Killing Skills: bepaalt het geluid van de vaderlandse hiphop Killing Skills: bepaalt het geluid van de vaderlandse hiphop

"We zijn één keer in de Bijlmer geweest"

, Erik Zwennes

Killing Skills: bepaalt het geluid van de vaderlandse hiphop

"We zijn één keer in de Bijlmer geweest"

Erik Zwennes ,

Jaap en Chris van Killing Skills vormen een belangrijke schakel in de huidige hiphopscene van Nederland. De twee zijn verantwoordelijk voor producties voor onder andere Redlight Boogie, Partysquad, Deams en Dret & Krulle en vele engineer-klussen voor onder meer Dio, Hef en Önder. Killing Skills weet hoe hiphop moet klinken.

"We zijn één keer in de Bijlmer geweest"

Het oude Volkskrantgebouw aan de Amsterdamse Wibautstraat zit vol creatieve bedrijven, oefenruimtes, studio's, ateliers en meer. Op de vijfde verdieping zit naast een Italiaan de dj en producer Tom Trago, daarnaast zit La Melodia, en dat zijn weer de buren van Killing Skills. Bij Jaap Wiewel en Chris van Rootselaar van Killing Skills kun je terecht voor engineering, maar ook voor de creatieve kant van het productieproces. "Wij mixen, masteren, produceren en componeren," aldus Jaap, die vandaag het woord voert. "Tom Trago komt hier vaak peukies of lege cd's bietsen. Maar wij hebben zijn Rhodes orgel al anderhalf jaar geleend, dus dat zit wel goed."

De afgelopen dagen heeft Jaap het album van Önder & FS Green gemasterd. Daarna is de re-release van Hef's Hefvermogen aan de beurt. "Ik doe alle mastering, Chris houdt daar niet van. Samen maken we beats, al is Chris verantwoordelijk voor de meeste opzetjes. Hij is de creatieveling van ons twee. We betalen de rekeningen van het engineeringgedeelte en daarnaast maken we  zo veel mogelijk beats voor iedereen die wij dope vinden."

De laatste tijd is Killing Skills voornamelijk bezig met hiphop. "Zo zijn we begonnen. Het is onze passie. Chris en ik ontmoetten elkaar op de HKU in Hilversum. We studeerden daar muziektechnologie en kwamen er achter dat we beiden uit Zoetermeer komen en met dezelfde muziek bezig waren. Het lag voor de hand om samen te werken voor schoolopdrachten. Dat is zo ver uit de hand gelopen dat we dit bedrijf zijn gestart. We groeien nog elke dag."

Sinds de start van Killing Skills in 2004 is de Nederlandse hiphop sterk gegroeid. De laatste anderhalf jaar ziet Jaap een stroomversnelling binnen het genre. "We zijn gegroeid, zeker ook in de breedte. Je hoort nu zo veel invloeden terug in hiphop. Er komt nu kwalitatief sterke jazzy hiphop uit Nederland, maar ook goede grime, clubtracks en dubstep. Ik zie het als onze rol om ons hier zoveel mogelijk in te mengen. Niet zozeer om het geld, maar om onderdeel te zijn van deze opwaartse beweging. Ik heb een periode gewerkt voor geld. Ik liep stage bij The Partysquad en hun label Good Life. Ik was de vaste engineer en heb een groot deel van het Partysquad album geproduceerd. Maar na een tijdje begon het te knagen. Creatief kreeg ik er weinig voldoening uit. Ik hoef enkel mijn rekeningen te kunnen betalen. Natuurlijk kunnen we een plat househitje maken, maar daar word ik niet gelukkig van. Dan eet ik liever droog brood en drink ik aanmaaklimonade."

"Alles wat we kunnen bereiken in Nederland willen we bereiken. We werken veel samen met jongens uit de Bijlmer: Gikkels, Dret & Krulle, M.O. & Brakko. Daarnaast hebben we goed contact met Top Notch, Noah's Ark en komen er veel losse dingen aanwaaien. Heel vaak krijgen we een belletje met de vraag of we nog een beatje hebben liggen, en dan komt iemand tapen." Dit jaar verschijnen er diverse producties van Killing Skills. Zo komt er een volledig album van Joe Kickass, het album van Gikkels, een Bijlmerstyle EP onder de naam Pariaz, een album van Dret & Krulle en een van M.O. & Brakko. "Waarschijnlijk nog veel meer, maar zo ver kan ik nu niet vooruit kijken," aldus Jaap.

Dan komt Chris binnenlopen. Hij heeft de nacht ervoor tot half vijf met Gikkels in de studio gezeten om te werken aan zijn album. "Nu ga ik weer een nacht door met Joe Kickass, ik moest gewoon even slapen. Er wordt hier veel doorgehaald," lacht Chris. "We zijn één keer in de Bijlmer geweest. Al die klussen zijn een goed voorbeeld van hoe wij in contact komen met mensen. Alles gaat van mond tot mond. Gikkels kwam via Lexxxus, Lexxxus via Nino en nu zorgt Gikkels weer voor veel klanten. Blijkbaar is iedereen tevreden."

Nu op 3voor12