zZz laat het beest los in Mezz

Veel energie en talent, maar zonder de nodige variatie

Tekst: Kim Louwerse Foto's Martijn Stadhouders ,

De nummers van het nieuwe zZz album 'Running with the Beast’ zijn harder en sneller. De snellere nummers zorgden voor een dansen publiek in Mezz, maar de helft keert huiswaarts na een eindeloze, harde noise sessie.

Veel energie en talent, maar zonder de nodige variatie

Aan Daily Bread de eer om de redelijk gevulde zaal op te warmen. Niet vreemd dat ze de eerste plaat mogen uitbrengen op Excelsior, want de 'Sexy Garage Dance' van dit Friese trio rockt! Als zangeres Kimberly dan ook nog tijdens een nummer over een trio midden in het publiek komt staan gaat het los.

Het dreigende gespuug van de rookmachine op het podium doet daarna vermoeden dat het tijd is voor zZz. Het Amsterdamse duo neemt uiteindelijk plaats achter het drumstel en orgel en barst los met het opwindende ‘House of Sin’. In het publiek worden al snel de eerste dansjes gewaagd wanneer de bekende orgelriff van ‘Ecstasy’ door de zaal galmt.

Het tempo wordt nog verder opgevoerd wanneer zanger/ drummer Björn Ottenheim meermaals ‘oeh babyyyy’ en ‘sexy meisjesss’ door de microfoon kermt. De nummers lopen naadloos in elkaar over en worden op tijd afgewisseld door het rustige ‘Amanda’ waarvoor Björn zelfs vanachter zijn drumstel komt.

Wanneer zZz hun set weer vervolgt met hun aanstekelijke, dansbare liedjes, lijkt de aandacht in het publiek ineens wat te verslappen. Met een mix van new wave, rauwe rock ’n’ roll en jaren ’60 tunes, hebben de Amsterdammers een heel eigen sound gecreëerd. De intro’s van Daan Schinkel op orgel blijven dan ook steeds hoopgevend, maar na een half uur zijn de nummers niet meer van elkaar te onderscheiden. Gelukkig is daar de redding met het vrolijke, hitsige ‘Loverboy’ dat weer op de lachspieren werkt. Björn laat zien ontzettend hoog te kunnen zingen en vervolgens als een beest door de microfoon te kunnen schreeuwen.

Het optreden krijgt een heel andere wending, wanneer Zzz overgaat tot improviseren. Met als gevolg een eindeloos harde, noisy jamsessie en een publiek dat voor de helft is uitgedund.

Toch blijkt het de moeite waard om te blijven staan als Daan zijn synthesizers van zijn orgel afschuift en zelf plaats neemt bovenop het orgel. Björn bewerkt zijn microfoon met dierlijke geluiden en Daan bespeelt de synthesizer die hij inmiddels heeft vastgeklemd tussen zijn benen. De titel van hun laatste album ‘Running with the Beast’ is dan ook wel heel toepasselijk.
 
Hierna heeft het overgebleven publiek er weer even zin in wanneer de set weer wordt hervat met een explosief tempo. Helaas valt Zzz weer snel in herhaling en vraag je je af waarom die geweldige single ‘Grip’ dan niet voorbij komt!
 
Daily Bread en Zzz Gezien: Mezz, donderdag 22 januari 2009