Subbacultcha! laat zich voor zes euro uitmelken

“Weggeven is het nieuwe verkopen”

Fiona Fortuin ,

Weggeven is het nieuwe verkopen. Met die instelling is het muziekplatform Subbacultcha! iets nieuws begonnen: voor zes euro kun je lid worden van de club. Met dit lidmaatschap krijg je gratis toegang tot alle concerten en krijg je het magazine thuisgestuurd.

“Weggeven is het nieuwe verkopen”

Weggeven is het nieuwe verkopen. Met die instelling is het muziekplatform Subbacultcha! iets nieuws begonnen: voor zes euro kun je lid worden van de club. Met dit lidmaatschap krijg je gratis toegang tot alle concerten en krijg je het magazine thuisgestuurd.

Met een schamele zes euro, het gemiddelde entreebedrag van een Subbacultcha! concert, lijkt het platform zichzelf in de uitverkoop te gooien. Toch denkt Leon Caren van de organisatie daar anders over. “Bij de magazine feestjes kunnen nieuwsbriefleden al gratis naar binnen. Je merkt dat zo’n feestje daardoor sneller gaat leven en zo toch meer mensen trekt dan alleen zij op de gastenlijst. Met een lidmaatschap zal het hopelijk ook zo gaan.”

Het lidmaatschap is met het oog op groei in het leven geroepen. “We geloven in het idee van een community, waar mensen met dezelfde ideeën over muziek elkaar opzoeken. Een lidmaatschap draagt daar bij. We willen het in de toekomst verder uitbreiden door misschien ook wel gratis muziek aan te bieden.”

Subbacultcha! is naast concertorganisator ook een label, een website en een magazine. Met laatstgenoemde gaat het ondanks de crisis overigens goed. “Met zestig pagina’s zitten we aan de max, maar in november wordt het formaat wel groter. We gaan naar A5.” Pas sprak Jan Schenk van The Hospital Bombers ook over een Subbacultcha! singlesclub waar de band de eerste single voor aanlevert, maar daar kan of wil Caren nog niet te veel over zeggen. “We hebben twee nieuwe nummers van The Hospital Bombers gehoord, die willen we graag uitbrengen. Maar of het onderdeel uit gaat maken van een hele reeks, weten we nog niet.”