The Tunes tekenen publishing contract bij Chrysalis

... en er is geen klik met PIAS

Tekst: Eyal van der Reep. ,

The Tunes en 3VOOR12/Amsterdam kennen elkaar goed. 3VOOR12/Amsterdam zal ze daarom de komende maanden volgen in hun poging nationale bekendheid te verwerven. De eerste stap is gezet door bij Chrysalis te tekenen. Een deal met PIAS hebben ze echter voorlopig naast zich neergelegd, geeft manager Thomas Bruining toe.

... en er is geen klik met PIAS

The Tunes en 3VOOR12/Amsterdam kennen elkaar goed. We waren er ruim voor hun winst bij de Amsterdamse Popprijs 2008 bij. Ze stonden op twee van de clubavonden, waaronder het 5-jarige jubileum. Tot slot stonden we op het punt een Amsterdamse Sessie met ze te filmen bij hun busje, toen die gestolen bleek te zijn. Vandaar dat we The Tunes de komende maanden zullen blijven volgen in hun poging bekend te worden in Nederland. Ditmaal interviewen we Thomas Bruining over hun publishingcontract met Chrysalis, en de zoektocht naar een platencontract.

3VOOR12/Amsterdam: Wat houdt een publishing contract precies in?

Thomas Bruining: 'Een publishing contract is een contract die niet over de verkoop van platen gaat, maar over de verkoop van je muziek buiten de geijkte kanalen. Games, commercials, films om maar iets te noemen.'

Hoe belangrijk is zo'n contract?

'Het is tegenwoordig heel belangrijk. Talloze Nederlandse bands zoals GEM hebben er hun faam aan te danken. Voicst brak pas echt door toen ze in de playlist van Fifa 2008 werden opgenomen. Platen zijn niet de enige manier om je muziek bij het publiek te brengen. We willen een zo groot mogelijk publiek bereiken en of dat via een theatervoorstelling of een game is, dat maakt werkelijk niets uit. Als mensen maar naar de optredens komen!

Er waren meerdere publishers geïnteresseerd in jullie. Waarom viel de keuze op Chrysalis?

'Bij Chrysalis hadden we het beste gevoel. Naast het feit dat Kraak & Smaak en Moke er ook zitten, was het belangrijk dat de publisher op dezelfde manier over onze muziek dacht.'

Jullie verkondigen al tijden met een platencontract bezig te zijn. Nu schijnen de onderhandelingen met major PIAS stil te liggen?

'We zijn met meerdere partijen aan het praten, de plaat is immers al een tijdje af. We hebben inderdaad met PIAS gepraaat, maar het klikte simpelweg niet.

'Het is lastig om iemand te vinden die precies hetzelfde denkt als jij. Daarom moet je er vooral een goed gevoel bij hebben. Dat hadden we met Chrysalis, met onze boeker Roel van Friendly Fire en dat hadden we niet gelijk met PIAS.'

De plaat ligt er al een tijdje en jullie stellen hoge eisen voor het platencontract. Zijn jullie niet bang jezelf in de vingers te snijden?

Hij ligt er pas een paar maanden met alle toeters en bellen er aan, dus het valt nog mee. Het is voor ons gewoon heel belangrijk dat we een partij vinden die met dezelfde insteek in de muziek staat. We kunnen beter even wachten dan straks merken dat de samenwerking straks slecht voelt. We hebben geen trek in overhaaste 360-deals waarbij een major alles regelt. Daarnaast zijn er genoeg belangstellenden, dus we maken ons geen zorgen.

Dus het is nog even wachten op het debuutalbum?

Het liefst komt hij voor de zomer uit, maar het zou zo maar kunnen dat het later wordt.