Het jaar van Peisam Tsang

In Den Haag regeert standaardrock en dat blijft

Peisam Tsang, ,

In de laatste weken van dit jaar geeft 3VOOR12/Den Haag haar redacteuren de kans de balans op te maken van hun eigen muzikale jaar. Welke bands vielen het meest op of juist tegen? En wat zijn de verwachtingen voor 2004? De vijfde bijdrage in deze serie komt van Peisam Tsang.

In Den Haag regeert standaardrock en dat blijft

2003 was voor mij een jaar van verdwijnen en verschijnen. Op muzikaal gebied is het een en ander aan verschuivingen plaatsgevonden. Soms in positieve, dan weer in negatieve zin. Wat is er dit jaar allemaal verdwenen? De Blauwe Aanslag; zo nu en dan werden hier feesten in de kelder georganiseerd. Drum and bass, tekno, noem maar op. Ook waren podiumavonden waarbij live-bands optraden. Zowel lokale, als nationale en internationale bands. De laatste podiumavond in de Blauwe was de benefietavond voor het Fort van Sjakoo in Amsterdam, eveneens een kraakpand. Bands als Zea en Grechko’s Doll traden belangeloos op om geld in te zamelen. Het meest frappante is dat de locatie van dat concert nu zelf niet meer bestaat. De Blauwe moest tegen de vlakte voor wegverbreding! Schande! Stork on Air; dit lokale muziekprogramma, gemaakt door vrijwilligers heeft een steek in de rug gekregen van het laffe Hofstad Radio. Eenmaal een etherfrequentie verkregen, ook door een waardevolle culturele bijdrage van Stork On Air, besloot zij dit programma grofweg te dumpen. Schande! Worm; alhoewel Rotterdams, maar bijzonder jammer dat dit experimentele podium verdwenen is. Schande!Tijdens de laatste avond waren Haagse acts als AU en Nynack vertegenwoordigd. Westpop; ronduit jammer. Dit televisieprogramma was de meest geschikte manier om bands en festivals in je eigen regio te leren kennen. Weg vanwege bezuiniging. Schande! Jetlag; ook hier waren andere toekomstplannen. Schande! De dancing had een perfecte lokatie midden in het centrum, liep lekker, was gevarieerd qua programmering, van R&B, tot Drum and Bass en wat later bleek uitermate geschikt om live-bands neer te zetten. Maar, hoe negatief dit allemaal mag klinken, we hebben andere dingen teruggekregen. Noisecape; het eerste gesubsidieerde krakersfestival, onder de noemer Performance and Noise. Het festival werd gehouden in een grote loods bij de havenhoofden van Scheveningen. Een aparte setting met aparte acts, zoals Shitcluster, Kapotte Muziek, Coolhaven, Sickboy, AU, Society Suckers, Bongoleeros en nog meer. Zeker voor herhaling vatbaar. Hoe afgelegen de plek ook was, de mensen kwamen van heinde en ver. Noisecape is veruit een van de bijzonderste festivals van het afgelopen jaar. Paard van Troje Café; met de komst van het Paard is er ook een nieuw podiumcafé. Op de woensdagavonden hebben zij binnen zeer korte tijd een leuke lokale programmering weten neer te zetten. Als dat op deze manier wordt vervolgd, is groot succes niet uit te sluiten. In tegenstelling tot in het Paard van Troje zelf krijgen lokale bands hier de kans om zich te laten horen. Ook in het Paard zijn daar mogelijkheden voor, maar de kansen worden niet benut. Zou het door de financiën komen en is daarom Pim Jonker opgestapt als directeur? Cultuurnacht; een leuk en verrassend initiatief, waar door verschillende instellingen uit de hele stad aan mee werd gedaan. Initiatieven zoals The Sunburned Hand of the Man (Contex Special); een groep muziekliefhebbers die geld bijeenleggen om een band naar Den Haag te krijgen die ze zelf willen zien. Gaaf toch! Indie Only; ook een leuk initiatief, maar of Den Haag zo'n alternatief festival zit te wachten is nog maar de vraag. Wat waren de meest leuke en memorabele dingen van het afgelopen jaar: Zoals eerder is vermeld Noisecape Waterpop in Wateringen met Incense en Grechko’s Doll. CD-presentatie van Incense in de W2 in Den Bosch. Met Grechko’s Doll in Gent tijdens de Gentse Feesten, mensen in Den Haag moeten nog leren zo te feesten. Lowlands. Haagse Popweek, met name de drukbezochte finaleavond. AU samen met de Third Eye Foundation in de bovenzaal van Paradiso CD-presentatie van Motorrrock vol.1 in de scsiCELL De lichting beeld en geluid van de Kunstacademie en het Koninklijke Conservatorium op Sonic Light in Paradiso. The Music In My Head, een uitzonderlijk goede programmering (Athlete, Tom McRae) en de aankondiging van de grote acts door lokale artiesten. Plein Open. Langweiligkeitvier, met name Audiotransparent in de Zwarte Ruiter. Maastricht met Frezno Falls, na een autorit van zo’n 7-8 uur (wegens extreem gladde wegen). Contex-avonden. Metropolis, met name de containerbands is een erg leuk idee. CD-presentatie Kiers en de Vries in Leiden (Twee Spieghels). CD-presentatie Doll House Drama. Zeeheldenfestival. Wat waren de minst leuke dingen van het afgelopen jaar: Met stip op een: de Haagse Supersessie, bij de opening van het Paard van Troje. KoninginneNach, wat een slechte programmering. Parkpop, eveneens een niet goede programmering. Wat ik dit jaar heel erg miste en wat volgend jaar echt hier (weer) moet gaan plaatsvinden: Popronde; deze vindt plaats in steden als Arnhem, Maastricht, Groningen, Enschede, Tilburg, Breda, Leeuwarden, maar het wordt tijd om ook eens deze kant op te komen! Een oproep aan Haagse ondernemers: Slaat uw handen ineen! New Forms; laatste editie was vorig jaar. Ben benieuwd naar komend jaar. Meer aandacht voor Bazart; dit aan de Loosduinsekade gelegen kernpodium wordt ondergewaardeerd. Welke bands waren het afgelopen jaar hot en welke not? Hot: Nuclear Family (vooral door de CD). Dicemen (vooral live, toffe lui). Grechko’s Doll (vooral door de CD, maar Waterpop en Gentse Feesten staken erboven uit). Qrio (vooral CD) Smutfish (vooral live en met name op Smutstock, ronduit formidabel). Instant Mix (vooral live, denk daarbij bijvoorbeeld aan Summer of Love). Black Heart Betty (vooral live, sexy zangeres). OcatavepussY (vooral live, spetterende funky sets met volop humor). New Groove Habits (vooral live). Orange Sunshine (vooral live). Soft Posh (zowel live als CD’s). Not: Bands die in 2002 veel van zich lieten horen en dit jaar weinig tot niets, bijvoorbeeld Bagga Bownz en Nicky’s Trinity. Andere bands die niet hot waren: Sad-O-Sky, Kinkster, Sonic Litter en Duitse Herder Meest weirde band: Onamatopuia (Contex). Verwachting volgend jaar: Het gaat goed met Dicemen. Bands als Can-of-Be, Templo Diez, Smutfish en Thomas krijgen iets meer bekendheid. Bands als Qrio, Doll House Drama, Atombox, Instant Mix en Grechko’s Doll krijgen het moeilijk zichzelf te bewijzen. In Den Haag regeert standaardrock en dat blijft; Di-rect zal nog groter worden. Het meest verrassende zal zijn dat er vanuit de echte underground meer op gaat komen. Bunker-acts zullen meer van zich laten horen en zien. En de grotere, alternatieve acts zullen de weg naar Den Haag misschien toch vinden.