Het is inmiddels alweer de derde keer dat Plein Open het Underground Stage op de Turfmarkt heeft. Op het podium staan altijd de meest uiteenlopende alternatieve bands en dj’s met dit keer optredens van onder andere Aux Raus, Knalpot, Elektrovolt, Reggy Lines en The Ties. Vooral het optreden van Aux Raus wist voor een massale toestroming van het publiek te zorgen.
Op het kleinere podium op de Turfmarkt is het een koude en winderige bedoening. Het is bij rock ’n roll band The Ties dan ook niet heel erg druk. Het publiek staat liever in het zonnetje op het Spuiplein. De mensen die wel aanwezig zijn, krijgen een leuke show te zien. Drie jonge muzikanten met een sound die te vergelijken is met Blood Red Shoes. Al zijn ze nog wat braaf en missen ze de pit en spanning die Blood Red Shoes wel heeft. Aan de aankleding zal het niet liggen. Alle drie zijn ze in mooie, passende zwart-witte outfits gestoken. Vanuit het publiek kijkt Spike (The Deaf) mee. Het laatste lied van de set wordt aan hem opgedragen voor zijn steun. The Ties is een hele leuke band, maar kan nog wel wat meer power gebruiken. Misschien komt dat met de tijd. (SK)
“Dit is pas ons tweede optreden”, aldus Dr. Dynamite. In de legertent staan zes markante figuren klaar om het publiek aan het dansen te krijgen. Met witte kleding en doktersjassen aan en een drummer verkleed als Jezus, rijst meteen de vraag of deze band serieus is. Toch klinkt de muziek goed en lekker dansbaar en heeft de frontman een prettige stem. Dansen kan hij daarentegen niet, ondanks zijn verschillende pogingen. Het publiek kijkt wat statisch toe. Een enkeling waagt het aan een dansje. Na een poosje slaat de verveling wel toe en blijkt Dr. Dynamite niet de spanning te bezitten om te blijven boeien. Daar is de set te eentonig voor. Het is leuk voor even, maar daarna hebben de meesten het wel weer gehoord. (SK)
Met een opkomst van zo’n vijftien man is het erg rustig op de Turfmarkt. Toch verzoekt rapper Reggy Lines het publiek om wat naar achteren ten gaan; “het is veel te druk voorin”. Daarna begint hij, hoe toepasselijk, het nummer ‘Klootzakken’. Na zijn kritische verhaal, brengt hij een mooie ode aan zijn zoon Jazz. Een serenade aan zijn grote liefde, een teddybeer, zorgt ervoor dat het publiek naar voren komt en de glimlach niet meer van hun gezicht af gaat. De “stand-up comedian” die serieuze onderwerpen aansnijdt in zijn raps, heeft na het uitdelen van gratis bier het publiek op zijn hand. Deze man verdient meer publiek en is, zeker qua entertainmentgehalte, een absolute aanrader! (AE)
Een optreden van het duo Aux Raus staat garant voor één groot dampend feest en dat is vandaag op Plein Open ook niet anders. Zodra de eerste tonen van hun mix van punk en happy hardcore uit de speakers knallen gaat het los op de Turfmarkt. Van het podium maakt vocalist Bastiaan Bosma nauwelijks gebruik en hij bevindt zich voornamelijk tussen het publiek in de pit, op de speakers of in omringende bomen. Een optreden van Aux Raus is ook niet compleet als Bosma niet in zijn blote kont staat en er microfoons of andere attributen in douwt en het publiek wordt dan ook niet ‘teleurgesteld’. Het massaal toegestroomde publiek geniet, springt en zingt mee en vooral het nummer ‘Fall’ kan op veel bijval rekenen. Als het optreden is afgelopen pakt een van de mensen uit het publiek de microfoon om Bosma een inmiddels flink gehavend bloemetje te overhandigen, die hij belooft mee te nemen naar het optreden op Lowlands. Een mooi eind van een explosief en energiek optreden. (RH)
Het zit Jimi Hellinga aka Elektrovolt niet mee vanavond. Technische problemen met een drumcomputer zorgen ervoor dat zijn optreden flink uitloopt. Even overweegt de organisatie het optreden te verplaatsen, maar dan besluit Elektrovolt het optreden zonder de drumcomputer te doen. Ondanks de alles behalve ideale omstandigheden weet hij met zijn stampende electro toch een goede set neer te zetten. De stevige beats en een sound die sterk aan Kraftwerk doet denken worden het publiek in geslingerd dat al snel niet meer stil kan blijven staan. Zo komt het optreden toch nog aan een goed eind. (RH)
Rob Kanters aka Alkaloid trekt heel wat publiek voor het Underground Stage. Hij weet met zijn enthousiaste set de dansende menigte te bekoren. Vanachter zijn laptopje straalt hij met zijn handen de dubstep, jungle en breakcore de straat in. Jomanda is er een heilige bij. De man is zelfs net zo bewegelijk als zijn toeschouwers! Op elke noot, zwaait hij met zijn armen en friemelt hij aan zijn lippen. Hij dirigeert de industriële muziek vanuit de pc de boxen in. Alleen het hiernaar kijken is al een hele happening. Na de inzegening van de Haagse producer, heeft iedereen weer genoeg energie opgebouwd om de zondag in te gaan, de tv-predikanten kunnen overgeslagen worden. (AE)
De naam doet het al een beetje vermoeden; Knalpot maakt geen lieve rustige liedjes. Als afsluiter van het programma op de Turfmarkt nemen zij bezit van de legertent met hun, zoals ze het zelf noemen, ‘generator tractor muziek’. Getooid met wollen mutsen nemen de twee plaats achter drums, gitaar en toetsen om vervolgens een hele hoop ingewikkelde klanken over het publiek uit te storten. Elk nummer lijkt een improvisatie, maar is zeker wel over nagedacht. Het handjevol publiek wat er nog in het koude tochtgat staat lijkt de stevige muziek te waarderen en er komt al snel beweging in. Wat Knalpot brengt is heel origineel en heel apart, maar daardoor niet echt heel toegankelijk. Je moet ervan houden. (MP)