#5DO: Techno van de bovenste plank tijdens tweede nacht in matig gevulde Melkweg #5DO: Techno van de bovenste plank tijdens tweede nacht in matig gevulde Melkweg

Engelsman Surgeon toont zijn kracht in The Max

, Jouko Peters

#5DO: Techno van de bovenste plank tijdens tweede nacht in matig gevulde Melkweg

Engelsman Surgeon toont zijn kracht in The Max

Jouko Peters ,

Met interessante acts als Surgeon, de Belg Peter van Hoesen, Anthony Parasole, Jeroen Search (live) en ook nog de Amsterdamse koningin Sandrien op het affiche leek een op voorhand geslaagde donderdagnacht in de maak. Toch bleek het (Amsterdamse) publiek voorafgaand aan het weekend niet helemaal warm te lopen voor een stevig potje techno in de Melkweg tijdens de tweede dag van 5 Days Off. De bezoekers die wel de moeite namen hoorden sterke sets en hadden ruimte zat om te dansen. Surgeon sloot The Max op majestueuze wijze genadeloos af, maar slechts een halfvolle grote zaal was getuige van het meesterwerk dat de Brit Anthony Child afleverde.

Geen kick of baslijn
Tijdens de afgelopen editie van het Amsterdam Dance Event was Structured Industry met een avond te vinden in de Paradiso. De vooraanstaande labels Token, PoleGroup en Perc Trax kwamen langs met zwaar geschut als Oscar Mulero, Rødhåd en Perc & Truss, en wat volgde was een klamme nacht waarin de trein nadat hij eenmaal begon te rijden niet meer tot stilstand kwam. Vanavond openen de heren die verantwoordelijk zijn voor de organisatie, en door het leven gaan als R.E.D., de grote zaal The Max, terwijl A001 in de Oude Zaal iets later dan gepland start. Maar zodra de dj/producer die liever anoniem blijft begint aan zijn set heeft hij onze aandacht te pakken. Het is iemand die graag wat dieper in achterhoofden van mensen lijkt te willen graven, dat viel ons tijdens de ADE editie ook al op, zonder daarbij per se muziek te draaien waarop gedanst hoeft te worden. Voor hap-slik-weg-muziek ben je bij hem aan het verkeerde adres. In het eerste half uur van zijn set is zijn sound niet doordrenkt met kicks en een hevige baslijn. Soundscapes passeren de revue, heftige en donkere geluiden nemen de boel soms minutenlang in z'n greep. Iedereen die er staat en dus de moeite heeft genomen om vanavond vroeg te komen, houdt hij ogenschijnlijk moeiteloos vast, en voortdurend laat A001 zien hoe makkelijk hij toch niet bepaald eenvoudige platen mixt. Hij neemt iedereen met veel plezier mee op zijn techno-schoolreisje, met muziek die je niet meeneemt naar je schoonouders, en trekt de vroege vogels tergend langzaam zijn wereld in. Totdat hij zo op de helt van zijn set besluit om er toch maar een kick in te gooien, en voorgoed een tandje bijschakelt. A001 boeit constant en opent de avond veelbelovend.

Nederlandse inbreng
Terwijl Jeroen Search bijna over gaat nemen van A001, llopen wij naar Sandrien toe in The Max. Ze is zo'n twintig minuten geleden begonnen aan haar set, die ruim anderhalf uur gaat duren. En ook vanavond laat ze al snel weer zien waarom de goedlachse brunette zo'n steengoede dj is. De platen volgen elkaar in rap tempo op, en op mixfouten valt ze niet te betrappen. Sandrien is constant gefocust bezig, creëert het spanningsveld dat we zo gewend zijn van haar en laat het publiek dansen. Het voelt goed om haar te zien draaien in Amsterdam, met in het achterhoofd dat haar Imprint tijdperk bij TrouwAmsterdam tot een einde is gekomen. De Amsterdamse gaat gelukkig gewoon door, is onmiskenbaar enorm gegroeid de afgelopen twee jaar, en valt binnenkort geheel terecht opnieuw in de Berlijnse Berghain te bewonderen. Ook onze Oosterburen zijn dus al een beetje gek van haar. Iemand die onlangs ook in de Duitse tempel stond is Jeroen Search - in combinatie met Dimi Angelis als A&S (live) - en ook hij laat vanavond zien waarom hij met recht een technoveteraan mag worden genoemd. Na het stokje over te hebben genomen van A001, worden de BPM'en bij Search direct flink omhoog geschroefd. We schakelen naar een andere soort techno, anderhalf uur lang. Hij gaat verder in de voor hem zo typerende stijl: vrij snel, vrij droog, vrij minimalistisch, maar zo opzwepend en hypnotiserend als het maar zijn kan. Stilstaan op de muziek van Search is lastig. De artiest die door veel collega's zo wordt geprezen om zijn producties - hij bracht onder andere al muziek uit op Figure SPC, M_Rec LTD, Traut, Coincidence Records, en A&S - is ook een ijzersterke live-act en bewijst dat vanavond opnieuw. Wel vragen we ons voor het eerst soms voorzichtig af of het vanavond nog echt druk gaat worden.

Seven ways to make you jack
Dat ervaren rot en alleskunner Peter van Hoesen, die al sinds 1993 werkzaam is in de scene, het stokje in de grote zaal over gaat nemen van Sandrien voelt vertrouwd aan. Beiden kennen elkaar goed, Van Hoesen was immers meerdere malen te gast in Trouw tijdens een Imprint avond of weekender, en onlangs stonden de twee nog samen op de flyer voor een festival in Japan. De set van Van Hoesen, die een zwart sjaaltje om zijn nek heeft hangen, schiet op een positieve manier alle kanten op. De Belg kan uitstekend uit de voeten met zeer abstracte geluiden, maar er vijf minuten later net zo goed een Chicago jackin' houseplaat doorheen mixen en de zaal op zeven verschillende manieren laten jacken. Tegelijkertijd met Van Hoesen draait de Amerikaan Anthony Parasole, een stevige vent uit Brooklyn, in de Oude Zaal. Evenals Van Hoesen, Sandrien en Jeroen Search is ook hij regelmatig in de Berghain te bewonderen, en zo lijkt het al met al best op een affiche dat in bijvoorbeeld danshoofdstad Berlijn bepaald niet had misstaan. Dus waarom is het wel gezellig, maar niet druk op de dansvloer? Waarom staat de Melkweg niet vol? Is dat omdat het vandaag donderdag is en iedereen vrijdag weer vroeg op moet? Zijn de kaarten soms te duur? Is er misschien een overkill aan feesten? Aan het einde van zijn set kijkt Parasole soms veelzeggend voor zich uit, maar sterk draaien voor degenen die wel een kaartje hebben gescoord, is aan de New Yorker prima besteed. Een paar fans houdt hij staande. De goede vriend van Levon Vincent levert vannacht een steengoede set vol met rauwe, soms rollende, outta-space techno af. Parasole verdient een volle zaal, denken we steeds als hij genadeloos staat te beuken. Slechts een paar handjesvol mensen zien hem bij het afronden van zijn set nog aan het werk. Jonas Kopp, een Argentijnse dj/producer die toch wel regelmatig in Nederland te bewonderen is, mag de kleine zaal gaan afsluiten.

Surgeon drukt gaspedaal in
Goed om te zien is dat aan het einde van de set van Peter Van Hoesen, op het moment dat Surgeon gaat overnemen in de grote zaal, er nog wat technoliefhebbers naar voren kruipen. Gelijk hebben ze, er is voldoende ruimte om hem van dichtbij te bewonderen. Engelsman Anthony Child, de echte naam van Surgeon, heeft overduidelijk de meeste fans als we richting de vroege morgen kruipen. En geheel verwonderlijk is dat natuurlijk niet. De bebrilde veertiger inspecteert zijn gear nog een keer nauwkeurig als collega Van Hoesen stopt onder begeleiding van een klein applaus, lacht voorzichtig wat naar beneden en laat daarna horen waarom hij door sommigen in het hetzelfde rijtje als bijvoorbeeld een pionier als Jeff Mills wordt geschaard. Surgeon is steengoed, opnieuw, en doet qua geluid denken aan de Surgeon die we zagen schitteren op Dekmantel Festival. Hij zaagt nagenoeg alles doormidden en is vanavond de enige die het geluidsysteem echt op de proef lijkt te stellen. Zelf blijft hij vooral ijzig kalm. Soms schroomt Child niet om het gaspedaal flink in te drukken, maar daarna gunt de Brit je ook wel eens een adempauze, al is die vaak maar van korte duur. Dat hij speelt in een slechts nog voor de helft gevulde grote zaal wekt verbazing. Ook bij Sandrien, die soms ingetogen headbangend staat te kijken bij haar collega en de set van de British Murderboy lijkt te waarderen. Ja, Surgeon is een waardige afsluiter vanavond. Maar toch, de sfeer die je normaliter krijgt van een volle tent gevuld met uitzinnige mensen, de sfeer die nodig is voor een echte topavond, ontbreekt vannacht. En daar kan de soms onnavolgbare Engelsman weinig aan veranderen. Muzikaal zit het allemaal ijzersterk in elkaar tijdens de tweede 'techno' nacht van 5 Days Off, daar is geen twijfel over mogelijk, en ook op de set van de Argentijn Jonas Kopp valt bijzonder weinig af te dingen, maar het is simpelweg te rustig in de Melkweg om te kunnen spreken van een nacht die de boeken in gaat. Zou iedereen soms op tijd naar bed zijn gegaan na het uitverkochte concert van trekpleister FKA Twigs van eerder vanavond?

nu op 3voor12