Fine Fine Music tourt dit jaar met het thema ‘Teenage Kicks’ door Nederland. Leuke verwijzing naar één van de hits van publiekstrekker The Undertones en letterlijk naar de jongen honden van I Kissed Charles en Daily Bread. Toch blijkt deze combinatie van bands een opmerkelijke. Daily Bread en I Kissed Charles laten in Speakers zondag 7 juni een goede indruk achter. The Undertones stellen teleur maar zorgen wel voor de publieke belangstelling.
Anderhalf jaar geleden stond de Fine Fine Music tour nog volledig in het teken van kwaliteitslabel Excelsior. Nieuwe, relatief onbekende bands zoals Fixkes, Hospital Bombers en The Madd werden toen in het Paard van Troje aangevuld met publiekstrekker Johan en het enigszins uit de toon vallende Scram C Baby. Maar het waren wel allemaal bands die muzikaal goed bij elkaar pasten. Dit keer is het anders; tussen de frisse jonge bands I Kissed Charles en Daily Bread speelt de vergane glorie The Undertones.
I Kissed Charles mag het spits afbijten. De jonge band uit Meppel stond in januari op Noorderslag en staat later deze zomer nog op het Rotterdamse Metropolis festival. Verder kregen zij aandacht van 3FM, Kink FM en waren zij LiveXS Local Hero. Hun poppy indierock liedjes doen het vanavond goed en klinken lekker fris. Vooral frontmeisje Charlot Henzen springt in het oog. Gekleed in een glitterhemdje neemt zij de vocalen, synthesizer en koebel voor haar rekening. De energie spat van het podium en al springend speelt zij het ene na het andere catchy loopje op haar synthesizer. Het publiek staat stiekem en stil te genieten maar applaudisseert wel massaal. Vooraan staan wel twee uit Waynes World weggelopen types lomp, nerdy maar enthousiast uit de maat te dansen.
The Undertones is een Britse punkpopband die dertig jaar geleden hun hoogtepunt bereikte en niet lang daarna in 1983 uit elkaar viel. Energiek en uptempo zijn termen waarmee deze band toen geassocieerd werd. Daar is vanavond niks meer van over. De band speelt semi-akoestisch en van de oorspronkelijke bezetting zijn vanavond slechts de gitaar spelende broertjes John en Damian O’Neill over. De springerige punkpopliedjes komen semi-akoestisch niet over en blijken in uitgeklede versie zelfs zeer slaapverwekkend. De zaal is gevuld met vooral veertigers en vijftigers die met weemoed vast moeten stellen dat er weinig over is van de band die ooit door BBC-dj John Peel op handen werd gedragen. Het is vooral de kracht van de herkenning die toch nog een bescheiden glimlach van nostalgie rond de lippen tovert bij het horen van nummers als ‘Strange effect’ en ‘Here comes the summer’. Aan het eind wordt de hit ‘Teenage kicks’ wel versterkt gespeeld en beklimt de volledige band I Kissed Charles het podium. Samen met zangeres Kimberly van Daily Bread zorgen zij voor een flinke dosis energie in de verder zeer saaie set van The Undertones.
In de vorige change over was er een popquiz, nu is er een kleedkamerconcert. Helaas kon singer-songwriter Tim Knol vanavond niet, en dus geeft I Kissed Charles dan maar een kleedkamerconcert. “We hebben niet geoefend dus wij zijn ook benieuwd hoe het zal gaan”, verontschuldigt zangeres Charlot zich op voorhand. In deze kleine setting wordt het jeugdige enthousiasme nog eens onderstreept en valt vooral de heldere zuivere zangstem van Charlot erg op. Dat het dan allemaal wat minder strak is maakt helemaal niet uit.
De meeste oude mannen zijn inmiddels naar huis wanneer Daily Bread het podium betreedt. De Groningse band bestaat uit frontmeisje Kimberly, bassist Chris en vooraan midden op het podium drummer Stefan Stoer (briljante achternaam!). Kimberly zingt, speelt toetsen en bedient de samples. Zelf omschrijven ze hun muziek als ‘sexy garage dance’. Punk, electro en zelfs een beetje rave dekt ook de lading. Het resultaat is een bak heerlijk dansbare herrie. Vooral het drumwerk is indrukwekkend snel en strak. Zelfs de laatste overgebleven Undertones-fans zijn het erover eens; “Dailey Bread was by far the best band of the night, especially that drummer… wow!”.