Bonte en feestelijke rouwstoet bij BAF

Zand erover en doorstampen in een afgeladen Trouw

Tekst: Robbie van Zoggel | Foto's: Daria Mnych ,

In Club Trouw blijkt de dood een ideaal thema voor een gedenkwaardige clubnacht. Het publiek woont een allesbehalve treurige begrafenis bij. BAF doet leven en is op dit moment het kloppende hart van het aanbod aan betere en smaakvolle feestjes in Amsterdam.

Zand erover en doorstampen in een afgeladen Trouw

Misschien draagt Daniel Liddiard, alias DarkRaum, wel de ziel van wijlen Club 11 met zich mee. Toen als gastheer van RAUW, leidt hij nu het tweemaandelijkse BAF. Zeker is dat hij met Club Trouw een geschikt nieuw onderkomen heeft gevonden voor een groot alternatief feest: “Na de eerste editie in april 2009 zijn we inmiddels uitgegroeid tot een strak geregisseerd totaalconcept”. De nominatie voor de GKA‘s 2010 (Gouden Kabouter Awards, oftewel de Oscars voor de dancemuziek), is alvast binnen.

BAF heeft deze avond nóg drie potentiële Gouden Kabouters in huis. BIN is genomineerd voor beste nieuwe DJ. Opwarmen is er niet bij voor hem, want de vaste kracht van BAF gaat vanaf het begin los met een intense set van tech/house en electro, waaronder eigen werk. Als het even te zwaarmoedig dreigt te worden weet hij moeiteloos over te schakelen naar nummers met meer vocalen en melodie.

Tijdens zijn set trapt BAF officieel af met een indrukwekkende openingsact. Ingeleid met klassieke muziek die steeds zwaarder aanzet, stappen alle dansers van de avond uit hun doodskisten. Terwijl F.A.G. in een even duistere als modieuze creatie verleid, verbluft en verrast, wordt door de andere Magere Heinen een lading aarde over het publiek uitgestrooid. Als de act afsterft, knalt BIN weer door. Zand over de levenden, de nacht behoort definitief toe aan de doden.

Dan neemt de andere vaste DJ van BAF, Fraulein Z, het over. Ze zwaait met haar eigen club Herr Zimmerman zo’n beetje de scepter in de Rotterdamse dance scene en trekt er regelmatig op uit om haar kunstje elders te vertonen. Dat doet ze voornamelijk met techno en minimal. Haar set in Trouw is steeds spannend omdat het ene nummer nog lekkerder stampt en schuurt dan het andere. Tussendoor wordt ze vergezeld door DarkRaum en Monsieur Plastique (ook genomineerd voor een GKA), die zich vanaf de ingang een eigen catwalk banen tot aan de draaitafel. Daar torent het duo boven iedereen uit om alle gesluierde kledingstukken van het lichaam te rukken. Compleet in stijl en met ondenkbare visuele attracties laat BAF hier zien hoe vooruitstrevend het clubleven in Amsterdam kan -of misschien wel zou moeten- zijn.

Olene Kadar, net als BIN in de race voor beste nieuwkomer, trekt de zaal naar de eindstreep. Door voornamelijk te trakteren op eigen nummers vaart hij een andere koers als zijn voorgangers. Toch is de klapper een herkenbare remix van Fake Blood’s Fix Your Accent. Ook om half vijf ’s nachts gaat deze grote clubhit van afgelopen zomer er nog in als koek.

Een goed gevulde Trouw deinst na de laatste klanken nog even lekker door. Het is duidelijk te merken dat er genoeg animo is om er nog een set achteraan te plakken. Werk aan de winkel voor de kersverse nachtburgemeester?

Gezien: BAF, Trouw, zaterdag 20 februari 2010