Cd-recensie: We'll Make It Right - In A Cabin With

Lichtvoetige popliedjes met vreugdevolle arrangementen zijn voltreffers

Rens van den Boogaard ,

Zes muzikanten, waaronder Benny Sings, sloten zich zeven dagen op in het Lloyd Hotel in Amsterdam en maakten daar een album. De lichtvoetige popliedjes van dit gelegenheidsgezelschap klinken alsof ze al jaren samen componeren en spelen. We'll Make It Right levert daarmee de zoveelste mooie plaat af voor In A Cabin With.

Het concept van In A Cabin With is inmiddels bekend: Zet muzikanten die elkaar nog niet kennen in een hutje op een plek ver van huis en laat ze in een week tijd een album maken. In bijvoorbeeld Zweden, Berlijn en Chicago werden op die wijze al mooie platen opgenomen. De nieuwste aflevering in deze serie is echter dicht bij het huis van de zes deelnemende muzikanten opgenomen, in het Lloyd Hotel in Amsterdam.

Zeven dagen zat de gelegenheidsformatie We'll Make It Right daar in een kamer waar ze sliepen en negen liedjes componeerden en opnamen. De bekendste muzikant uit het gezelschap is Benny Sings, die eerder platen van Wouter Hamel en Giovanca produceerde en zelf ook een aantal mooie cd's uitbracht. Zijn voorkeur voor pop met sterke melodieen en jazzinvloeden drukt een duidelijke stempel op We'll Make It Right, maar alle talenten binnen deze formatie zijn optimaal benut en tot een mooi geheel gesmeed.

We'll Make It Right klinkt lichtvoetig en vreugdevol. Het spelplezier van de musici spat van de nummers af. De instrumentkeuze en arrangementen spelen daarbij een belangrijke rol, van de dwarsfluit van Bart Suer en de harp van Roos Jonker tot de kraakjes en strijkers van DJ Extraaa en de percussie van Bo Koek (ex- Kopna Kopna). Ondanks het feit dat iedere muzikant een eigen nummer bijdroeg aan de opnames klinkt de plaat verrassend consistent en heeft de formatie als geheel een sterk eigen geluid.

Met het lenteliedje Some Day, dat momenteel gebruikt wordt in een kaasreclame, heeft We'll Make It Right alvast een hit op zak, en de rest van de nummers doet daar niet voor onder. Van het frisse Stop Trying So Hard tot het slepende maar wonderschone We'll Make It Bright wordt het hoge niveau vastgehouden. Ontroerend hoogtepunt is It Ain't All Good, waarin Dean Tippet's prachtige ingetogen stem helemaal tot zijn recht komt.

Dat twee of drie verschillende muzikanten in korte tijd iets moois kunnen maken werd al eerder bewezen bij In A Cabin With. Maar nu zes totaal verschillende muzikanten in slechts een week tijd zo'n consistent album afleveren is de lat weer iets hoger gelegd. Grootste winst van We'll Make It Right is dat ze het plezier dat ze als groep muzikanten tijdens de opnames in die hotelkamer hebben gehad kunnen overbrengen op de luisteraar. Deze projectweergave overleeft de zomer wel.

We'll Make It Right - In A Cabin With is vanaf maandag 8 juni gratis te downloaden van www.inacabinwith.com