Panama biedt sinds november 2009 weer een podium aan opkomende bandjes. Als een van de grotere poppodia uit Amsterdam staan onder de naam Panama LIVE iedere donderdag tot en met zondag bandjes geprogrammeerd die zo de kans krijgen zichzelf te presenteren aan het grote publiek.
De altijd lastige taak om het spits af te bijten is vanavond toebedeeld aan Club Quattro. Het Engelse geluid van de band klinkt volwassen, alleen laten de arrangementen wel enigszins te wensen over. Ondanks de goede dynamiek en de catchy refreinen, ontbreekt het aan pakkende hooks en originaliteit. Ook mist de jury wat solomomenten en verzanden de aankondigingen tussen de nummers door in wat onverstaanbaar gemurmel. Zoals gezegd het blijft lastig om vlak na het avondeten bij het publiek al de handjes op elkaar te krijgen, Club Quattro slaagt er uiteindelijk niet in om onderling en met het publiek de gewenste interactie te creëren.
Dan is het de beurt aan de pianorock van Waiting For Lenny die meteen doet denken aan een kruising tussen Ben Folds en de muziek van Muppet Show. Het drietal ramt er vanaf minuut één direct in en vliegt daarbij eigenlijk ook meteen uit de bocht. De heren, allen met een jazzachtergrond, herpakken zich echter snel en weten het publiek te overtuigen met hun energieke show.
Ondanks dat nummers wat gehaast en opgefokt klinken, zijn de arrangementen origineel en muzikaal. Ook zijn de vele driestemmige koortjes meestentijds zuiver. Met leuke creatieve intermezzo’s vol verrassende harmonische en ritmische variaties, illustreren de heren diverse muzikale truckjes meester te zijn. Dat deze soms wat cliché overkomen maakt het publiek verder weinig uit. Tot slot een laatste minpunt, vanwaar de volledige uit de context geslagen actie van het kapot rammen van een gitaar aan het eind van de set?
De hekkensluiter van de avond is het artistieke collectief Collect Call from Mars. Direct vallen de de beweeglijke gitarist en de goede stem van de zangeres op. De instrumentbeheersing van alle bandleden is heel aardig, alleen laten ook hier de arrangementen enigszins te wensen over. Het publiek vliegt de muziekstijlen om de oren en lijkt het ook allemaal niet zo snel te snappen. De muziek is theatraal, funky, hard en eng tegelijk. Alsof Anouk bij Tool of de Guano Apes zingt. Ondanks hun creativiteit en de overtuigende performance, moet uiteindelijk Collect Call from Mars net als Club Quattro hun meerdere erkennen in de winaar van de avond: Waiting for Lenny.
Gezien: Club Quattro, Waiting for Lenny en Collect Call from Mars bij Panama LIVE
Waar: Club Panama, 6 september 2009