CD recensie Peal - The Burn Construct

Waarom pas na zo'n lange tijd een demo en waarom zo zuinig?

Gemma Barendse, ,

Peal bestaat al sinds 1992 en in deze bezetting vanaf 1997. D heren maken Noisecore. Afgelopen december brachten Alain de Jager, Maurice Trompert en Bart Lut, hun eerste demo uit ‘The Burn Construct’. Maar waarom pas naar zeven jaar een eerste teken van leven?

Peal bestaat uit drummer Alain de Jager (voorheen Incense), bassist Maurice Trompert en gitarist Bart Lut. Peal bestaat volgens de biografie op hun website al sinds 1992 en in deze bezetting vanaf 1997. Doch, is het niet waarschijnlijk dat velen bekend zijn met deze band, want de eerste demo is net uitgekomen (december 2004). ‘The Burn Construct’heet deze plaat. "Noisecore" maken de heren, volgens eigen zeggen. Men denkt hier aan bands als Converge, Botch maar doet ook wel denken aan bands als Shellac (maar dan zonder zang). Of het nu het jaren lang oefenen is óf het feit dat het gewoon goede ervaren muzikanten betreft. Het feit is: ‘The Burn Construct’ is een strakke demo geworden. Technisch, goed onderbouwd en recht voor zijn raap. Écht origineel en vernieuwend is het niet te noemen, maar of dat altijd het streven moet zijn bij het maken van muziek, is weer een andere vraag. Grote kanttekening is wel dat het een beetje moeilijk is een goed beeld te krijgen van een band met alleen vier nummers voor handen. Het klinkt weliswaar goed en veelbelovend, maar echt onderbouwde kritiek valt er (nog) niet op te geven (of lovende woorden, natuurlijk). Grote vraag is dan ook: waarom pas na zo'n lange tijd een demo en waarom zo zuinig? Het smaakt naar meer, maar laat ons er ditmaal geen zeven jaar op wachten.