Tip Toe Topic: Breda moest er jaren op wachten

Antwerps duo voor het eerst in jaren weer op een podium

Tekst & foto’s: Daniël Hereijgers ,

Antwerps duo Tip Toe Topic stond al jaren op het verlanglijstje van cultuurminded café Het Hijgend Hert, zaterdag 30 januari was het dan zover. Niet dat Tip Toe Topic vaak speelt, duo Saar van de Leest en Elko Blijweert stond voor het eerst in vier jaar samen als dit duo op het podium. Een soort eenmalige terugkeer en dan nog wel in Breda. Een bijzondere en speciale terugkeer, die meer publiek verdiende.

“Het Hijgend Hert vroeg het al zo lang,” verklapt Saar van de Leest na het optreden, “we waren al bijna bang dat ze ons niet meer zouden willen, dus hebben we deze datum geprikt.” Daarvoor had Elko Blijweert tijdens het optreden al opgebiecht dat dit het eerste optreden van Tip Toe Topic als duo was in vier jaar. Komend weekend spelen ze in Het Bos in Antwerpen, maar een tour? Nee. Dat maakt dit optreden extra bijzonder, want Tip Toe Topic is een bijzondere act. Met Saar op zang, klarinet, keyboard en de drummachine en Elko op veelvuldig vervormde en geloopte gitaar, loopstation, drummachine en zang.

Saar zagen we vorige week met een geweldig Capsule tijdens Cultuurnacht in Chassé en Elko kennen we in Breda bijvoorbeeld van die avond Mauroworld tijdens Ik Zie U Graag 2014 toen hij met Nieuw Zwart Trio en Gruppo Di Pawlowski veel indruk maakte in Mezz. De lijst met bands waar de twee nog in spelen, lijkt eindeloos. Veel acts van het Heaven Hotel label uit Antwerpen, dat Blijweert met oprichter Rudy Trouvé runt. Tip Toe Topic leverde ‘Electric Ant’ aan voor de Heaven Hotel verzamelaar ‘God Owes Us A Swimming Pool’, één van de nummers van vanavond die je zou kunnen kennen. Want het is soms gissen, de “derde cover” ‘Fever’ van Peggy Lee is herkenbaar, maar Aretha Franklin’s ‘Save Me’ valt pas de volgende dag: een simpele drumbeat, een funky gitaarlijntje en een vrolijke Afrikaans-aandoende beat onder het refrein. Van de Leest haalt inspiratie uit oude teksten van zangers en zangeressen uit de vroege twintigste eeuw zoals ‘Coffin Blues’ van Ida Cox of ‘Sendin’ The Vipers’ van Mezz Mezzrow (grappig in Breda met ‘onze’ Mezz).  

Saars stem klinkt als die van Roisin Murphy. Elko oogt in zijn element, met intens gitaarspel, rare blikken en danspassen en veel gedraai aan pedaalkastjes en loopstation. Helemaal in een eigen stijl, alweer zo’n gitaarvirtuoos en alweer uit Antwerpen. Zoals Bert Dockx vorige week in Mezz stond met zijn Flying Horseman. Je hoort jazz, kale drumbeats met grillige gitaren, popmuziek, donkere solo’s, de klarinet natuurlijk en soms tweestemmige zang. Van de Leest vervormt in slotnummer ‘The King’ haar stem tot een zware mannenstem terwijl Blijweert een nar speelt. De mix van stijlen omschrijven is haast niet te doen. Dat het enorm goed en origineel is, dat staat vast. Wat jammer dat niet meer Bredanaars de weg naar het Hijgend Hert niet vonden vanavond. Iets te veel avontuur gehad tijdens de Cultuurnacht? Aan het sparen voor carnaval? Wie weet, speelt Tip Toe Topic over vier jaar wel weer in de stad.

Gezien: Tip Toe Topic. Het Hijgend Hert, zaterdag 30 januari 2016.