#5DO: FKA Twigs

Robbie van Zoggel ,

In de vaart der openende, sluitende en hypende nachtclubs in Amsterdam in de afgelopen tien jaar is Studio 80 zowat de enige die nog open is. Het tienjarig bestaan deze zomer wordt het hele jaar gevierd. Het creatieve team van de 80 - Tessa Nijdam, Pieter Willems en Xander Koster - legt de basis voor de volgende 10 jaar. "Het is tijd om te vieren hoe bijzonder het is dat zo'n eigenwijs, klein clubje al zo lang bestaat".

De sluiting van Trouw wordt in het clubcircuit gezien als het slechtste nieuws van 2015. Wat wordt het beste nieuws van 2015?
Tessa: “Het tienjarig bestaan van Studio 80, wat we uitgebreid gaan vieren dit jaar. Vorig jaar stond in het teken van verandering: zowel operationeel als creatief. We hebben hard moeten werken, maar het voelt heel goed nu. Alle neuzen staan dezelfde kant op, en we krijgen veel goede feedback. Het is tijd om te vieren hoe bijzonder het is dat zo'n eigenwijs, klein clubje al zo lang bestaat". 
Xander: "Het beste nieuws vind ik wat er allemaal gaande is rondom de verruiming van de openingstijden. De burgemeester, nachtburgemeester en gemeenteraad zijn hier al lang mee bezig, maar je ziet nu wel echt dat er iets aan het veranderen is. Onze voorgangers (Gert van Veen en Jaap Mutsaers) zijn al jarenlang aan het lobbyen geweest om langere openingstijden voor elkaar te krijgen. Dat is deels gelukt, sinds 2012 mogen we één keer per maand langer open zijn. Maar het liefst wil je alle avonden nèt iets langer open zijn, om 05:00 is het gewoon nog niet afgelopen. Koninklijke Horeca Nederland kwam met het idee om de 12 verlengingen per jaar in te wisselen tegen een vaste verruiming tot 08:00 op vrijdag en zaterdag, en de gemeenteraad is nu bezig dat dit per 1 juli kan".

Moesten jullie lang nadenken?
Tessa: "Geen moment, dit is precies wat we wilden. Nu moeten we de artiest om 04:30 een eerste waarschuwing geven om de set af te ronden, en om 05:00 moet het geluid uit. Het zou enorm bevorderlijk zijn voor de sfeer, wanneer we de avond niet af hoeven te kappen op een moment dat nog niet als het einde aanvoelt. Verder is deze vergunning nu gekoppeld aan een BIZ -een verplichte ondernemersraad- die ervoor moet zorgen dat de pleinen meer autonoom gaan handelen. Iedere ondernemer betaalt aan de BIZ, en samen dragen we zorg voor de veiligheid en uitstraling".
Pieter: "We worden als club naast de veiligheid in de studio zelf mede verantwoordelijk voor de veiligheid op straat op en rondom het Rembrandtplein. Die gezamenlijke verantwoordelijkheid is een speerpunt van de gemeente Amsterdam."


"Er zijn zoveel spannende, nieuwe namen - waarom zou je dan voor de veilige weg gaan?"


Wat leveren die extra uren op voor de bezoeker en jullie zelf?
Tessa: "Amsterdam doet het momenteel ontzettend goed, voor zo'n relatief kleine stad kunnen we echt enorm trots zijn op de line-ups die hier ieder weekend weer staan. Voor buitenlandse artiesten is Amsterdam heel aantrekkelijk; over het algemeen is de productie strak geregeld, het geluid prima tot goed en het publiek enthousiast. Juist daarom verbaast het veel artiesten, dat de meeste clubs om 05:00 moeten sluiten.
Xander: "We kunnen met de extra uren meer creatieve ruimte bieden, sets worden avontuurlijker wanneer artiesten langer draaien. Ook is het mogelijk om met grotere budgetten te werken, er komt immers meer binnen. Deze financiële reserves kunnen weer in toffe projecten gestoken worden."
 
Die mogelijkheden zien we in ieder geval niet terug in het boeken van bekende dj's.
Tessa: “Dit klinkt misschien cliché, maar onze programmering komt echt voort uit onze persoonlijke zoektocht naar nieuwe muziek. Studio 80 is ooit opgezet als platform voor opkomende artiesten, deze insteek hebben we nog steeds. Wij luisteren alledrie veel muziek, en ontdekken wekelijks weer nieuwe artiesten of labels. Er zijn zoveel spannende, nieuwe namen - waarom zou je dan voor de veilige weg gaan?"  
Pieter: “We boeken heel breed, maar binnen iedere sound wel de frisse namen. Soms zit er een grote naam tussen, vaak zijn dit artiesten die al enige tijd aan Studio 80 verbonden zijn. We hebben een duidelijke keuze gemaakt voor labels en artiesten die we supporten, dat levert een mooie mix van avonden op. Op een vrijdag kun je bijvoorbeeld de hele avond op disco dansen, de zaterdag erop is het stevige techno. We zien soms op beide dagen dezelfde mensen rondlopen, dat zegt ons dat Studio 80 een kwaliteitsstempel aan het worden is in het steeds grotere aanbod aan muziek. Natuurlijk is het goed dat er zo veel keus is; we vinden het een uitdaging om in andere vijvers te vissen en daar weer de juiste acts te vangen".

Toch zijn er ook een paar dj’s die jullie zeer toegenegen zijn.
Xander: “Zeker, we hebben een flinke poule aan residents die we een warm hart toedragen. De backstage-wand met fotolijstjes is hier een perfecte weerspiegeling van, deze hangt goed vol."
Pieter: "Steve Rachmad is misschien wel onze nummer één resident. Hij is al jarenlang loyaal aan Studio 80, ook al is hij gewend voor veel grotere zalen te spelen. Tijdens zijn eigen concept 'kis.' geeft hij zelf invulling aan de clubavond, hij draait ook nog steeds regelmatig op WKND”.
Tessa: “We geven artiesten graag zoveel mogelijk vrijheid, langere sets hebben hier een belangrijk aandeel in. Zeker wanneer een artiest de hele nacht krijgt, dat zijn vaak de meest bijzondere avonden. Mosca heeft al twee keer carte blanche gekregen, je weet nooit wat je kan verwachten bij hem. Laatste keer draaide hij tot 01:30 alleen maar reggae, en ging hij daarna via hiphop naar dub, techno, house en disco. Er waren mensen binnen die er niets van snapten, hun geld terug vroegen en weg gingen.
Xander: “En toch eindigde de avond met een volle zaal mensen die uitzinnig aan het juichen waren! De echte liefhebbers waren over gebleven, en doordat iedereen zo dicht bij de booth kan komen was de avond heel intens. Die feedback krijgen we ook regelmatig van dj’s. De intimiteit is de reden dat ze graag weer terug willen komen".


"We genieten van figuren die echt al heel lang hier komen. Soms in hun eentje. Je zou ze in een porseleinkastje willen zetten, ook al is dat wellicht bij sommigen niet slim.


Hoe omschrijven jullie de Studio 80-bezoeker?
Xander: "De gemiddelde leeftijd van ons publiek is zeker een paar jaar omhoog gegaan, sinds we een nieuwe koers in de programmering varen. Ook verbaas ik me er wel eens over hoeveel mensen uit het buitenland speciaal voor Studio 80 naar Amsterdam komen. Zoals voor Steve Rachmad of Crème Organization".
Tessa: "Er wordt weleens geklaagd over toeristen, maar wanneer ze echt voor de programmering komen, is dat toch juist tof? Ons deurbeleid is echt gebaseerd op muzikale voorkeur- en kennis, zo weten we dat iedereen binnen bijdraagt aan de sfeer."
Pieter: “Ik zie het verschil in publiek duidelijk sinds de laatste editie van Amsterdam Dance Event. We hebben 5 hele goede dagen gedraaid en daarbij een aantal snaren geraakt. Dat zie je nu terug op de dansvloer."
Tessa: "Wat ook wel echt bij Studio 80 hoort, zijn een aantal kleurrijke figuren die hier al heel lang komen".
Pieter: "Je zou ze in een porseleinkastje willen zetten, ook al is dat wellicht bij sommigen niet slim. Het is bijzonder dat je bij Studio 80 op ieders eigen manier kunt genieten".

De kracht van Studio 80 wordt vaak gezien in haar eenvoud; 2 zwarte dozen, goed geluid en voilà.
Tessa: "We zijn op dit moment heel erg bezig met de uitstraling van de club. Van de entree tot aan de dansvloer, de toiletten tot de rookruimte - alles moet kloppen. De entree zullen we donkerder maken; die lange donkere tunnel waardoor je de club betreedt, is deel van de clubbeleving. Ook op de dansvloer hebben we een flink deel van het licht weggehaald. Wij vinden dat de muziek die we op dit moment programmeren, het beste tot zijn recht komt in een donkere, rokerige zaal. De focus moet echt op het geluid liggen, en minder op het licht. De komende tijd zullen we het grootste deel van het conventionele clublicht verwijderen, en experimenteren met andere manieren van belichting. Tijdens onze clubnacht Year Of The Horse hebben we hier al de eerste stappen in gezet, dit smaakte naar meer".

Dan de radio. Jullie hebben de beschikking over een professionele studio.
Tessa: "Toen wij vorig jaar met zijn drieeën begonnen, realiseerden we ons dat de radio altijd los werd gezien van de club. Zonde! Er is zelfs even gespeeld met het idee om de radiostudio te verwijderen, gelukkig is dit nooit gedaan: het is een prachtige radiostudio met veel historie. De plek waar de VPRO jarenlang radio op locatie maakte, inclusief live-avonden met Club Lek. Zo kwam ik laatst nog een opname van Legowelt & Orgue Electronique tegen, 15 jaar geleden opgenomen in dezelfde radiostudio".
Pieter: "Het is alsof je in je eigen huis een nieuw kamertje ontdekt. Dat gaf ons het idee dat we Studio 80 radio sterker kunnen neerzetten. De muziek waar we zo fan van zijn is vaak breder dan wat er tijdens een clubavond gebracht kan worden. Dan is een radiostation het ultieme middel om die visie nog sterker uit te dragen. We krijgen bijval van onze resident dj's. Zo gaat Jorn Liefdeshuis naast zijn terugkerende feest Pixel een eigen gelijknamige radioshow maken, en is Being Boiled ook bezig met een show".


Nieuwe Studio 80 Radio-shows:
- Jorn Liefdeshuis' Pixel
- Robert Bergman & Andrei Vilcov's Being Boiled
- Max Abysmal's Bossoyo
- Sjoerd Dijk's No Show
- Anonym's One Night In Detroit
- Moovmnt Radio



Save the date: 2-12 juli 2015. Dat worden 10 dagen en nachten feest?
Tessa: "Onze verjaardag is altijd begin juli, en met uitzondering van vorig jaar vieren we het ook telkens rond die datum. De tiende moest en zou groots en lang worden. We zijn nu bezig om deze tien dagen een bijzondere invulling te geven. Studio 80 heeft door de jaren heen veel meer gedaan dan alleen maar clubavonden, dat zul je dan ook terugzien. Clubavonden, live concerten, workshops, en we zijn iets speciaals van plan met de radio - de radiomakers weten dit zelf alleen nog niet. Uiteraard zullen oprichter Duncan Stutterheim en voormalig navigator Gert van Veen ook een belangrijke rol spelen tijdens de verjaardag".
 
Wie en wat is het DNA van Studio 80 ?
Tessa: "Oprichter Duncan Stutterheim en mijn voorgangers Gert van Veen en Jaap Mutsaers zijn heel belangrijk geweest voor Studio 80. Gert en Jaap hebben veel artiesten en beginnende promoters de kans gegeven zichzelf te laten zien en zich verder te ontwikkelen. Bovendien hebben ze Studio 80 internationaal op de kaart gezet."
Xander: "Gastvrijheid is wel echt de legacy van Studio 80, iets wat niet altijd vanzelfsprekend is. Veel artiesten praten hier nog steeds over, door het warme onthaal kwamen én komen ze nog steeds graag terug. Credits hiervoor gaan ook zeker naar voormalig clubmanager Seppe, die nu samen met Jaap de Hyte warehousefeesten in de Elementenstraat runt".

Op welke manier is Duncan Stutterheim betrokken bij de dagelijkse leiding?
Tessa: "Studio 80 zal altijd het kindje van Duncan blijven, hij draagt de club een warm hart toe. Als voorzitter van de stichting is hij van een afstandje betrokken, maar geeft ons wel alle vrijheid. In december stond hij weer eens een hele avond in de club te dansen, terwijl Gert Van Veen live speelde als Quazar. Duncan kijkt heel erg naar het grotere geheel, Studio 80 is een platform voor talent."

 

Wat doen jullie in 2020? 
Pieter: "Het 15-jarig bestaan van Studio 80 vieren, dat sowieso. We weten dat het geen vetpot is en dat Studio 80 leeft op creativiteit. Omdat we met een relatief kleine ruimte en andere beperkingen te maken hebben is creativiteit de manier om beter te worden". 
Tessa: "We kunnen daarom of desondanks toch veel voor elkaar krijgen en vernieuwen. Dat zal over 5 jaar niet veel anders zijn".
Xander: "De manier waarop bij ons plannen realiteit worden ontstaat vooral uit enthousiasme en met een mentaliteit van 'waarom niet', ook al hebben we er misschien niet elke keer veel verstand van of ervaring mee. Ik denk dat het reorganiseren van Studio 80 Radio met veel nieuwe shows van artiesten die wij supporten daar een goed voorbeeld van is. Als je ons een half jaar geleden had gevraagd of we die ambitie hadden dan was het antwoord nee. We hebben met dit nieuwe creatieve team risico's genomen in de muzikale programmering en andere projecten zoals de radio. En dat werpt nu zijn vruchten af".