#BB15: keurig De Staat laat Breda Barst niet barsten

Tekst: Daniël Hereijgers, foto's: Magnus Gommers ,

Waar vorig jaar Dotan alle ogen op zich had tijdens dat laatste, extra uurtje op de Breda Barst zaterdag, mag nu De Staat het exclusieve uur tot middernacht vullen. De Staat is sinds debuut 'Wait For Evolution' uit 2009 een vaste waarde in het Nederlandse popwereldje en daarmee een aansprekende headliner. Laatste plaat 'I_CON' dateert van 2013, vorig jaar bracht De Staat 'The Vinticious Versions' uit, met oude nummers in een nieuw jasje. Na Breda Barst is de agenda van de band rond Torre Florim nog spookachtig leeg, een nieuw album is in de maak. We bekeken de staat van De Staat.

HET CONCERT:
De Staat, Amstel Podium, zaterdag 19 september 2015

DE ACT
De Staat is uitermate subtiel voor zijn doen, geen al te wilde bewegingen, enkel frontman Torre Florim maakt danspassen of gaat er eventjes theatraal bij zitten. We zien veel rook, schone visuals en lichtshow en bandleden die netjes de ruimte rond hun plekje kleur geven, achter keyboards of percussie of de autotoeter uit 'Ah I See'. Zelfs gebruikelijke publieksopjutter Rocco houdt zich in, maar herstelt van een longontsteking. De Staat speelt inderdaad een paar nieuwe nummers van het aanstaande album dat de band opneemt in het oude pand van Doornroosje in Nijmegen.

HET PUBLIEK
Nam het grotendeels ter kennisgeving aan, kletste nog wat over de afgelopen week of de eerste festivaldag en vond het allemaal wel prima. Als Florim "Proost Breda!" zei, gingen er wat handjes de lucht in, maar echt massaal meedansen was er niet bij. Terwijl er verder in het Valkenberg qua muziek niets meer te zien was.

HET MOMENT
"Zou dit dan het moment zijn, dat het festival zijn naam waar maakt?" Florim vraagt het zichtbaar ironisch als de band terug komt voor een toegift. 'Witch Doctor' klinkt al even zwaar en stoner zoals we van De Staat kennen en de machinale dreunen monden uit in wat gabbers herkennen als 'Ruffneck Rules Da Artcore Scene' van Juggernaut. Maar ook dat is niet genoeg voor een moshende pit. Als we toch een moment benoemen dan is 'Ah I See' een betere keuze, als halverwege De Staat weer even rockzuurstof blaast in een op dat moment geroutineerde, voor zijn doen subtiele, set. 

De staat van De Staat checken klinkt bijna arrogant, zeker op een festival. Dat doen we dan ook niet, alleen zou deze nette show met bewegende LED-visuals en gecontroleerde bewegingen beter passen in het theater. Zoals ook Triggerfinger nu een theatertour doet. Met de nieuwe plaat zal De Staat ongetwijfeld weer de clubs zoals Mezz gaan bestormen, dat lijkt een betere plek dan afsluiter op een festival. Ook omdat de echte radiohit, waarmee je een Breda Barst publiek meekrijgt, ontbreekt.