Het Spuiplein liep al vroeg op de dag gestaag vol en de sfeer zat er heel de dag goed in. Samen met het mooie weer waren alle ingrediënten voor een geslaagd jubileum aanwezig. Met optredens van Starcatcher, Klopje Popje, The Polar Exploration Ship, Inter-Ferrence en als uitsmijter het duo Pete Philly & Perquisite kan de vijftiende editie van Plein Open een meer dan waardig jubileum genoemd worden.
Het is nog rustig op het Spuiplein als Starcatcher op het punt staat te beginnen. De jonge band toont de gretigheid die het voor de bezoeker aangenaam maakt om naar te kijken. Muzikaal weten de jongens een leuke mix tussen poprock en symfonische rock neer te zetten. Vooral het nummer ‘Starcatcher’ steekt boven de rest uit, met een aanstekelijk refrein en goed toetsenwerk. Helaas is het geluid van de band niet erg goed. Als ze het laatste lied inzetten, valt het geluid van de viool geheel weg. Het wordt snel gefikst, maar zonde is het wel. Maar de band geeft wel een goede show weg en laat zien veel in hun mars te hebben. Ze vallen op door de verscheidenheid aan instrumenten die langskomen in hun sound. Een band om in de gaten te houden. (SK)
Vervolgens mag Klopje Popje haar kunsten vertonen. Want kunsten is wel het juiste woord voor wat de band laat zien. De zanger komt al melk drinkend het podium op. Van zang is tijdens de eerste twee liedjes nauwelijks sprake. Niet verstaanbaar in ieder geval. Een sidekick verschijnt na het eerste lied ineens tussen het publiek om zanger Elrond bemoedigend toe te krijsen. Hilariteit, dat is waar Klopje Popje voor staat. Dat de muziek op die manier op de tweede plaats komt, lijken ze voor lief te nemen. Er wordt op het podium geskateboard, rondjes gerend en de meest vreemde poses aangenomen. Als de bandleden onder het mom “Klopje Popje klinkt zo anoniem” worden voorgesteld, worden er vervolgens wat onverstaanbare namen gemompeld. Als ‘toegift’ verdwijnt de zanger het publiek in, de trappen van het Spuiplein op, om vervolgens te verdwijnen. Alles wat je verwacht van een rockshow, gebeurt tijdens een show van Klopje Popje juist niet en dat maakt het wel zo grappig. (SK)
Om 16.00 uur beginnen de zomerse klanken van Orange Grove. Met een drankje in ons hand en de zon op het bolletje wanen we ons even in de Cariben. Het vijftal en hun twee achtergrondzangeressen weten de cocktailmix van stijlen waaronder; ska, reggae en rock vol enthousiasme het Spuiplein over te knallen. Naast nieuwe nummers van de cd ‘Fingerprint die onlangs verscheen, worden ook “golden oldies” ten gehore gebracht. Het geheel ligt lekker in het gehoor en de muziek is zeer toegankelijk. Toch zijn ze daardoor ook minder onderscheidend. De frontman, Michael Maidwell, weet de aandacht van het publiek goed vast te houden, maar het geheel vlamt niet. (AE)
Onder aanvoering van bassist en zanger Ivar Keuren maken gitarist Remco Visker en drummer Jelger Durieux hun opwachting op het Main Stage. De drie, samen bekend onder de naam Johnnie Stalker, beloofden in het programmaboekje Plein Open op zijn grondvesten te laten schudden. Die belofte lijken ze niet echt waar te maken. De muziek knalt er weliswaar in, maar Keuren, die als zanger toch het boegbeeld van de band is, staat er vrij statisch op het podium. Slechts zelden komt hij van zijn plekje af en waardoor de sterke nummers die de band toch zeker wel heeft, aan kracht moeten inboeten. Gelukkig kan het de fans, die zich bij het podium hebben verzameld, niet deren. Er ontstaat zelf heel even een mini-pit vooraan het podium en net als Keuren een beetje los lijkt te komen is het optreden weer afgelopen. (MP)
Waar de ‘echte’ muziekliefhebbers kiezen voor Aux Raus op de Turfmarkt, kiezen de zonaanbidders voor de zomerse klanken van Ziggi. Deze Rotterdamse man kwam al vroeg in aanraking met muzikale genres als dancehall, gospel, hiphop en reggae. Ricardo Blijden, aka Ziggi, is al een tijd bekend als veelzijdig dancehall/reggae-artiest. In 2004 kwam zijn eerste single ‘In my head’ uit en heeft dit jaar de Zilveren Harp uit handen van Buma mogen ontvangen. Vanavond staat hij met zijn volledige band, The Renaissance Band, op het Spuiplein. De laatste zon warmt het plein op maar Ziggi zelf komt lauw over. De zanger betrekt het publiek zeker wel bij zijn optreden, maar als een van de headliners, zet hij vanavond in Den Haag geen topact neer. Jammer. (AE)
Het was een tijdje rustig rond The Polar Exploration Ship, maar de Haagse band lijkt met het verschijnen van hun album ‘The White Hour’ weer volledig terug te zijn. Op het grote podium aan het Spuiplein doet de band waar ze het best in is: het publiek meevoeren op de hypnotiserende klanken van hun psychedelische rockmuziek. Niet alleen het publiek gaat volledig in de muziek op. Voor zanger Selwyn Slop, lijkt de buitenwereld niet meer te bestaan. Mooi om te zien hoe iemand volledig op kan gaan in zijn muziek. The Polar Exploration Ship verveelt geen moment en weet een overvloed aan tonen samen te smelten tot een geweldig geheel. Een zeer geslaagd optreden. (MP)
Eén ding valt de vijftiende editie van Plein Open in ieder geval niet te verwijten; een eenzijdige programmering. Van reggae met Ziggi, rock ’n roll met Johnnie Stalker, en psychedelische rock met The Polar Exploration Ship gaat het programma moeiteloos door naar electro met Inter-Ferrence. Het aanwezige publiek kan de verschillende overgangen in ieder geval goed aan en ook I-F kan op een enthousiast publiek rekenen. Vooraan wordt er flink gedanst en is er zelfs een breakdance-battle aan de gang. Naast zijn eigen producties laat I-F ook het werk van anderen de revue passeren en doet vooral Michael Jackson’s ‘Thriller’ het goed. Een goede opwarmer voor afsluiter Pete Philly & Perquisite. (RH)
Opgehouden door clipopnames op Texel, komt Pete Philly & Perquiste dan toch opdagen. Nog geen vijf minuten na zijn aankomst springt Pete al het podium op om vol enthousiasme het publiek te vermaken. Het duo, met een prijzenkast vol awards (waaronder een Zilveren Harp), maakt sinds 2005 de internationale muziekwereld onveilig. Na een Europese tour door Europa in 2008 staan ze vanavond met hun volledige band voor een afgeladen vol Spuiplein. De mix van breakbeat, hiphop, jazz, klassiek en soul zorgt voor een geweldige afsluiter - zowel op muzikaal als entertainment vlak - van de vijftiende editie van Plein Open. (AE)