Major Lazer en de gouden regels van de dancehall Major Lazer en de gouden regels van de dancehall

Diplo: “We wilden alles door de autotune halen”

, Atze de Vrieze

Major Lazer en de gouden regels van de dancehall

Diplo: “We wilden alles door de autotune halen”

Atze de Vrieze ,

Samen met zijn vaste partner in crime Switch maakte producer Diplo een dancehallalbum onder de naam Major Lazer. Eerder werkten ze samen met Santigold en M.I.A., nu duiken ze met zijn tweeën de jungle van Jamaica in. "We hebben meer gedronken dan gerookt."

Diplo: “We wilden alles door de autotune halen”

Samen met zijn vaste partner in crime Switch maakte producer Diplo een dancehallalbum onder de naam Major Lazer. Eerder werkten ze samen met Santigold en M.I.A., nu duiken ze met zijn tweeën de jungle van Jamaica in. Tot op de bodem, en geheel volgens de regels. “Je kent waarschijnlijk de vier gouden pijlers van de hiphop: graffiti, rap, breakdance, dj. In Jamaica heb je ganja-tracks, badman-tracks, seks-tracks, homo's-in-elkaar-slaan-tracks en rasta-tracks. Iets anders maken dan dat, slaat nergens op.”

Natuurlijk heeft Major Lazer een marihuanatrack, Mary Jane, al heeft Diplo in de studio meer gedronken dan gerookt. Voor een anti-homo-track is het duo te goed opgevoed, maar een expliciete seks-track is er wel, What U Like. “We kregen een mailtje van onze Jamaicaanse distributeur. Zelf vonden we What U Like een typische albumtrack, maar zei zeiden: dit wordt dé hit, want in Jamaica heerst de duivel.”

“Vind je het kunnen?”, vraagt Diplo met een glimlach. “Ik kreeg gisteren een klacht van een meisje. Ze vond What U Like wel erg plat.” Plat is hij zeker. De Jamaicaanse rapper Einstein rolt de condoom al verbaal om zijn reusachtige geslacht. “Open your legs like a gift shop!” Amanda Blank, het vuilbekkende talent uit Philadelphia, smeekt hem vervolgens haar poesje – romiger dan boter! – zo'n hard pak rammel te geven, dat ze de volgende dag niet meer kan lopen. “My pussy's got that fire, and you should beat it up!"

Die Major Lazer is een oude Jamaicaanse krijger, een soldaat met superieure ninja-skills, om zijn nek hangt een gordel met microfoons. “Hij is niet echt een superheld met geheime krachten, meer een soort Batman, die alle technieken ter beschikking heeft om hem onoverwinnelijk te maken”, zegt Diplo. “Jamaicaanse dubproducers werden in de jaren tachtig vaak afgebeeld als superhelden. Hun hoezen waren vaak prachtig.” Zo'n cover heeft Guns Don't Kill People, Lazers Do, het album van Major Lazer ook. “Ik kocht toen ik jong was vaak stripboeken met wolven en draken, maar ook albums met striphoezen. Niet alleen reggae, ook punk en metalbands als Crass en Minor Threat hadden geweldige hoezen.”

De knipogen die Major Lazer geeft in het artwork, keren ook terug in de producties. Zo neemt het duo de hoed af naar de losgeslagen autotune-rage, door een baby door de stemvervormer te gooien. “We hebben van alles door de autotune gehaald, dieren, instrumenten. Op een gegeven moment wilden we zelfs een hele track in autotune doen: vocalen, beats, instrumenten. Dat klonk echt nergens naar. Ik vond het fenomeen in eerste instantie wel leuk. T-Pain was de eerste die de stijl claimde. Het verschil tussen hem en zijn volgers, is dat T-Pain écht kan zingen. Ik hoor nu graag weer r&b zonder stemvervorming. Al moet ik zeggen: dat album van Kanye West en die rocktrack van Lil' Wayne waren heel interessant.”

Het typeert de werkwijze van zowel Diplo als Switch. Ze verslinden muziek, onderzoeken exotische genres en geven er vervolgens hun eigen draai aan. Dat deden ze eerder met hiphop en Zuid-Amerikaanse baile funk, maar eigenlijk met elk genre dat op hun pad komt. “Ik heb inmiddels een aardige naam opgebouwd, dus mensen sturen vanzelf van alles naar me toe. Als ik ergens ben vraag ik altijd wat de raarste muziek is die ze daar hebben. Dat kan in Thailand zijn, maar net zo goed in Amsterdam.”

“Ik ben hier helemaal in de bubbling gedoken. Dj's aarzelden eerst om me die platen te laten horen. Het is niet meer hip, zeiden ze, maar wat geeft het: het werkt! DJ Chuckie's oude bubbling platen zijn geweldig. Maar ik hou ook van Nederlandse house-dj's als Afrojack en Laidback Luke. Afrojack is naast Crookers de enige die een bijdrage heeft geleverd aan het Major Lazer album, op de track Pon De Floor. En ik ga binnenkort met Partysquad werken. Ik draai heel veel Nederlandse muziek in mijn sets. Jullie hebben hier de perfecte cross-over tussen reggae en house!”

Diplo draait woensdag 15 juli op 5 Days Off op een speciale avond van zijn label Mad Decent, voorafgegaan door zijn pupil Santigold. 6 september komt Major Lazer naar Valtifest in Amsterdam. Guns Don't Kill People, Lazers Do verschijnt bij Downtown/V2.

Nu op 3voor12