Een week @JoostvanBellen op Twitter

Want die man maakt nog eens wat mee

Tekst en foto's: @arnecoomans ,

Twitteren is hot. Iedereen heeft het er over, en er zijn inmiddels slechts twee meningen mogelijk: love it or hate it. Tussen alle vergeten tandenborstels, rss-feeds (van onderandere 3voor12/Amsterdam), en alledaagse gebeurtenissen, komen we soms nog artiesten tegen zie zelf twitteren en nog wat te melden hebben ook. Over vastzitten op wc’s enzo.

Want die man maakt nog eens wat mee

Twitteren is hot. De microbloggingdienst vraagt je om in 140 karakters toe te lichten wat je doet. Dit simpele concept geniet een enorme toename in populariteit de laatste paar maanden. Ook steeds meer artiesten en muziekliefhebbers gebruiken Twitter als platform om hun publiek en elkaar te bereiken. Bezoekers van Pinkpop genereerde als het ware een live-stream aan recensies en reacties over alle gebeurtenissen binnen het festivalterrein. Toen legendary stardust disco dinosaur @joostvanbellen vorige week vast kwam te zitten in een Utrechts toilet, waren het wederom twitteraars die Joost van Bellen van behulpzaam advies voorzagen. Waarom twittert Joost, en wat boeit hem aan Twitter?

“Ik ben een beetje aan het uitvinden wat Twitter nou leuk maakt, wat nou leuk is om te lezen.” vertelt Joost. “Wat ik goed vind werken is mensen die echt mooie dingen zeggen, goede quotes. Dingen die je aan het denken zetten. En kleine soap opera’s”. De toch erg vermakelijke kleine alledaagse gebeurtenissen zijn makkelijk terug te vinden in zijn Twitter-stream. Zo Twittert Joost zaterdagnacht als hij Paradiso uit komt:
“Damn! Bike got flat tire. What to do?! Walk home?”
3:03 PM May 24th

Een kwartier later gevolgd door:
“Ah! Wrong bike! On my way home, TRUE.”
12:18 AM May 25th


Verder gebruikt Joost zijn Twitter-stream om zijn enthousiasme te uiten. Als een van de acts bevestigt langs te komen op Valtifest tweet Joost:
“major lazer video! confirmed for valtifest sept 5 amsterdam! http://bit.ly/eCj9r”
6:04 PM May 28th

Achteraf was het niet de bedoeling dit al zo vroeg naar buiten te brengen. “Ja, het mocht eigenlijk niet, het mocht pas over drie weken naar buiten komen. Maar goed ik was zo enthousiast. Een van de hotste acts van het jaar hebben we op Valtifest”.

Joost zit 25 jaar in het vak als DJ. Om dat te vieren begint in oktober de tour door poppodia in Nederland en België, waar een energieke line-up en een prachtig decor te verwachten is. Toen een sponsor zich meldde, twitterde Joost dat meteen.
“and great news: found a fab sponsor for my 25th dj anniversary tour in the fall, HOORAY! the Great Rock & Rave Circus is coming to town!!!”
8:45 PM May 29th

Alweer iets te vroeg.

Dat Twitter een actieve community is waar iedereen snel met elkaar contact heeft blijkt maar uit het wc-voorval. Joost tweet:
Doorknob of toilet fell out, the wrong way. Stuck here 4 over 20 minutes now, nobody can hear me. HELP!
12:58 AM May 31st

En hier gebeurt inderdaad wat je leest. De deurklink valt uit de deur, en Joost denkt “Dat ga ik even tweeten”. Binnen de Twittercommunity is dit bericht opgepakt, en al vrij snel had Joost 200 reacties. Sommige behulpzaam, vooral re-tweets. “Binnen een paar uur had ik 50 followers erbij. Dus heb ik het nog een beetje aangedikt.” Joost van Bellen is natuurlijk een entertainer en zoekt sensatie.

Zelf volgt Joost van Bellen vooral mensen die hem inspireren. Mensen die hele geweldige dingen zeggen zoals Jenny Holzer. Mensen die heel erg leuk twitteren, en die ook wel eens te diep in het glaasje kijken zoals Diplo en Felix da Housecat. En vrienden Boemklatch en Wannabeastar die mee gaan met de 25-jaar DJ tour.
Maar inspiratie komt ook als Erol Alkan meld samen met  Boys Noize te draaien. Dat zou bij een Meubelstukken-feest ook kunnen.

Twitteren is iets dat overal kan. Joost is met meer dan enkele keer gespot achter de draaitafels met zijn iPhone in zijn hand. Vanuit OHAF in Paradiso twitterde hij “So much smoke and strobes here, can hardly tweet.”. Het lijkt hem dan ook wel mooi om te twitteren “Everybody raise your hands” om vervolgens de vele handen omhoog zien gaan. Iets dat alleen lukt met voldoende followers.