In Pakhuis Wilhelmina begint de strijd om de titel Mooie Noten 2010, georganiseerd door GRAP. Elk jaar tonen om en nabij de twintig Amsterdamse singer-songwriters hun beste popliedjes in een kwartier tijd. Na tien geslaagde voorgaande edities met winnaars als Lucky Fonz III zijn de verwachtingen over de winnaar van dit jaar dan ook hooggespannen.
Het is aan de zeven deelnemers die in de eerste voorronde staan om te laten zien dat zij waardig zijn om met zes anderen in de halve finale in Paradiso te strijden. Floor & Ralph, Chris Kok, Lucas Pruim, Kristina Hanses, Midas, Jozephine en Martha Jane Settler betreden vandaag het podium.
Floor & Ralph opent wat voorzichtig. Floor zingt en speelt toetsen, Ralph speelt gitaar. Hoewel de twee goed op elkaar ingespeeld zijn en met name het gitaarspel van Ralph positief opvalt, stijgt het duo nooit echt boven zichzelf uit. Daarvoor blijven ze misschien toch iets te veel binnen de lijntjes.
Zo braafjes begint Chris Kok ook. De jongen begeleidt zichzelf met de piano en lijkt Elton John te coveren. Gelukkig verdwijnt dit beeld al snel als hij zijn gitaar oppakt. De nummers zijn steviger en scherper. Zo zet Kok zich een stuk beter op de kaart, dus laat die toetsen zitten!
Nog een jonge Amsterdammer. En het moet hem nagegeven worden: de publieksprijs was naar Lucas Pruim gegaan. Een hele horde vrienden klapt voor, tijdens en na elk nummer uitbundig. Pruim begeleidt zichzelf op bas en heeft twee gitaristen meegebracht. De wat laidback liedjes zitten goed in elkaar, maar een eigen smoel ontbreekt nog.
Aan een eigen smoel ontbreekt het Kristina Hanses in ieder geval niet. Deze van oorsprong Zweedse laat tijdens haar optreden zien dat ze moderne dans doet, experimenteert er vocaal op los en heeft een gitarist meegebracht die zijn akoestische gitaar alles behalve akoestisch laat klinken. Als ze de nummers inhoudelijk nog wat verbetert, zal ze velen positief verassen.
Het is de beurt aan Midas, die met zijn band The Fudge als afgevaardigde van de UvA op Bevrijdingsfestival mag spelen. Solo komt Midas ook goed uit de verf. Zijn gitaarspel is venijnig en vult zijn zang goed aan. Af en toe klinken de gitaarpartijen wat al te veel als die van System of a Down, maar de liedjes zijn sterk genoeg om dit snel te vergeten.
Het is niet helemaal duidelijk hoe Jozephine bij Mooie Noten terecht is gekomen. Niet dat Jozephine slechte muziek maakt, sterker nog, de liedjes klinken heel natuurlijk en zuiver. Jozephine tradt onlangs op in het TROS Muziekcafé, een café dat haar veel beter ligt.
Martha Jane Settler lijkt zich meer thuis te voelen en neemt haar tijd om het publiek toe te spreken, ook tussen de nummers door. Wellicht iets te lang, want het voltallige publiek is naar de rookruimte of bar vertrokken en heeft de concentratie al lang verloren. Zo krijgt ze niet echt de kans zich te laten gelden.
Na afloop besloot de jury dat Midas vanwege zijn 'eerlijke stijl en omdat hij een goede gitarist is' naar de halve finale gaat, op zaterdag 15 mei in Paradiso.
Gezien: eerste voorronde Mooie Noten in Pakhuis Wilhelmina, 7 april 2010.