Ares: “Iedereen kan het, maar wij doen het”

Oosterhouts raptalent op Club 3voor12/Breda

Interview: Daniël Hereijgers ,

Ares staat voor de tweede keer op Hollandse Nieuwe van 3voor12 Landelijk en treedt volgende week vrijdag aan in Mezz Café voor een hiphop Club 3voor12/Breda. In 2012 haalde hij de halve finale van de Grote Prijs, werd genomineerd voor ‘Rookie Of The Year’ van State Magazine en kwam op tv bij BNN’s ‘The Next MC’. Ares (17) doet dit jaar eindexamen en pakt op 8 maart ook de Kunstbende Noord-Brabant voorronde in Mezz er gewoon even bij. Ares aan het woord: over de volle maand maart, zijn aanstaande plaat ‘Road Trip’ en zijn manier van aanpakken.

Kunstbende, Club 3voor12/Breda
“Iemand van Kunstbende sprak me aan na een optreden in Den Bosch. Ze zei: “doe mee, want je bent nog jong en je kunt winnen.” De finale is in De Melkweg, dus dat leek me heel tof. Ik sta binnenkort al in De Melkweg trouwens, maar dat wist ik toen nog niet. Samen met Fotosynthese doe ik het voorprogramma van Logic op 13 maart. De finale van Kunstbende is pas later. Aan de workshops die erbij horen, hebben we niet meegedaan, want we kregen dan tips van een gitarist van een metalband. We dachten “Daar hebben we niet zoveel aan”, we kunnen beter onze tijd sparen voor andere zaken. Opeens zijn er weer meer boekingen. We hebben een hele tijd niks gedaan omdat we het nieuwe album af wilden maken. En we zijn in Parijs geweest. Bij vorige EP’s hebben we het ook zo gedaan, eerst een maand optreden om te zien wat de reacties zijn. We hebben nu een showcase gemaakt met veel liedjes van ‘Road Trip’. Daarom is zo’n clubavond van 3voor12/Breda voor ons ook fijn, omdat dat mensen zijn die er echt kaas van hebben gegeten. Als op bepaalde nummers minder wordt gereageerd dan kunnen we er nog iets aan doen.”

Eindexamen doen vs. album uitbrengen
“Examen doen, een plaat opnemen en veel optreden valt eigenlijk niet of nauwelijks te combineren. Af en toe word ik door mijn ouders gecorrigeerd: “je gaat daar optreden, dan ga je de dag daarna niets doen en dan zorg je dat je gaat leren voor je examens.” Op dit moment sta ik er goed voor en denk ik dat het gaat lukken. Ik ga bewust het album na de examens uitbrengen. Anders krijg ik het heel druk en schieten de examens erbij in. We maken het album nu wel af en het artwork is ook al klaar. In principe wil ik volgend jaar de Rockacademie in Tilburg gaan doen. Ik ben ook in onderhandeling met platenmaatschappijen, het is even afwachten wat daar uit komt. Het was heel raar dat veel mensen vroegen op Twitter of ik bij een label ga tekenen. Ik ben er voorstander van om het zelf te doen, met mijn team. Dan nemen we wel een promotor in de arm. Maar een label kan ons natuurlijk ook verder helpen. Voordeel van het zelf doen, is dat je er heel veel aanzien van krijgt en heel veel mensen waarderen mij nu ook omdat ik zoveel zelf doe. Het voordeel van een label is dat je geld hebt en dat er meer professionele begeleiding is en aanzien als mensen die fan zijn van het label ook fan worden van jou. Dus meer bereik. Het heeft allebei voordelen en allebei nadelen. Ik vind allebei aantrekkelijk.”

‘Road Trip’ naar Parijs
“Het concept van het komende album is Parijs, hij gaat ‘Road Trip’ heten. We halen veel samples uit Franse muziek. Ik ben geobsedeerd door Franse muziek. Dat komt omdat ik één Frans liedje had gesampled voor de titeltrack ‘Road Trip’ en later kwam ik op het idee daar een album van te maken en naar Parijs te gaan, om beelden te schieten voor videoclips en om inspiratie op te doen. Je hoort stukjes van ons onderweg in de auto. Het heeft ook zo’n opbouw: we gaan naar Parijs, er gebeuren dingen en we gaan weer terug. Franse muziek is blij en vrolijk. En op dit moment in mijn leven ben ik alleen maar heel erg blij. Het past goed bij elkaar.”

Het snelle succes van ‘Regenboog’
“Mijn nieuwe videoclip ‘Regenboog’ is binnen één week meer dan 10.000 keer bekeken.  Hoe dat komt? Ik heb veel geleerd van ‘Blues’, mijn eerste clip, waarbij we vooral veel bier aan het drinken waren met een hoop vrienden en een zwembadje in een loods. Op basis van die clip ben ik vorig jaar genomineerd voor de State Awards en toen dacht ik: “We hebben nu die clip gemaakt, zelf, en we hadden het gewoon leuk en het wordt gewaardeerd.” Daarna kwam ‘Regenboog’ en dat heb ik aan mensen laten horen, bijvoorbeeld de hoofdredacteur van State Magazine en de dj’s van Slam FM. Zij zeiden al dat het een goede single was. Ik had het dus ergens wel verwacht en was erop voorbereid. Hij staat nu ook in de playlist van 3FM en stond even in de iTunes Top 40. Dat had ik niet verwacht, daar ben ik de hele dag blij van geweest. Dat verwacht je niet als je een liedje maakt op je slaapkamer. Ik heb de hele dag met een big smile rondgelopen.”

Fotosynthese
“Ik kom dan wel uit Oosterhout, maar heb vroeger nooit echt naar Extince geluisterd als kleine jongen. Daar ben ik te jong voor. Wel sinds kort af en toe. Ik was al vroeg bezig met muziek en ik en mijn vrienden waren zelfs klaar met een EP. De broer van Fotosynthese is meer de mentor in muziek, die heeft me bij Fotosynthese gebracht. Zij hebben ons allerlei tips gegeven waarmee we aan de slag zijn gegaan en hebben steeds om feedback gevraagd. Na ‘Dichterbij’ hebben we dat wat losgelaten. Zij hebben ons op de rit geholpen. Nu is het een goede vriend en treden we straks in Amsterdam voor de tweede keer samen op. Ik heb vroeger op Boogiedown een shirt van hem gekocht en twee jaar later stonden we samen op het podium. Dat is top.”

The Opposites, Mac Miller
“Ik ben begonnen met rappen omdat ik een liedje van The Opposites had gehoord en ik was fan van hen. Ik ging naar hun site en zag daar een filmpje over hoe die jongen een beat had gemaakt. Dat wou ik ook kunnen. Toen heb ik een beat gemaakt en nog een beat en nog een beat. Op een gegeven moment ben ik erbij gaan schrijven, maar dat was nog best karig allemaal. We zijn met een groepje jongens door heel Nederland en zelfs in België gaan optreden. Dat was op de een of andere manier gelukt, waarvan ik nu denk “hoe kan dat nou weer?” Daarna ben ik solo verder gegaan, maar het is wel door The Opposites dat ik daar in gekomen ben. Ik luister eigenlijk vooral Amerikaanse hiphop. Momenteel ben ik fan van Mac Miller. Dat is een Amerikaanse rapper en hij heeft ook geen label en hij is ook jong en hij is ook wit. Ik word vaak met hem vergeleken, soms tot vervelens toe. De weg die hij heeft bewandeld, zonder label, is een weg die ik bewonder. Hij heeft in een week een miljoen platen verkocht en dan stond hij op 1 in iTunes voor lange tijd. Dat bewonder ik, dat hij geen platenindustrie nodig had maar puur op fans iets heeft bereikt.”

“Iedereen kan het, maar wij doen het”
“In Nederland is er een hiphop scene met al die rappers die de hele tijd met elkaar bezig zijn. Ik wil daar buiten staan. Ik wil muziek maken en niet tussen al die ruziemakende rappers in staan. Of dat nu in de hiphop thuis hoort niet, dat kan me niet schelen. Ik heb wél een verse waarin ik uithaal naar mensen die de hele dag alleen maar op Twitter lopen te tweeten of alleen maar bezig zijn met het verkopen van merchandise in plaats van liedjes te maken. En ik heb ook wel wat dingen gezegd over de platenmaatschappijen omdat dat een beetje bij mij hoort. Maar ik heb ook wel popliedjes gemaakt op ‘Road Trip’. Keihard dissen, dat ben ik gewoon niet."

"Ik vind ook dat de muziek moet passen bij mijn leeftijd. En ik zit nu in een leeftijd dat ik veel uitga, dat ik veel blij ben en dat ik eigenlijk niet bezig ben met dingen die het leven minder leuk kunnen maken. En ik wil ook over vijf jaar naar mijn muziek kunnen luisteren en denken: “o ja, dit was hoe ik was toen ik zeventien was.” En over vijf jaar maak ik waarschijnlijk totaal andere muziek dan nu. Je hoort aan mijn muziek dat het een beetje kinderlijk is. Dat pas ook bij mijn leeftijd. En mensen van mijn leeftijd vinden zich daar ook in terug. Voor mij is het momenteel het perfecte recept om muziek te maken. En dat gaat soms op nieuwe manieren: mijn officiële website is al een tijdje offline bijvoorbeeld. Ik dacht voor ‘Road Trip’: “we maken gewoon een Tumblr aan, want als mijn Twitter al zoveel macht heeft, dan gooi ik het gewoon op Tumblr. Hoe makkelijk het ook is, het is overzichtelijk en past wel bij onze stijl. Zo van: “iedereen kan het doen, maar wij doen het”. Zo denk ik heel vaak over liedjes of clips die we maken. Iedereen kan het doen en wij doen het.”