Awkward I over liedjes schrijven

Djurre de Haan omschrijft zijn muziek liever niet, maar praat bij voorkeur over sfeer en het instrumentarium

Tekst: Meindert Bussink Foto's: Anouck Wolf ,

Liedjesschrijver Djurre de Haan presenteert woensdagavond 30 september in de bovenzaal van Paradiso zijn solodebuut I Really Should Whisper onder de naam Awkward I.

Djurre de Haan omschrijft zijn muziek liever niet, maar praat bij voorkeur over sfeer en het instrumentarium

Liedjesschrijver Djurre de Haan presenteert woensdagavond 30 september zijn solodebuut onder de naam Awkward I. Hij wordt, als één van de nieuwe talenten van het roemruchte Exelsior label, begeleid door ex-muzikanten van onder meer Alamo Race Track, Ghost Trucker en Johan. Twee dagen voor de cd-release van I Really Should Whisper praat De Haan over het schrijven van muziek en teksten.

De Haan wil zijn muziek niet graag plaatsen in een enkel genre. “Ik heb het idee dat wanneer je een mandoline in een nummer stopt dan zegt iedereen: ‘Oh, dat is een folknummer.’ Het is gewoon een popnummer en heeft misschien een folkinstrumentarium, maar ook weer niet. Er worden niet echt megafoons gebruikt in folkmuziek. Ik snap wel dat er iets van folk in de plaat zit, maar ik kan heel wat folkplaten pakken en die ernaast leggen. Die klinken echt heel anders.”
 
Snel door naar de muziek zelf. “Wanneer ik liedjes schrijf, dan hangt er een soort sfeer rond een idee waarbij je die sfeer nog verder moet invullen, maar die zit er al wel een beetje in tussen de regels door. Het kan best lang duren tot je de goede hebt gevonden.” Ondanks dat de meeste nummers vorig jaar zijn geschreven, zijn er een aantal bij die wat ouder zijn. “Sommige liedjes zijn gewoon in één keer af, maar andere hebben op zich een goed idee, daar wilde ik dan op dat moment niet mee verder gaan.”

Wat er dan moet gebeuren om er mee verder te gaan, weet hij eigenlijk niet meer. Glimlachend: “Een goeie dag. Ik heb vaak dat ik iets neurie en dat er een soort van zin bijkomt. Die zin geeft dan zo’n beetje aan waar de rest van het nummer over gaat, maar ik heb ook wel eens een tekst geschreven, weggeflikkerd en weer een hele nieuwe geschreven.”

Dat De Haan kritisch kan zijn over teksten, blijkt ook uit het feit dat hij literatuurwetenschappen heeft gestudeerd. Vlak voor zijn scriptie is hij echter met zijn studie gestopt om met Alamo Race Track te gaan toeren. Hij heeft nu besloten: “Gewoon full-time muzikant te worden. Ik heb toen wel één inspirerende docent gehad en ik moet hem nog eens bedanken. Van de één op de andere dag ben ik eigenlijk gestopt. Ik heb hem nog een keer aan de telefoon gehad, maar toen had hij het heel druk en zei hij te willen terugbellen. Toen ik hem later nog een keer probeerde, lukte het weer niet en ik dacht toen van laat maar. Ik ga hem nu een plaat opsturen, ik had nog wel wat uit te leggen.”

Zijn eigen teksten legt De Haan liever niet uit en hij benadrukt het belang van de interpretatie van de luisteraar. Anderzijds ergert hij zich soms wel aan de verkeerde stigma’s die hij krijgt toebedeelt door bepaalde teksten. Naar aanleiding van een interview met Heleen van Rooijen in Zomergasten, over een pornofilmpje op internet, schreef De Haan de metaforische tekst Cytheria Squirts. In een banale setting beleeft een actrice een vrij intiem moment dat ze deelt met de hele wereld. Met de vrij expliciete tekst belicht De Haan in een bizarre en ongemakkelijke samenkomst juist het persoonlijke moment van de close-up van haar gezicht. Het is geen puberale of provocerende tekst, maar gewoon een mooi liedje dat verhaalt over een intiem moment in een onechte bijeen‘komst’.

Tot slot spreekt Awkward I graag over zijn collectie van bijzondere instrumenten. Naast de verschillende mogelijkheden om de mandoline en ukulele te stemmen, vertelt hij een leuke anekdote over zijn gekregen auto-harp. Toen hij in de Verenigde Staten was om op het South by Soutwest festival in Texas te spelen, sliep hij bij de muzikant Ramsay Midwood en zijn moeder. “Toen hij me ’s ochtends kwam ophalen, had hij altijd twee liedjes op staan. I Won’t Let You Down van Eddy Hinton en een liedje van Washington Philips, Mother’s Last Words To Her Son. Toen we ’s avonds een keer thuis kwamen, kwam hij met dat ding aan zo van: “Ga dat nummer maar spelen”. Sindsdien hebben we het nummer in de set opgenomen.’

Benieuwd geworden wat voor een muziek Awkward I nu precies speelt en op welke instrumenten? De cd-release van I Really Should Whisper van Awkward I is op woensdagavond 30 september te zien in de kleine zaal van Paradiso.