Kwalitatief hoogstaand alternatief
Toen we Luigi Jansen en David van der Leeuw van Beesmunt Soundsystem een klein jaar geleden spraken over de inhoud van hun platenkast, vertelden ze nog nooit in Trouw te hebben gedraaid. Wel waren ze inmiddels rond over een eigen clubavond in De Verdieping samen met vriend en collega Tom Ruijg: Soundmachine. Aanstaande vrijdag vindt de tweede editie plaats en samen met vaste partner Ruijg en gast ItaloJohnson brengen de mannen een totaal ander geluid ten gehore dan in de bovenzaal op te dansen valt. Daar zal Drumcode hoofd Adam Beyer namelijk zijn Zweedse techno laten regeren. "Dit is eigenlijk precies zoals we het in gedachten hadden toen we begonnen", begint Jansen. "We weten dat het uit gaat verkopen met een naam als Adam Beyer op de flyer en kunnen beneden een hoogstaand kwalitatief alternatief bieden aan het publiek. ItaloJohnson is fantastisch. Geloof me."
Tweede editie Soundmachine met ItaloJohnson drie uur lang in De Verdieping
"Wij bieden beneden een kwalitatief hoogstaand alternatief voor Adam Beyer, die boven zijn stevigere techno zal draaien"
Aanstaande vrijdag 14 februari - op één van de meest commerciële dagen van het jaar - staat Soundmachine nummer twee op het programma. Tom Ruijg, Luigi Jansen en David van der Leeuw hebben daarvoor ItaloJohnson uitgenodigd; een bijzondere act, die niet vaak in Nederland te bewonderen is. We dronken daarom een kop koffie in het kantoor van Mo Manager; uiteraard met de heren van Beesmunt Soundsystem en Tom Ruijg om de tafel.
Kiezen voor een zaal
Voor de kans om in De Verdieping een eigen avond te hosten zijn Van der Leeuw, Jansen en Ruijg Trouw en programmeur Olaf Boswijk uiterst dankbaar. Dat is duidelijk merkbaar op kantoor bij manager Mohamed Ghabri, die haast als een vader is voor het trio en vandaag het koffiezetten voor zijn rekening neemt. "Die Snickers, Marsen en mandarijntjes mag je ook pakken hoor", laat hij weten. Eén Mars en een slok inktzwarte koffie verder dwalen we nog even af naar de vorige editie, met danskoning Wbeeza achter de knoppen. De beste man was vlak voor hij moest draaien nog zoek en bleek nog snel langs de Wallen te zijn gewipt, maar het was uiteindelijk een voorbode voor een bijzonder geslaagd debuut. "We gingen precies om twaalf uur open en tien minuten later stond het al helemaal vol beneden. Bijna iedereen bleef plakken. Dat was heel vet voor een eerste avond", haalt Ruijg herinneringen op. "En ook toen was er boven totaal andere muziek dan beneden. Dat contrast is mooi. Afgelopen keer stonden bijvoorbeeld Sandrien en Regis boven - heel vet ook - en nu dus Adam Beyer. Als je twee zalen hebt die exact hetzelfde geluid bieden aan het publiek, gaan mensen continue switchen van zaal. Dat gaat ten koste van de sfeer. Ik denk dat iedereen op zo'n avond als deze er veel meer voor kiest om boven of beneden te blijven staan. Dat merkten we tijdens de eerste editie ook al en dat is iets goeds", somt Ghabri op.
"Meer dansen dan mooi zijn"
Op de vraag waar 'Soundmachine' nu eigenlijk voor staat, krijgen we vooral het antwoord 'warmte en gezelligheid' te horen, maar daar nemen we geen genoegen mee. Jansen: "Toen we voor het eerst met Olaf gingen zitten, vertelden we dat we gezelligheid en warmte in De Verdieping wilden hebben. Eerst keek hij verrast, maar hij vond het ook meteen een heel tof idee. Het is zo'n grote en kille ruimte, maar dat donkere kan ook veel gezelligheid brengen als je het op de juiste manier aan weet te pakken. Niemand kijkt echt goed naar elkaar in De Verdieping; het is duidelijk meer dansen dan mooi zijn. Zo zie ik het graag." Ruijg knikt: "Als je in de verdieping donkere techno gaat draaien, wordt het heel snel té donker en koud; hoewel dat soms ook heel tof kan zijn. Wij willen iets anders. Wat ik het aller fijnste vind, is dat het beneden écht om de muziek gaat. Je hebt nauwelijks tot geen verlichting en dus is het pikdonker. Mensen zien en horen elkaar nauwelijks, waardoor de muziek volledig sfeerbepalend is."
Het mysterie ItaloJohnson
Wat de muziek betreft lijkt het vrijdagavond meer dan snor te zitten voor de liefhebbers die graag zweven tussen house en techno. Er is veel geheimzinnig gedoe rondom gast ItaloJohnson, maar Ruijg, Van der Leeuw en Jansen zijn het over één ding eens: de drie heren zijn fantastisch. Of ze alle drie tegelijkertijd achter de decks staan, als duo, of soms zelfs solo, lijkt voor de kwaliteit van hun sets bar weinig uit te maken. "Tijdens Wave Festival stonden ze voor het laatst in Nederland en ik heb over hun set van die dag belachelijk veel berichten binnengekregen. Niemand weet eigenlijk echt iets van ze af en het trio springt uiterst zorgvuldig om met het uitkiezen van hun gigs. Ik ben daarom ontiegelijk blij dat ze er zijn op Valentijnsdag." Volgens Van der Leeuw hebben veel Amsterdamse promotors tevergeefs geprobeerd om ItaloJohnson hierheen te halen. "En daarom zijn we gewon heel gelukkig met het feit dat het ons nu wel lukt, met Trouw aan onze zijde. Die gasten zijn enorm tof en brengen waanzinnige producties uit op hun eigen label; alleen vinyl. Lekker anoniem ook allemaal, ik hou daar wel van." Van dat anonieme blijkt ook de grote Jansen een fan te zijn: "Niet te overdreven en niet te veel poespas eromheen, gewoon zoals het hoort. Ik zag op een plaat van ze ooit de tekst staan 'Nothing but the motherfuckin' hits'; dat vind ik fantastisch."
Ranzige rimpelrukker
"Of we nog iets vergeten zijn? Goede vraag. Misschien dat mensen, als ze zeker willen zijn van een plek op de dansvloer, vroeg moeten komen", denkt Ruijg nog even goed na. "Er staan soms al om 21.00 uur mensen in de rij de laatste periode. Toen Laurent Garnier een aantal weken geleden in Trouw draaide, was het echt heel erg dringen geblazen. Ik denk dat het nu met Adam Beyer in de bovenzaal niet anders zal zijn; allebei grote namen. ItaloJohnson is in ieder geval geen naam die de hele Trouw vol laat lopen, maar wel iemand die wij bijzonder graag willen horen." Na een korte stilte meldt Ruijg ook nog geheel terecht blij te zijn dat z'n nieuwe plaat deze week is verschenen. "Op Soweso; het label van Kabale und Liebe en Lauhaus. De plaat heet DirtyWrinkleJerker. 'Ranzige rimpelrukker', als ik het vrij vertaal." Iedereen aan tafel schiet in de lach. Manager Mo geeft snel aan dat de plaat 'een stukje zelfreflectie is'. Eén ding is zeker: humor hebben de Amsterdamse heren wel. Ook van Beesmunt Soundsystem verschijnt binnenkort een nieuwe vinylrelease. The Baby Maker EP is vanaf 31 maart te koop en komt - inclusief remix van Amir Alexander - uit op het Engelse label Just Jack.