La Melodia wil altijd humble blijven La Melodia wil altijd humble blijven

La Melodia uitgenodigd voor CMJ showcase festival in New York

, Melanie Hulsebosch

La Melodia wil altijd humble blijven

La Melodia uitgenodigd voor CMJ showcase festival in New York

Melanie Hulsebosch ,

Op 22 oktober treedt La Melodia op tijdens CMJ in New York, ’s werelds grootste showcase festival. Daarnaast zijn I.N.T en Melodee druk bezig met hun nieuwe EP die hoogstwaarschijnlijk dit jaar nog uitkomt.

La Melodia uitgenodigd voor CMJ showcase festival in New York

Druk zijn ze, I.N.T en Melodee van hiphop formatie La Melodia. Ze zijn uitgenodigd om op te treden op CMJ in New York, ’s werelds grootste showcase festival waar zo’n 5.000 acts zullen spelen voor 130.000 muziekliefhebbers en maar liefst 12.000 professionals uit de muziekindustrie. Daarnaast zal Melodee plaats nemen in een panel om te discussiëren over internationale hiphopartiesten in Amerika. En dan moet er ook nog de laatste hand worden gelegd aan de nieuwe EP.

La Melodia timmert al een aantal jaar goed aan de weg. Hoewel ze alweer een tijdje in Amsterdam wonen, ontmoetten DJ/producer I.N.T en MC Melodee elkaar in de underground hiphop scene van Eindhoven. Inmiddels staan ze onder contract bij PIAS en hebben ze in de loop der tijd verschillende releases in binnen- en buitenland uitgebracht waaronder het album Vibing High in september 2007.

Hoe komt het zo dat jullie voor CMJ zijn gevraagd?

“We zijn afgelopen mei in de States geweest voor optredens. Daar hebben we een aantal interessante mensen ontmoet waaronder Fiona Bloom. Iedereen die er ook maar een beetje toe doet in hiphop heeft met haar samengewerkt. Zij heeft ons uitgenodigd en zo is het balletje gaan rollen. Er lopen daar veel boekers en organisatoren rond, we hopen dat er weer een paar deuren voor ons opengaan.”

Jullie werden in het buitenland eerder opgepikt dan in Nederland, hoe zit dat precies?
“Vibing High kwam in december 2006 al uit in Japan, bijna een jaar eerder dan in Nederland. Na onze tour door Europa met Stones Throw artiesten Percee P. en Oh No, Wildchild, werd onze 12 inch single Dough/For You opgepikt door HandCuts Record in Japan. Zij durfden het aan om met ons in zee te gaan. Nederland is over het algemeen veel meer pop/rock georiënteerd. Hiphop is daar veel groter, logisch ook, er wonen ook gewoon meer mensen.  En daarnaast rappen wij in het Engels. Nederlandstalige hiphop mag dan heel populair zijn maar het is bijna een losstaand genre geworden. Nederhop heeft niets meer te maken met de roots. Veel jongeren weten niet eens waar hiphop echt vandaan komt, die hebben zoiets van 'graffiti, waar is dat nou voor nodig?', terwijl het een basiselement van de hiphop is.”

Jullie hebben elkaar ontmoet in Eindhoven. Vertel, hoe ging dat?
“We traden allebei op op een feestje in Eindhoven en kenden mekaar nog niet. Dat was in de kelders van een gekraakte kerk. Ik zou eigenlijk eerst gaan, maar toen stond I.N.T daar opeens. Ik was boos en toen heb ik gewoon zijn mic afgepakt. I.N.T had zoiets van: he, je kan eigenlijk best goed rappen.“

Kun je wat meer vertellen over die scene toen?
“Die was heel levendig in de mid nineties. Er waren veel illegale feesten. Midden in het bos, in loodsen, onder bruggen en in parken. Een aggregaat en een soundsystem was het enige dat je nodig had en dan maar draaien tot de politie kwam. Bier en wijn kostten maar een gulden. Eindhoven was in de jaren negentig samen met Rotterdam echt hiphop capital van Nederland. “

Jullie wonen alweer een tijdje in Amsterdam. Wat is het verschil met Eindhoven?
“Hier is alles veel cleaner. Het speelt zich af in clubs, alles is goed geregeld en je krijgt gewoon betaald. Dat is fijn. Maar soms mis je die viezigheid en de rauwheid. Het gevoel van ergens keihard voor moeten werken, ergens voor grinden. De mensen hier zijn meer verwend. Je kan iedereen zien optreden en daar wordt niet van opgekeken. ‘O, die en die komt, ach..’  Ik hoop dat ik altijd humble blijf.”

Kunnen jullie al leven van de muziek?
“We kunnen allebei leven van muziek nu maar niet alleen van onze eigen muziek. We geven workshops en begeleiden jonge muzikanten die goed bezig zijn met hun muziek. Zij lopen tegen dezelfde dingen aan als wij destijds.  Daarnaast ben ik mc in het clubcircuit en heb ik een radioshow, Future Vintage, die vanaf november bij 3VOOR12 te beluisteren is. I.N.T heeft ook nog een aantal zijprojecten.“

Heeft dat ook te maken met de veranderende tijdsgeest wat betreft het uitbrengen van muziek?
“Jazeker, het zijn echt andere tijden en met het uitbrengen van muziek moet je daar gewoon rekening mee houden. Je kan nu hele albums downloaden en als je maar twee nummers goed vind, gooi je de rest weg. We komen binnenkort met een nieuwe EP. We zijn nu aan het zoeken naar een goede manier om die uit te brengen. Hoe, dat weten we nog niet precies.”

Hoe zou je jullie muziek omschrijven?
"Soulful but raw. We hebben ons in de loop der jaren ontwikkeld. Er is meer elektronische muziek en dat verkennen we ook. New soul, dat soort dingen. Maar hiphop blijft altijd het uitgangspunt, zo puur mogelijk. Het touren ligt even stil, we zijn druk bezig om onze EP af te maken. Dat heeft echt eerste prioriteit nu. Maar mensen gaan van ons horen. We zijn niet gone, alleen even back to the lab."

Nu op 3voor12