CD-recensie: debuutalbum Matik

Titelloze debuut van Matik is niet in een hokje te plaatsen

Tekst: Bibi Eckhardt ,

Op het podium heeft Matik zich de afgelopen jaren al bewezen. Nu laat dit Amsterdamse vijftal dan eindelijk horen dat ze ook een fijne cd af kunnen leveren. Een plaat die enerzijds melancholisch aan doet, maar tegelijkertijd ook swingt. Die combinatie blijkt prima te werken.

Dat Matik live een goede show neer weet te zetten heeft dit Amsterdamse vijftal al meerdere malen bewezen. Zo wonnen ze onder andere De Grote Prijs van Nederland, de Gouden Kabouter en de Amsterdamse Popprijs en deden ze een Nederlandse tour met de Belgische formatie Goose. Van een full-length cd was het echter nog niet gekomen. Na een deal met Pias en Strictly Confidental is het dan eindelijk zover: het titelloze debuutalbum van Matik is een feit.

Na zoveel prijzen zijn de verwachtingen over deze eerste langspeler hoog gespannen. Kan Matik de vibe die ze tijdens haar shows weet te creëren ook overbrengen in de huiskamer? Het antwoord hier op is simpelweg ja.

Opener Go To Your Job laat meteen horen waar Matik voor staat. Het is rauw, dansbaar, energiek en vooral niet in een hokje te plaatsen. Is het nou electro, rock, disco, no wave of techno? Stop het in een blender en je krijgt waarschijnlijk zoiets als Matik. Go To Your Job is funky dansnummer dat eindigt met strijkers. Gewaagd, maar het werkt wel. Gevolgd door het hoekige nummer Dance It Off betekent dit een swingend begin van de plaat.

Die swingende vibe weet de band het hele album lang te behouden. Rockende nummers als Echo worden afgewisseld met meer ingetogenere nummers als Ready For Love, maar allemaal bezitten ze een ondefinieerbare rockende discovibe. Het geheel klinkt strak en gelikt, maar ook rauw en hoekig. De nummers zijn stuk voor stuk uitdagend en eigenlijk zelfs een beetje paradoxaal. De teksten van zanger Peter zijn overwegend melancholisch en zetten aan tot peinzen, maar de beats en funky melodieën die de band produceert nodigen daarentegen uit tot ongeneerd stampen.

Tijdens de afsluiter, een Laidback Luke remix van de hit Dance It Off, moet je haast wel van je bank af komen. Het swingt, het is vuil, en het rockt. Een heerlijke afsluiter voor een fijne debuutplaat. Laten we hopen dat een opvolger wat minder lang opzich laat wachten.

De cd van Matik wordt 7 mei gepresenteerd in de Melkweg.