#5DO: Van allemansvriend naar festival met kleiner palet aan genres en meer inhoudelijke verdieping

Melkweg en Paradiso in het teken van vijfdaags elektronische muziekfestival met o.a. FKA Twigs, Surgeon en Body & Soul avond

Jouko Peters ,

Vandaag - woensdag 4 maart - start de vijftiende editie van 5 Days Off. In de Amsterdamse Paradiso en Melkweg kan zoals vanouds vijf dagen lang, tot en met zondagavond, worden genoten van een verzameling vooruitstrevende elektronische acts. Onder anderen FKA Twigs, Surgeon, Peter van Hoesen, Bicep, Octave One en de drie heren achter Body & Soul - Joe Claussell, Francois K. en Danny Krivit - geven acte de présence. Wij spraken aan de vooravond van het vijfdaagse elektronische muziekfestival met hoofd marketing Jon Heemsbergen en programmeurs Camiel le Rutte en Boye 't Lam.

Wat is er anders dan in voorgaande jaren en waar zit de vernieuwing 'm in?
Boye: We zijn voornamelijk gerichter geworden in ons programma. Er is wel weer vijf dagen programma, maar we hebben er voor deze editie niet zo het accent op gelegd dat er en in de Melkweg en in de Paradiso elke avond per se programma moest zijn. We zijn meer gaan kijken naar: wat vinden we relevant?
Camiel: We hebben een stuk minder breed geprogrammeerd dan in de afgelopen jaren. Voorheen ging je soms van een drum 'n bass avond naar een technonacht, naar een houseavond, en dan hadden daarna weer een nacht met beats-georiënteerde muziek. Daardoor hadden we de uitstraling een extreem breed festival te zijn. Als we de boel dan gingen promoten en je zette alle acts op één kaart, dan konden mensen wel eens denken: past dit allemaal bij elkaar? Het programma heeft nu meer samenhang.
Jon: 5 Days Off was in voorgaande jaren meer een soort allemansvriend. Er was voor ieder wat wils. Zo is het ook ooit opgezet, heel breed, en dat was destijds ook een logische keuze. Het nadeel daarvan was in onze ogen dat je niet één publiek heel erg aanspreekt en dat weinig mensen binding voelen met het festival, omdat je de ene avond heel vet vindt en de andere avond niet in je straatje past. Er is veel meer aanbod tegenwoordig, dus dat was voor ons een reden om ons af te vragen: waar moeten wij als Melkweg en Paradiso aan bijdragen? We zijn natuurlijk echte indoor locaties dus willen we het clubgevoel ook een duidelijke plek geven. We hebben dit jaar bewust gekozen voor een wat kleiner palet aan genres met meer inhoudelijke verdieping, omdat we juist vinden dat dit de relevante genres zijn qua muzikale ontwikkeling, en die goed aansluiten bij de Paradiso en Melkweg.

Is de markt niet gewoon enorm veranderd hier?
Boye: De markt is in de afgelopen vijf jaar een stuk gesegmenteerder geworden. Iedereen specialiseert zich. Als je dan steeds maar de breedte in blijft gaan, weten mensen op een gegeven niet meer waar je voor staat. Je identiteit verwatert dan na verloop van tijd.
Camiel: Er is in Amsterdam heel veel veranderd de afgelopen jaren. Vroeger waren wij het festival waar je nieuwe muziek hoorde, waar je kennis kon maken met nieuwe acts op elektronisch vlak. Doordat het landschap zo is veranderd zijn er veel meer nieuwe initiatieven waar dat ook kan. Veel nieuwe pop-up locaties bijvoorbeeld, een loods daar, een nieuwe club daar, een tijdelijk ding daar. Er zijn veel nieuwe kleine organisaties en initiatieven die nieuwe muziek brengen. Door de klustering, door onze insteek van nu, proberen we daar onze eigen vibe in te vinden; een bepaalde lijn te trekken. We hebben er bewust voor gekozen om niet elke avond twee locaties helemaal te vullen. Vanavond - woensdag - is bijvoorbeeld de concertopening in de Melkweg met daarbij een goed programma, en daarnaast de opening van de expositie die eraan gekoppeld is. Dat is dan dag nummer één. Die avond gaat dan wel de nacht in, maar dat betekent niet automatisch meer dat de Paradiso en de Melkweg op woensdag dan tot maar vijf uur 's ochtends vol geprogrammeerd hoeven te zijn.

En toch is het nog altijd divers, toch?
Boye: Ja, het is nog altijd divers. Aan de ene kant hebben we een avond met Jungle By Night (live), Kutmah, Benji B en Lefto, maar aan de andere kant heb je een technoavond avond met bijvoorbeeld Surgeon en Sandrien. Dus rondom de kern van elektronische muziek wordt divers geprogrammeerd, maar we zoeken minder extreem de randen op. Er is dit jaar bijvoorbeeld geen drum 'n bass avond, dat vinden we minder relevant voor het profiel. We moeten het niet doen omdat het er allemaal maar bij kan en we tien avonden moeten vullen.

Trekken jullie dit jaar dan ook ander publiek aan?
Boye: Er zijn avonden waarbij je van tevoren wel kunt invullen wat voor publiek erop afkomt. Zo'n Body & Soul avond op de zaterdag lijkt me een duidelijk verhaal, maar wat de overige avonden gaan doen ben ik heel benieuwd naar.
Jon: Er zit zeker verschil in. Zo'n Body & Soul avond trekt een liefhebberspubliek, een iets ouder publiek dan de rest van het programma, maar ik denk dat ons publiek vorig jaar zo divers was dat het alle kanten opschoot. We hadden een hospitality avond in de Paradiso waarbij allemaal 15- en 16-jarige kids stonden te dansen, terwijl er op dezelfde avond in de Melkweg een wat ouder technopubliek stond. We horen wel uit reacties dat een hoop mensen blij verrast zijn met de line-up van dit jaar. Dat we voor deze editie van alles hebben geboekt wat ze tof vinden, en niet maar één specifieke avond of act. We verliezen met de nieuw ingezette lijn waarschijnlijk ook wel wat publiek in de breedte, maar dat is een bewuste keuze.

Zijn er dit jaar activiteiten buiten de clubavonden en concerten om?
Camiel: Tijdens eerdere edities deden we veel met randprogrammering naast de muziek, nu wilden we als eerste het muziekprogramma goed rond krijgen. De dingen die daarnaast met een goede koppeling ontstonden, hebben we aangegrepen.
Jon: Vandaag opent er bijvoorbeeld een toffe expositie in de expo ruimte van de Melkweg, naast het café. Daar valt een fotoserie van Anne-Claire Lans te zien, een jonge fotografe die haar vriendengroep, als toonbeeld van generatie Y, heeft gevolgd in de eeuwige zoektocht naar identiteit. Dat heeft ze gedaan aan de hand van hun uitgaansleven en bijvoorbeeld het daarbij behorende drugsgebruik, als soort van vluchtgedrag. Het zijn heel grofkorrelige zwart-witbeelden, rauw en arty. Het gaat dus niet echt over drugsgebruik, maar wel over wat er speelt voor die generatie. De expo blijft de hele maand te zien, maar hij is speciaal geprogrammeerd vanwege 5 Days Off. We hebben daarnaast ook een filmprogramma in samenwerking met Resident Advisor samengesteld. Zij maken veel toffe dingen, bijvoorbeeld die RA Origins serie en de RA Sessions. Wij laten de Origins zien van DVS1, Black Coffee en Jackmaster. Van Nils Frahm, die vorig jaar ook op 5 Days Off stond, en Magic Mountain High (live) - Juju & Jordash en Move D - komen Sessions voorbij in ons filmprogramma dat plaats gaat vinden in de Melkweg Cinema. Er is nog altijd voldoende randprogrammering.
Camiel: We hebben ook wat kleinere concerten en optredens geprogrammeerd, voor zo'n 200 man. Donderdag brengen we bijvoorbeeld het uitverkochte FKA Twigs concert, maar daarna is er ook nog een programma in de bovenzaal met Oceaán en Vic Crezée, en op zaterdag is er ook weer een kleiner bovenzaalprogramma met Tropics en Tears & Marble. Ook met Subbacultcha doen we weer toffe dingen. Dat zijn als het ware kleinere evenementen in het evenement, die zorgen voor diepgang in het programma. In voorgaande jaren gingen we meer voor de blokken en het stapelen, nu kiezen we bewust voor kleinschalige dingen naast de grote feesten.

Waar kijken jullie zelf het meeste naar uit?
Jon: De openingsavond morgen met Dorian Concept en Binkbeats, omdat het te gekke muzikanten zijn. Binkbeats is van een nieuwe generatie Nederlandse muzikanten een van de meest innovatieve in mijn ogen. Hij speelt live met een gigantische bak aan apparatuur, heel vet om te zien. Op Eurosonic Noorderslag zag ik 'm laatst spelen in een soort planetarium, dat was echt fabuleus. Dorian Concept is een persoonlijke favoriet, zeker in de bezetting als trio.
Boye: Vul voor mij ook maar Dorian Concept in. De laatste keer dat ik ze zag spelen was zes jaar geleden in de bovenzaal van de Paradiso en daarna heb ik ze altijd moeten missen. Naar de donderdagnacht in de Melkweg ben ik ook benieuwd, die line-up steekt heel goed in elkaar.
Camiel: Ja, die is goed gelukt. Dat hebben we prima gedaan, al zeg ik het zelf. Alles past goed bij elkaar qua stijl. Peter van Hoesen, Sandrien, Jeroen Search met een extended live-set van anderhalf uur, heel gaaf. Hij is echt een onderschatte vakman en in mijn ogen iemand die veel meer credits en podium verdient. Zelf kijk ik qua feestje-feestje het meeste uit naar Body & Soul zaterdag. Die drie legendarische gasten in de Paradiso, het totaalplaatje met dat speciale decor dat ze altijd meenemen.. Het voelt goed. Ik denk dat de Paradiso voor zo'n nacht een uitstekende locatie is.

Wat is jullie favoriete 5 Days Off moment tot nu toe?
Jon: Dat is er eentje uit de oude doos, toen we Daft Punk in 2007 hadden staan op de openingsavond. Dat blijft toch wel heel vet, daar kun je maar heel moeilijk overheen.
Boye: Misschien niet per se een hoogtepunt, maar het MF Doom concert van een paar jaar geleden is me altijd bij gebleven. Ik keek daar zo enorm naar uit en toen ik er stond vond ik het zo'n rare happening. Het was niet echt een deceptie, maar hij is toch een beetje berucht om zijn slechte live prestaties en dat werd bewaarheid. Ik was er al zo lang fan van en wilde het per se zien, maar toen ik 'm zo bezig zag dacht ik echt: 'What the fuck? Wat gebeurt hier allemaal?!' Maar er zijn ook genoeg hoogtepunten geweest, bijvoorbeeld Dekmantel Soundsystem in het Theater van de Melkweg twee jaar geleden, of de Hoax avond van afgelopen jaar met Rustie, Jameszoo en Shlohmo. Laatstgenoemde had zo'n goede energie.. Het was bomvol en na een redelijk rustige set van Shlohmo ging het dak er helemaal af bij Rustie.
Camiel: De Noisia Invites avond van 2012. Destijds begon ik net met werken bij de Melkweg en liep ik voor het eerst een weekje mee. Ik weet nog goed dat ik aan de zijkant van het podium stond, de zaal in keek, en dacht: 'Oké, hier ga ik dus werken.' Een gekkenhuis was het. Het mooiste is dat er na die avond meer ontstond. Dankzij die avond vonden de Noisia Invites avonden een vast home, buiten Groningen, waar ze vaker evenementen wilden doen. Het was het begin van iets moois.

Gaat 5 Days Off, tot slot, nog groter worden in de toekomst? Komen er wellicht nog meer locaties bij dan de gebroeders Melkweg en Paradiso?
Boye: We hebben wel overwogen om dit jaar iets in de Tolhuistuin te doen, maar we vonden het goed om eerst te focussen op de kern. We sluiten niks uit voor de toekomst, maar het is belangrijk om eerst onze lijn duidelijk te maken en daarna pas te kijken naar uitbreiding. Je zou in dat kader bijvoorbeeld kunnen denken aan een gek audiovisueel zitconcert op een andere locatie, iets speciaals dus. Er hoeft niet meteen een losse clubnacht bijgeprogrammeerd te worden. Het moet allemaal wel sense maken.
Jon: kwaliteit boven kwantiteit. Uiteindelijk zou het leuk zijn om uit te breiden, maar dat doe je alleen als je voelt dat een andere locatie ook echt van meerwaarde is. Niet enkel omdat een andere locatie een andere locatie is.
Camiel: En daarmee ga je weer terug naar het begin. We doen dit omdat we het graag willen doen en iets bijzonders willen neerzetten, niet omdat we de boel vol willen gooien. Ik sluit 5 Days Off op andere Amsterdamse locaties in de toekomst niet uit, het zou namelijk te gek zijn als we op hele bijzondere locaties mooie dingen kunnen gaan doen. Maar de puzzelstukjes moeten dan wel eerst op z'n plek vallen, het moet geen must zijn. Wellicht zetten we zelf in de toekomst wel bepaalde producties op, of bieden we op andere locaties een podium voor bepaalde samenwerkingen tussen artiesten die we interessant vinden, maar zover zijn we nog niet.