KoninginneNach naar meer binnenlocaties

Toekomst InterNach-bandverkiezing onzeker

Andy Molhoek, ,

De vijftiende editie van de Haagse KoninginneNach vindt plaats op 29 april 2004. De jubileumeditie moet Den Haag nog nadrukkelijker als muziek- en uitgaansstad op de kaart zetten. Dit jaar opende de Haagse burgemeester Wim Deetman de Nach met de woorden "Volgend jaar gaan we er echt tegenaan". Aan de organisatoren de schone taak om met een beperkt budget, gebonden aan strengere veiligheidseisen en wetgeving, een nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van de Nach te bereiken.

Toekomst InterNach-bandverkiezing onzeker

De vijftiende editie van de Haagse KoninginneNach vindt plaats op 29 april 2004. De jubileumeditie moet Den Haag nog nadrukkelijker als muziek- en uitgaansstad op de kaart zetten. Dit jaar opende de Haagse burgemeester Wim Deetman de Nach met de woorden "Volgend jaar gaan we er echt tegenaan". Uit een gesprek met Arthur Pronk en Rick van Oosterhout van DOEN Evenementen, de organisator van het Nach-spektakel, blijkt dat dit niet automatisch betekent dat de gemeente een extra duit in de zak van de organisatie doet. Aan de organisatoren de schone taak om met een beperkt budget, gebonden aan strengere veiligheidseisen en wetgeving, een nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van de Nach te bereiken. In 2003 ging de Nach onder de naam ‘Back to the roots’ terug naar waar het allemaal begon. Dit thema deed sommigen vermoeden dat de blues weer een prominente rol zou spelen in de programmering. Arthur Pronk geeft aan dat deze term gehanteerd werd om de wijzigingen in het festival te communiceren: “We bewogen ons af van de Amerikaanse ambassade en herschikte het festivalgebied zo dat de podiumpleinen zich meer bevonden in het oude hart van de Hofstad. De plekken waar de Nach ooit is begonnen.” Met de herinrichting van het festival beoogde de organisatie de stad een muzikaal gezicht te geven. Vanuit deze visie worden tijdens het festival in 2004 VJ’s betrokken om op artistieke en kleurrijke wijze de gebouwen en monumenten van de Haagse binnenstad in de schijnwerpers te zetten. Degenen die dit jaar niet alle podia wisten te vinden, krijgen volgend jaar dus een herkansing. De podia bevinden zich op dezelfde locaties. De oorsprong van het festival, de blues, wordt vertegenwoordigd op het Koemarkt-podium. Op het podium bij de Grote Kerk worden wederom louter bands uit de Haagse regio geprogrammeerd en het Spuiplein wordt omgetoverd tot een relaxte dansplek, waarbij verschillende DJ’s hun opwachting maken. Ook de dit jaar geïntroduceerde BinneNach, een indoor singer/songwriters festival dat het publiek tegen betaling kan bezoeken, krijgt ondanks het twijfelachtige succes een vervolg en zelfs een broertje in de vorm van ‘Beats & Trix’. ‘Beats & Trix’ moet het antwoord worden op de vraag van het publiek naar dance en een alternatief vormen voor de outdoor dance-events. Deze zijn door verscherpte veiligheidseisen immers bijna van de Haagse kaart verdwenen. De organisatie verwacht dat de danceliefhebbers bereid zijn hun portemonnee te trekken wanneer internationaal aansprekende DJ’s geprogrammeerd staan. ‘Beats & Trix’, het tweede binnenpodium van de KoninginneNach, zal naar alle waarschijnlijkheid plaatsvinden in de Dr Anton Philipszaal/Lucent Danstheater. Naast deze aanvulling op de Nach, zijn er onduidelijkheden over het voortbestaan van een oude bekende: de KoninginneNach-verkiezing. Volgens Pronk is er de laatste tijd een wildgroei aan dergelijke wedstrijden. "Wij willen dat de Nach zich van andere festivals onderscheidt. Misschien stoppen we ermee. Maar het kan ook dat we de huidige InterNach-verkiezing juist een steviger vervolg geven. Als we het weer doen moet het goed zijn." Het mogelijk ontbreken van een dergelijke bandcontest betekent volgens DOEN Evenementen niet dat de minder bekende lokale bands geen kans meer hebben om zich deze avond te presenteren. Tenslotte is er naast de grote binnen- en buitenpodia nog genoeg ruimte voor Haagse muziek in de verschillende kroegen, cafés en clubs die tijdens de Nach een band op het podium hebben staan. De grote vraag blijft natuurlijk welke bands en DJ’s verwacht kunnen worden. Helaas laten Pronk en Van Oosterhout hier niets over los. Niet zozeer omdat ze dit niet bekend wíllen maken, maar omdat de programmering er simpelweg nog niet is. De aanvragen voor de vergunningen zijn net de deur uit en er wordt momenteel hard gewerkt om het aantal sponsors uit te breiden. Daarnaast wordt met verschillende programmeurs uit de Haagse regio gesproken over de invulling van het programma. Pronk en Van Oosterhout gaan drukke tijden tegemoet.