Wanneer er een feest wordt gegeven waar enkel kaarten voor te winnen zijn, weet je van tevoren dat de rijen lang worden en vriendengroepen worden gesplitst tussen feestgangers en thuisblijvers. Zeker als er een naam als SebastiAn op het programma staat. Deze top dj uit de Ed Banger-stal (waar ook onder andere Justice ook vandaan komt) mag dan ook wel het beest genoemd worden dat vanavond door Vice op de Stubnitz losgelaten wordt. Maar als je voor een feest gratis kaarten weggeeft, komt er ook publiek dat de hoofdact niet kent of dit wellicht niks vindt. Dit geeft een tweesplitsing in het publiek tussen de echte liefhebbers van Franse electro house scene en de mensen die voor een gratis dansfeestje zijn gekomen.
Daarvoor biedt de Duitse boot uitkomst: een tweede zaal waar met onder andere Joost van Bellen en Boemklatsch op safe gespeeld wordt. Iedereen kan met de elektronische muziek van deze inmiddels overbekende acts uit de voeten.
In deze zaal wordt gestart met Mightyfools, twee jonge honden uit Noord-Holland, die een set geven met ups en downs. Hun anderhalf uur durende set piekt al na het eerste uur en is daarmee een half uur te vroeg. Wanneer dan Miss Odd Kidd & Dekker ook nog eens zwaar tegenvalt als een soort Uffie & Feadz light, maar dan zonder enig charisma op het podium en zonder hooks in de beats, zijn het enkel de vaste trucjes van Joost van Bellen en Boemklatsch die de zaal regeren. Dat de mannen van Boemklatsch vanavond uitgedund zijn tot enkel dj Mike Mago, dj Illvester en mc Atactic, valt de meeste bezoekers dan ook niet op.
Hoe anders is het feest in het voorruim van het schip! The Freshest Kids uit Rotterdam beginnen wat rustiger en gaan als openers niet gelijk voor de knallers. Zij kennen hun positie in de avond en warmen de zaal zeer goed op, zonder uit de slof te schieten. Ook de mannen van Buffalo Beats, die beter bekend zijn als The Subs, bouwen hun set goed op. Het hoogtepunt van de set is hun eigen track Fuck That Shit. Bij dit nummer zingt zanger Jeroen de Pessemier (aka Papillon) live mee. Met zijn energieke stem weet hij het publiek in extase te brengen, om daarna met twee afkoeltracks precies op het juiste moment het stokje door te geven aan SebastiAn.
De Fransman weet in de eerste drie kwartier van zijn set zo veel beukplaten te gooien, dat het beest duidelijk losgelaten wordt en het publiek uit zijn handen eet. Maar precies op het moment dat het publiek zo wild wordt dat een kapseizing onvermijdelijk lijkt, schroeft hij zijn set terug met een aantal rustige platen, waarna hij in de laatste twintig minuten van zijn ruim anderhalf uur durende optreden nog een keertje alle registers opentrekt. De volledige lengte van het optreden bespeelt hij het publiek als een marionettenspeler met een paar honderd marionetten. Geen moment geeft hij de touwtjes uit handen. Een meesterlijke opbouw. Dit is duidelijk één van de beste dj’s in dit genre. Hooguit kan hem verweten worden dat hij erg veel bekende platen draait en erg weinig van zijn eigen producties.
De lastige taak om na SebastiAn te draaien ligt bij Estaw. Hij laat de rust weerkeren met een aantal neutrale platen om daarna zijn eigen set in alle rust op te bouwen en tot een hoogtepunt te brengen. Petje af.
Gezien: Release the Beast
Stubnitz, 23 januari 2009