Flip Noorman: schitterend machtsvertoon met ‘Make-up’

Ode aan de leugen in Mezz

Tekst & foto’s: Daniël Hereijgers ,

Iets meer dan twee jaar geleden verraste en verbaasde Flip Noorman met zijn debuut ‘Bellse Parese’, een album half-om-half duistere, donkere en harde liedjes tegenover lieve, zoete nummers. Nu is de Rotterdamse artiest, die tot zijn negentiende in Breda woonde, terug in Mezz voor de presentatie van zijn tweede album ‘Make-up’. De Noormannen kwamen weer mee. Wij gingen uiteraard kijken.

Eén en ander is veranderd voor Flip sinds zijn debuut in 2013. Hij won de Wim Sonneveldprijs in 2014 en speelde bijna 150 shows, ook op het rondreizende Randstad circus van De Parade. We waren juichend over ‘Bellse Parese’ in november 2013 en nu is er al zijn tweede album ‘Make-up’.

Flip & De Noormannen komen het album vanavond presenteren in een gezellig volle Mezz Kleine Zaal. Voor het podium is een extra podium weggezet. Flip begint daar zijn show, in het donker, met een spot vanonder. Dreigend, vertellend, zet hij de toon, “welkom bij een ode aan de leugen.” Titelnummer ‘Make-up’, hoe leugenachtig wil je het hebben, kennen we uit eerdere shows. Nieuw is het orgastisch meehijgen waarbij Noorman degene is die bepaalt wanneer er voldoende gepuft is. Later zal hij ouderwets zijn publiek ‘sir yes sir’ laten roepen en die hoge noot halen bij ‘Wie De Koe’, “bij de horens vat”. Daar is weer die schreeuwpoëet, die zijn publiek tart en uitdaagt.

Eerst wil hij je bedrog, jouw Trojaanse paard, je make-up. De teksten blijven hoogstaand en staan bol van originele beeldspraak en tegenstellingen. Elk bandlid draagt een vuilniszak, maar heeft blijkbaar wel zelf de zwarte broek eronder mogen uitzoeken. Hoe warm moet saxofonist Koen Schouten het onder zijn jasje hebben gehad, met de vuilniszak eronder? In andere recensies worden De Noormannen vaak vergeten, onterecht. Zij zijn juist belangrijk bij dit schitterende machtsvertoon. Dus benoemen we weer Thierry Castel, op toetsen, marimba en rubberen hamers, Jorn Ten Hoopen op gitaar en bekkens, Koen Schouten op saxofoon en ketting, Hassan Abudaldah op de bas en Friso van Wijck op drums. Dezelfde club vrienden die er in Podium Bloos ook bij was op de presentatie van ‘Bellse Parese’.

De show is theater, cabaret én rock ’n roll. Zonder te veel te verklappen, Noorman boeit zijn publiek met verhalen en natuurlijk zijn straffe liedjes. Meestal hard en meestal zacht, maar altijd met sublieme en verrassende muziek. Even bijkomen is er nauwelijks bij. Geweldige teksten ook zoals in ‘De Stilstand Gaat Maar Door’, een nummer vol heerlijke tegenstellingen. “Ze hebben zelfs van hun hebzucht niet genoeg.” en “Vernieuwend bezig zijn, dat is lekker origineel.” Om het af te ronden met “dit reclamevrije nummer werd u aangeboden door Flip Noorman.” De macht houdt Flip duidelijk bezig, met een kijkje op de apenrots (‘Aapje Vlooit’ en ‘Toen Mijn Zoon’). Afgewisseld met een verhaal over wat oude vrouwtjes hem vragen na zijn shows en gevoelige liefdesliedjes als ‘Als Tijd Niet Bestaat’ en ‘Omhels Me’.

Met Flying Horseman op zaterdag en Flip Noorman op zondag was het twee keer prijs in Mezz Kleine Zaal dit weekend. Het lijkt een kwestie van tijd voordat hij met De Noormannen in een uitverkochte grote zaal van Mezz staat. Op 24 februari is Flip al terug in de stad: tijdens Stukafest Breda.

Gezien: albumpresentatie ‘Make-up’ door Flip & De Noormannen. Mezz Kleine Zaal, zondag 24 januari 2016.