Column: Melle’s Maaiveld (5) Column: Melle’s Maaiveld (5)

Charles Manson, Kurt Cobain en Jan Douwe Kroeske

, Melle de Boer

Column: Melle’s Maaiveld (5)

Charles Manson, Kurt Cobain en Jan Douwe Kroeske

Melle de Boer ,

Als Charles Manson vrij zou komen en met zijn liedjes naar het Paard van Troje zou komen, was de grote zaal uitverkocht. Dat heeft niets met goede muziek te maken, maar alles met PR en goede marketing. Op dat gebied heeft Charles het goed voor elkaar.

Charles Manson, Kurt Cobain en Jan Douwe Kroeske

Als Charles Manson vrij zou komen en met zijn liedjes naar het Paard van Troje zou komen, was de grote zaal uitverkocht. Dat heeft niets met goede muziek te maken, maar alles met PR en goede marketing. Op dat gebied heeft Charles het goed voor elkaar.

Met die gedachte dommelde ik rustig in toen ik Jan Douwe Kroeske ineens hoorde zeggen: 'En wat vindt Melle de Boer daarvan?" Hij gaf me de microfoon om als panellid, te reageren op een van de stellingen tijdens het Popdebat in het Nutshuis. Gelukkig stond de stelling ook op een groot videoscherm zodat ik me razendsnel kon afvragen of alle genres binnen de Haagse popmuziek goed worden gepromoot buiten Den Haag. Eh..nee...maar hoe zouden ze dat moeten doen? Het kwam er lekker ongemakkelijk uit, een tactiek die vroeger op school ook goed werkte om verder met rust gelaten te worden.

Zou ik in het voorprogramma van Charles Manson willen spelen? Een meneer praatte door mijn gedachtes heen. Hij zei dat Haagse bands hun optredens moesten beginnen met te zeggen dat ze uit Den Haag komen, net zoals U2 zijn optredens begint met te zeggen dat ze uit Dublin komen. Dat zou goed zijn voor Den Haag. In de pauze raakte ik aan de praat met een vrouw die met de VVD te maken had. Dat is een stuk makkelijker, praten zonder microfoon. Waarom zou ik in een zaaltje in Hoorn moeten zeggen dat ik uit Den Haag kom? Geef me één goede reden.

Ze gaf me een lulverhaal over dat het goed zou zijn voor Den Haag. Maar voor mij, wat heb ik eraan? Ik bedoel, ik woon graag in Den Haag en wil er best zo nu en dan voor een grijpstuiver optreden, maar optredens regelen buiten Den Haag is een hele onderneming. Dat doe ik allemaal zelf. Dat moet u en uw partij toch ook aanspreken. Een goede reden geven voor Haagse muziekanten om Den Haag buiten Den Haag te promoten kon de VVD mevrouw niet.

Het lijkt me dat het voor een muzikant pas betekenis gaat krijgen als het cool is om te zeggen dat je uit Den Haag komt. Op dit moment doe je er beter aan om te verzwijgen dat je uit Den Haag komt. Zo voorkom je dat nare kaneanoukdirect-rockstigma, een stigma dat diezelfde Haagse politici fijn benadrukt hebben door hopen cultuurgeld aan RTL5 te geven voor dat belachelijke muziekdodende 'Rock Nation'. Op het moment dat politici zich met popmuziek gaan bemoeien ebt alle coolheid weg.

Alsof Kurt Cobain ooit panellid was in een zaaltje waar een wethouder uit Seattle bralde dat bands uit Seattle moeten zeggen dat ze uit Seattle komen. Dat Kurt toen dacht van kom, laten we dat eens gaan doen en dat daarom Seattle nu grunge-stad-Seattle is. De tweede helft van het debat doet het publiek mee, een deftige vrouw is lang aan het woord over niets en ik treed uit. De enige reden om in het voorprogramma van Charles Manson te spelen is een beetje publiciteit. Publiciteit in de schaduw van de sektelijder zelf. Een klein steekje in de rug van de 40 jaar geleden vermoorde Sharon Tate.

Nu op 3voor12