Doen Evenementen al druk bezig met 29 én 30 april

“We willen er een tweedaags evenement van maken”

Lilian van Dijk, ,

Arthur Pronk en zijn team zijn nu al weer druk bezig met de voorbereidingen voor de Haagse KoninginneNach 2006. De ervaring heeft hem geleerd dat je vroeg moet beginnen om alles op de dag zelf op rolletjes te laten lopen. Hij gunt ons een kijkje in de keuken van Doen Evenementen.

“We willen er een tweedaags evenement van maken”

Arthur Pronk en zijn team zijn nu al weer druk bezig met de voorbereidingen voor de Haagse KoninginneNach 2006. De ervaring heeft hem geleerd dat je vroeg moet beginnen om alles op de dag zelf op rolletjes te laten lopen. Hij gunt ons een kijkje in de keuken van Doen Evenementen. “KoninginneNach 2005 was een groot succes. Niets is fout gegaan. Dan denk je: dan moet de vergunning voor 2006 een eitje zijn. Dat valt tegen.“ Arthur legt uit: “Alles moet toch weer uitgebreid worden besproken. De brandweer bijvoorbeeld komt met nieuwe zienswijzen, gebaseerd op de bestaande regelgeving, maar die wordt verdere uitgediept of strenger toegepast en zo hebben wij weer extra huiswerk.” Hij haast zich eraan toe te voegen: “Het gaat tegenwoordig al een stuk makkelijker dan vroeger. De sfeer tussen ons en de gemeentelijke diensten is aanzienlijk verbeterd en de gesprekken zijn constructiever van karakter.” Omdat het de bedoeling is dat de vergunning ongeveer halverwege maart wordt verstrekt, zijn de dienstenvergaderingen nu al in volle gang. “Vorig jaar hadden we de vergunning ruim op tijd. Het knelpunt was toen de inzet van de Grote Markstraat tijdens de Nach. We zijn een stevige dialoog aangegaan en zijn er uiteindelijk toch uitgekomen. Dat pleit voor de diensten en is typerend voor het oplossingsgerichte karakter dat de vergaderingen nu meer dan voorgaande jaren kenmerkt.” Op donderdag 1 december hebben we met het Nachteam om de tafel gezeten: Thijs Nijland, die de technische productie voor ons doet, de programmeurs, Majel Blonden en Henk Koolen van Paard van Troje, Arie van Elk, onze horecaman en Rob Vondracek van het Haags Pop Centrum. Het hele festival is kritisch doorlopen en vooral ten aanzien van de aankleding en inrichting van het festivalgebied zijn grote stappen vooruit gezet.” Doen Evenementen wil volgend jaar meer gaan samenwerken met het radioprogramma Stork on Air van RTV West. Vorig jaar had de organisatie voor het eerst de technische productie zelf in de hand. “Het was een behoorlijke klus. Er kunnen nog wel wat zaken beter.” De programmering werd voor het eerst sinds tijden weer door Paard van Troje gedaan. “Dat bevalt heel goed. Ze kennen de stad van binnenuit. Het Paard stond ooit aan de wieg van de Nach.” Over de Nachprogrammering 2006 valt nog niets te zeggen. “Veel tourschema’s zijn nu nog onbekend. Naarmate de tijd vordert wordt groeit het aanbod en lijkt er ook meer ruimte voor onderhandeling te zijn. Ook biedt het Noorderslagfestival altijd veel inspiratie voor de programmering.“ Arthur vindt het jammer dat Doen Evenementen bepaalde locaties niet mag gebruiken. “De Hofplaats is uitgesloten, uit veiligheidsoverwegingen, en ook op het Plein kunnen we niet aan de slag, omdat de gemeente vindt dat er te weinig vluchtwegen zijn. Ja, het zou nog wel kunnen, maar met allerlei stevige veiligheidsmaatregelen, die het niet meer reëel maken om erover te praten.” Gelukkig kwamen er alternatieven: “Vorig jaar hebben we De Wijnhaven gebruikt. Daar gaan we weer een podium plaatsen. Op de Grote Marktstraat gaan we een verbeterde versie van vorig jaar neerzetten.” Heel belangrijk is de spreiding van het publiek. “Nu hebben we de ideale situatie: Alles is op loopafstand.” Doen Evenementen kan verder beschikken over de locaties Plaats, Spuiplein en de Dagelijkse Groenmarkt. Het evenement kan nog groter: “We willen het gaan spreiden over twee dagen. Daar hebben we drie jaar voor uitgetrokken. Dan moeten we ook een volwaardige dag hebben.” Koninginnedag wordt wel anders van opzet. “De Grote Markt vullen we aan met een catwalk, in samenwerking met de ondernemers. Op de dag zelf komt meer entertainment.” De gemeente staat er positief tegenover: “Onze ideeën zijn enthousiast ontvangen. Nu nog de uitvoering en de financiën. We moeten ook sponsorgesprekken aangaan en subsidieverzoeken de deur uitdoen.” De BinneNach blijft in Theater aan het Spui. “Dit jaar krijgen we er voor het eerst subsidie voor vanuit de dienst Cultuur. Ik had het gevoel dat het evenement is uitgekristalliseerd. Het heeft laten zien wat het wil zijn en zijn bestaansrecht is bewezen. De subsidie zie ik als erkenning.” Maar ook de BinneNach kan nog mooier. “Ik wil graag het Filmhuis erbij betrekken. Het zou mooi zijn als in bepaalde zalen muziekfilms en –documentaires vertoond zouden worden.” Arthur heeft nog meer plannen: “Het zou mooi zijn als er meer Haagse bandjes in de kroegen zouden staan. Dat is de laatste jaren wat verwaterd. De meeste horecazaken kiezen er nu voor om een dj neer te zetten. Wij zijn van plan in overleg met het HPC een bepaald pakket samen te stellen, ook wat betreft de techniek. Het zou te gek zijn als het livemuziekgevoel in 2006 weer tot uiting komt in tientallen dampende optredens in kroegen.”