Celestiale blues met Pete Philly en Benjamin Herman

Jazzmuzikant strak in pak versus hiphopper in spijkerbroek

Tekst: Armande Harmsen | Foto's: Marije van Woerden ,

Pete Philly aan Benjamin Herman: “Ja, ik heb sinds twee weken een loopmachine. Ja voor muziek maken ennuh..je weet wel. Neem die maar mee naar de soundcheck, zei Herman tegen me. Daar kwam ik er achter dat we in het Concertgebouw zouden spelen. Alsof ik al niet zenuwachtig genoeg was voor het optreden”.

Jazzmuzikant strak in pak versus hiphopper in spijkerbroek

In het Amsterdamse Concertgebouw zijn er vanavond weinig lege stoelen te tellen. Er is een grote opkomst bij dit eerste optreden in het kader van de Robeco Zomerconcerten Drie avonden lang zal Benjamin Herman samen met verschillende artiesten het podium bestijgen. Hij wordt hierbij ondersteund door muzikanten Gideon van Gelder (piano), Kasper Kalff (contrabas) en Joost Kroon (drums).

Vanavond is hiphop mc Pete Philly de eerste gast waarmee Herman een set presenteert. Deze combinatie is ondanks hun uiteenlopende muziekstijlen niet verrassend. In 2001 werkten Pete Philly & Perquisite al samen met Benjamin Herman op hun debuut EP The Outta Nowhere.

“De avond bestaat uit een soulachtig jazzprogramma, geïnspireerd door Gary Bartz waar Pete Philly dat op zijn manier gaat invullen”, aldus Herman tijdens een interview over het driedaagse evenement. Van ‘echte’ hiphop is vanavond niet te spreken. Het optreden bestaat uit het poëtische ‘spoken word’ en wordt afgewisseld met zang door de mc. Een voorbeeld hiervan is het nummer Thieves in the Night,  oorspronkelijk van Black Star (Mos Def & Talib Kweli). Naast de nummers die Benjamin Herman samen met de mc doet heeft hij enkele solo’s op de saxofoon en is er ook een volledig instrumentaal lied.

De sfeer tijdens dit zitconcert is in zowel de zaal als op het podium ontspannen en de set komt over als een improvisatiesessie, waarbij de artiesten zichtbaar aan het genieten zijn. Ze spelen samen alsof ze nooit anders gedaan hebben. De soulachtige jazzinvloeden vanavond zorgen wel voor een bepaalde spanning in de op-en afbouw van nummers. Als het tussendoor stilvalt valt het op hoe roerloos het publiek naar deze muzikale mannen zit te luisteren.

Halverwege de set spreekt Pete Philly de zaal toe. Hierbij verklaart hij zijn zenuwen om in de Concertzaal op te treden en zijn outfit (wit shirt en spijkerbroek met hangende bretels), door te zeggen dat een pak bij hem niet lekker zit. Dan vraagt hij om een warm applaus uit de zaal, als respect voor de pianist die dat wel draagt vanavond.

Het hoogtepunt van de avond is wanneer Pete Philly begint te beatboxen. Hij neemt loops op en speelt deze af, waarna hij daar harmonieën aan toevoegt. Dan begint hij daarbij een couplet te zingen en valt Herman met zijn saxofoon in. Het is onvoorstelbaar om te zien hoe twee mannen met een machine een volledig nummer opbouwen. Er wordt aan het einde hiervan met enthousiast applaus en luid gefluit in de klassieke concertzaal gereageerd.

Het optreden wordt afgesloten met “een nummer dat we moesten spelen van een van mijn grote helden, namelijk Celestial Blues van Gary Bartz”, aldus Benjamin Herman. Na afloop volgt een staande ovatie van het publiek, waarmee een succesvolle en ‘celestiale’ samenwerking in het optreden van vanavond lijkt te zijn bezegeld.

Gezien: Jazz meets Hiphop met Benjamin Herman en Pete Philly!, Concertgebouw, 6 augustus 2010