Colors binnen een jaar met eigen zaterdagavond op 5 Days Off

“Een sound die dubstep-, techno- en housegeoriënteerde mensen aanspreekt”

Christiaan Walraven ,

Afgelopen mei de eerste editie van Colors in De Verdieping, de kelderzaal van TrouwAmsterdam, de drie edities daarna werden georganiseerd in de grote zaal van diezelfde club, en editie vijf is al op 5 Days Off. Op de zaterdagavond nog wel. Zo snel kan het gaan dus als je een goed concept hebt.

“Een sound die dubstep-, techno- en housegeoriënteerde mensen aanspreekt”

Afgelopen mei was pas de eerste editie van Colors in De Verdieping, de kelderzaal van TrouwAmsterdam. De drie edities daarna werden georganiseerd in de grote zaal van diezelfde club en editie vijf is al op 5 Days Off. Op de zaterdagavond nog wel. Zo snel kan het gaan dus als je een goed concept hebt. Organisatoren Lukas Nieuwenhuijsen, Volcmar Lammers (organisator van Lockdown en Sonic Warfare) en Yuri Boselie (beter bekend als Cinnaman en organisator van Viral Radio) vertellen aan 3VOOR12/Amsterdam waarom zij deze avond mogen programmeren.

Hoe is het idee voor Colors ontstaan?
LN: Ik had eigenlijk nog nooit een avond georganiseerd zoals Volcmar of Yuri en toen we een keertje wat gingen drinken en het over het nieuwe Britse geluid hadden, stelde Yuri voor om daar iets mee te gaan doen. Toen was het eigenlijk heel snel besloten dat we Colors zouden beginnen.
VL: We hadden een gezamenlijke interesse in de muziek die er aan kwam. In de korte tijd dat we met Colors bezig zijn is er steeds meer goede muziek uitgekomen en zijn er steeds meer goede artiesten bijgekomen.

Wat is dat ‘nieuwe Britse geluid’ dan precies?
YB: Het Britse geluid gaat altijd een beetje met een golf. Vanuit de jungle werd het wat melodieuzer, met speedgarage. Via 2-step werd het weer harder en donkerder met de dubstep. Nu zie je weer dat het meer sexy wordt en meer richting house gaat. Het geluid wordt dus eigenlijk zowel door dubstep als door house beïnvloed. Er worden zoveel genres ineen gepropt dat je qua dj-sets een heel breed geluid krijgt. Dat vind ik persoonlijk ook zo interessant aan dit soort muziek. Mensen kijken niet naar één hokje, maar luisteren eigenlijk naar heel veel soorten muziek.
LN: Het is een sound die zowel het dubsteppubliek als techno- en housegeoriënteerde mensen aanspreekt. Daardoor zou de avond potentieel snel kunnen groeien. Mede ook omdat nieuwe elektronische muziek tegenwoordig dankzij digitale verspreiding zo snel opkomt.

Hebben jullie dan het gevoel dat je wel binnen een jaar móet pieken omdat anders je publiek al weer iets anders wil?
LN: Zo snel gaat het ook weer niet en Colors staat ook niet speciaal voor één sound.
YB: Qua line up denk ik dat we de uithoeken van de scene er goed uit hebben gepakt. Joy Orbison gaat meer de housekant op. MJ Cole is een 2-steplegende, die heeft volgens mij zelfs nummer één hits in Engeland gehad. Pearson Sound (voorheen Ramadanman) zit weer meer in de dubstep en heeft vrij veel Baltimore-invloeden in zijn muziek. Als je dat dan bij elkaar pakt heb je een zo breed mogelijke weergave met de grootste dj’s in elke hoek van het genre.

Jullie hebben tijdens 5 Days Off zowel de grote als de kleine zaal van Paradiso tot jullie beschikking. Wat kunnen we waar verwachten?

VL: In de kleine zaal staan de Nederlandse dj’s bij elkaar die de scene hier dragen.
YB: Gomes zag ik toen ik 17 jaar was al draaien bij Speedfreax. Die gaat nu in de bovenzaal weer zijn oude platen afstoffen en een UK garage set doen. Dat is echt te gek.

Wat is het verschil tussen Colors en de andere avonden die jullie organiseren?
YB: Viral Radio is toch een avond die heel diep in de muziek gaat. Het is vrij experimenteel en donker, waardoor er een liefhebberspubliek op af komt. Colors is een avond waar je niet veel van de muziek hoeft te weten om toch een goede avond te hebben; het is een stuk toegankelijker.

Nu krijgen jullie via 5 Days Off de kans om Paradiso te hosten. Gaan jullie hierna gewoon weer verder in TrouwAmsterdam of hebben jullie de smaak van de grote podia te pakken?
VL: Trouw blijft onze thuisbasis. Dat is waar ons de mogelijkheid is geboden in het begin. Ook als de sound zich groter gaat ontwikkelen zal Trouw onze eerste keus blijven. Het heeft ook gewoon een hele goede uitstraling naar de dj’s toe. Die vinden het vaak zo te gek om daar te draaien. Het heeft iets Berlijns ofzo. Waar Trouw echt een club is, is Paradiso eigenlijk een popzaal.
YB: Dankzij een festival als 5 Days Off wordt de sound toch bij een veel breder publiek bekend, dus daar heeft onze avond in Trouw uiteindelijk ook weer heel veel aan. We hebben ook wel gelijk de twee mooiste plekken van Amsterdam te pakken, dat is een grote eer. Maar ik zou ook wel eens naar Eindhoven of Groningen willen met Colors.

Binnen één jaar op 5 Days Off. Waar staan jullie volgend jaar dan wel niet?
VL: We willen in de zomer nog wel een podium hosten op een festival, maar er is nog niets concreets. Toen we voor het eerst hoorden over 5 Days Off konden we daar eigenlijk ook alleen nog maar van dromen. Het belangrijkste vinden we toch dat we goede muziek neer kunnen zetten en verder kijken we gewoon per keer hoe we het doen.

Last but not least: waarom moeten mensen naar Colors komen?
YB: Wij brengen een nieuwe geluid. Een breed geluid dat zich nog ontwikkelt. Het is op dit moment heel relevant en is toch toegankelijk. VL: Als je wil weten hoe de toekomst klinkt, kom je naar Colors.

Colors, Paradiso, 22.00-05.00, zaterdag 5 maart 2011, met Joy Orbison, MJ Cole, Pearson Sound, Ikonika& Optimum (live), Cinnaman, Awanto 3, Styx & Mike Engine, Gomes en Presk.