Cd-recensie: Rebel - 'Rebel'

Materiaal zal bij veel kroegbazen dollartekens in de ogen brengen.

Cok Jouvenaar, ,

Soms is het jammer dat Den Haag zo klein is. In relatief korte periode is het mogelijk om bijna elke band wel live aan het werk te zien. Is het niet in een kroeg als De Paap of De Pater dan wel tijdens de zomer op één van de vele festivals die Den Haag rijk is. Hierdoor is onbekommerd luisteren naar een demo eigenlijk lastig. Of toch niet?

Soms is het jammer dat Den Haag zo klein is. In relatief korte periode is het mogelijk om bijna elke band wel live aan het werk te zien. Is het niet in een kroeg als De Paap of De Pater dan wel tijdens de zomer op één van de vele festivals die Den Haag rijk is. Hierdoor is onbekommerd luisteren naar een demo eigenlijk lastig. Of toch niet? Het maakt het ook makkelijker. Je hebt al een beeld van hoe de band live klinkt en op het podium staat. Zo ook bij Rebel. Van de zomer stonden ze op het podium en zagen we muzikanten die verdacht goed weten waar ze mee bezig waren. De meeste ervaring heeft gitarist Carlos Lake, die jarenlang in de band van Anouk speelde. Maar ook drummer Rudi Sibma (ex-Fonkee Munkee) en gitarist Maroen Franse (ex-Joy) kennen het klappen van de zweep. Er gaan zelfs verhalen de ronde dat de laatste les heeft gehad van gitaarvirtuoos Steve Vai. Zangeres Bien Tadema is ook al geen onbekende in het Haagse circuit. Ze was veel te zien bij sessies en coverbands. Door het vele spelen weet ze inmiddels dondersgoed wat podiumpersonality is. Toch was er bij Schollenpop iets mis. Het geheel mistte bezieling op de zomerse zaterdagmiddag in Scheveningen. Het leek erop dat de muzikanten ergens anders waren met hun gedachten dan op het podium. Het vijftal leek te zijn ontstaan in het sessiecircuit en een eigen gezicht ontbrak nog. Inmiddels ie de eerste titelloze demo van Rebel uit. Met de opnamen is niets mis maar echt uit de verf komt het niet. Ook op de demo klinkt het wat bloedeloos en mist de band een eigen smoel. Illustratief is dat er naast twee eigen nummers ook covers op het schijfje staan. De band lijkt nog erg zoekend te zijn naar een eigen geluid en identiteit. Waarschijnlijk ontbreekt voldoende eigen materiaal. Live is zangeres Bien een echte eye-catcher. Op de demo lijkt haar zang niet helemaal uit de verf te komen en klinkt het iets te gemaakt. Misschien komt dit laatste ook wel door de productie. Alles is wel in juiste proporties opgenomen en gemixt maar heeft te veel een jaren '80 rockfeel. Het doet denken aan rockbands als Def Leppard, Vengeance en Vitesse. Bien's zang is ook van dit kaliber en doet denken aan Alannah Myles, Heart, Vixen en Jefferson Starship. Ook de Haagse Anouk hoor je terug in haar stem. Wellicht moet Rebel gewoon heel veel spelen en daar is het kroegencircuit uitermate geschikt. Afwisselend covers en eigen materiaal zal bij veel kroegbazen dollartekens in de ogen brengen. Toch is het te hopen dat Rebel een eigen gezicht krijgt in de loop der tijd. Kwaliteit en kracht hebben ze zeker in huis.