Cd recensie: Amarins & Le Gatte Negre - When The Whales Sing

Een voorproefje voor de cd-presentatie op zaterdag 23 oktober

Tekst: Annemarie Geersing ,

Nederlands-Italiaanse band Amarins & Le Gatte Negre komt met een nieuw album: When The Whales SIng. Zaterdagavond 23 oktober, vanavond dus, zal de band haar tweede album presenteren in Pakhuis Wilhelmina. 3voor12/Amsterdam luisterde alvast en geeft een voorproefje.

De vijfkoppige band Amarins & Le Gatte Negre bracht in 2009 haar eerste cd Incredibly Close To The Moon uit, en komt nu met een tweede album. De naam van het nieuwe album, When The Whales Sing, doet denken aan een cd vol zeemansverhalen. Na het horen van de dertien nummers op het album heb je ook het gevoel dertien afwisselende verhalen gehoord te hebben over een reis langs de zee en de bergen.

De dertien nummers vertellen allerlei verhalen, vaak met humor maar ook vol melancholie. Neem het nummer Mountains And The Lakes, waarbij je terugdenkt aan een fijne plek waar je ooit bent geweest. Een plek waar je gelukkig was en nu slechts een vage herinnering is en waarnaar je terugverlangt. Of het nummer Snow White, over het sneeuwwitte meisje dat wacht op haar prins, maar overreden wordt door zijn paard.

De cd bevat een goede afwisseling van wat meer uitbundige, feestachtige nummers en meer rustigere nummers. De omslag van het album illustreert de inhoud: aan een waslijn boven de zee hangen zowel walvisjes als verschillende instrumenten. De contrabas, accordeon, viool, gitaar ne ukelele, maar ook de harmonieën van de zang, geven de nummers veel afwisseling en een folky en poppy sound. Zelfs een fanfare speelt mee in het nummer Secret About A Boy en dat geeft het nummer wat meer furore naast het gitaargeluid. Een vrolijk album dat veel goeds belooft voor aankomende zaterdag.

Benieuwd geworden naar dit folky album? Zaterdag 23 oktober presenteert de band in Pakhuis Wilhelmina vanaf 21.00 haar nieuwe album: When The Whales Sing.

Geluisterd: When The Whales Sing van Amarins & Le Gatte Negre