Cd-recensie: Nectar – Maaltijd

Vrolijke singer-songwriter liedjes die naar de zomer doen verlangen

Tekst: Bibi Eckhardt ,

De jongens van Nectar leerden elkaar pas een half jaar geleden kennen. Het eerste album is nu al een feit. Op Maaltijd brengen zij een half uur lang pop en bluesachtige singer-songwriter liedjes ten gehore, die geen moment vervelen.

Naast gevestigde namen als Luck Fonz III en Leine kent Amsterdam een groot aantal minder bekende singer-songwriters die de moeite waard zijn. Het duo Nectar is hier een voorbeeld van. Nectar bestaat uit zanger Wouter van de Horst en gitarist Arthur Constandse. Het tweetal leerde elkaar een half jaar geleden kennen in een park in Amsterdam en is sindsdien onafscheidelijk. Inmiddels is het debuutalbum Maaltijd, opgenomen in eigen beheer, een feit.

Het resultaat van de fusie tussen deze twee muzikanten mag met recht een succes worden genoemd. Arthur weet met zijn gitaarspel Wouter te ondersteunen, maar niet te overheersen. Maaltijd is mede daardoor een lekker in het gehoor liggende plaat worden. Vrolijke, luchtige popliedjes als Avonturen In De Avonduren worden gevolgd door meer bluesachtige nummers als De Grachten. Nederlandstalige nummers worden afgewisseld met engelstalige nummers, wat voor een aangename variatie zorgt. De plaat kabbelt lekker voort en nodigt bij catchy nummers als Suede Jasje en Afkickverschijnselen zelfs uit tot meezingen.

Een half jaar na de eerste ontmoeting al een album uitbrengen is snel, en dat valt hier en daar ook wel te horen. De productie klinkt wat rauw, maar de jongens komen er mee weg. Het geeft de luchtige en soms honingzoete nummers van dit tweetal een scherp randje. De teksten van zanger Wouter blijven bijna allemaal redelijk oppervlakkig; het moge duidelijk zijn dat het duo is gek is op meisjes. Toch zijn diezelfde teksten stuk voor stuk origineel, grappig en vaak bijna poetisch. Deze jongens zijn niet vies van metaforen, dubbelzinnigheden en andere woordspelingen. Daardoor blijven de teksten, ondanks dat ze inhoudelijk niet zoveel diepgang kennen, toch boeien en weten ze bij menigeen een glimlach te veroorzaken. In combinatie met het aangename stemgeluid van Wouter maakt dit dat je wel moet blijven luisteren.

Maaltijd is een luchtige en bovenal vrolijke plaat, die doet verlangen naar lange zomerse dagen in het Vondelpark. Met dit debuut laat Nectar een half uur lang de zon schijnen. Het is dan ook jammer dat er slechts negen nummers op dit debuutalbum staan, want deze Maaltijd smaakt naar meer.