Na een eerste proefnummer in het voorjaar was het afgelopen vrijdag dan zo ver, de lancering van het eerste officiële nummer van het Subbacultcha! magazine. 3VOOR12/Amsterdam sprak ontwerper en redacteur Bas Morsch vlak voor de releaseparty in De Nieuwe Anita.
Subbacultcha! was tot nu toe vooral actief als concertpromotor van alternatieve bands en is onlangs een eigen label begonnen. Waarom ook nog een eigen magazine?
“In Nederland is er een nijpend tekort aan een goed alternatief magazine over cutting edge muziek en de randverschijnselen zoals grafisch ontwerp, film en kunst.”
Wat voegen jullie toe aan bestaande muziekbladen als bijvoorbeeld Fret en LiveXS?
“Fret en LiveXS zijn toch vaak wat kneuterig en achterhaald en hebben een typisch Nederlandse manier van praten over muziek. Wij willen een blad maken met een ‘independent fanzine-achtige feel’ en denken meer zicht te hebben op wat er aan spannende dingen in de binnen- en buitenlandse underground gebeurt . Bovendien besteden we aandacht aan kunst en fotografie, we zoeken echt de randen op.”
Kun je voorbeelden geven?
“In het nieuwe nummer staat een artikel over The Smell, een club in L.A. waar een hoop mooie dingen gebeuren.”
Is Nederland te klein voor alternatieve bands die willen doorbreken?
“Daar ben ik het zeker niet mee eens, in Nederland zijn veel mogelijkheden. Als je blijft zeggen dat Nederland te klein is, dan gebeurt er nooit wat. Met Subbacultcha! streven we wel naar een kruisbestuiving met het buitenland. Dit kan helpen om een nog sterkere voedingsbodem te creëren voor de Nederlandse alternatieve scène. Er zijn genoeg Nederlandse bands die het in het buitenland prima kunnen doen. Daarom organiseert Subbacultcha! in het najaar een showcase met The Moi Non Plus, Adept en Bonne Aparte in The Cakeshop in New York.”
Het eerste proefnummer is in april verschenen. Hoe waren de reacties?
“Goed. We realiseerden wel dat het eerste nummer nog vooral een verlengstuk was van de bands die we boeken. We hebben daarna de tijd genomen om de formule uit te breiden en uiteraard om met adverteerders om de tafel te gaan. De tijd is voorbij dat ik dingen doe zonder de commercie in de gaten te houden."
Wat is jullie doelgroep?
“Jonge hipsters, kunstacademie, skinny jeans, VPRO. Maar we kijken ook wel wat verder hoor, bij leeftijd moet je denken aan mensen tussen de 18 en 40.”
Hoe komen deze mensen aan het Subbacultcha! magazine?
“Het blad verschijnt gratis in heel Nederland via de verspreidingskanalen van de poppodia waar we mee samenwerken. Zo ligt het bij de poppodia zelf, cafés en platenzaken.”
Dat de underground levendig is blijkt wel uit de grote belangstelling voor de releaseparty in De Nieuwe Anita. Optredens zijn er van nowave-punk band Eva Braun en DJ’s Fnnnn en Bastiaan Bosma (zanger van Aux Raus). De zaal is bomvol en er staat een lange rij wachtenden voor de deur. Ook de foto’s van links hiernaast spreken boekdelen. Subbacultcha! is alive and kicking!
Interview: Jasper van Bochove
Fotografie: Tamara van der Laarse
Subbacultcha! versterkt met nieuw magazine voedingsbodem van Nederlandse alternatieve scene
Releaseparty ondanks ontbreken fysieke exemplaren magazine geslaagd
Ondanks het ontbreken van fysieke exemplaren door een fout van de drukker is in een bomvolle De Nieuwe Anita vrijdag 29 augustus de lancering van het eigen magazine van Subbacultcha! gevierd. 3VOOR12/Amsterdam heeft er vertrouwen in dat het nieuwe blad een extra impuls geeft aan de Nederlandse alternatieve scene.