Primeur, Recensie: Diggy Dex - Mayonaise Voor De Ziel

Muzikaliteit, tekstueel vernuft en Nederhop

Recensie: Erwin Bromlewe, ,

De zoon van de zoon van Jan Jansen heeft een nieuw album gelanceerd, Mayonaise Voor De Ziel. 3VOOR12/Amsterdam recenseert als eerste de nieuwste plaat van Diggy Dex, de Amsterdamse rappende student.

De toon van een dwarsfluit snijdt door de stilte. Een vredige begeleiding op de synthesizer veinst een rustige sfeer, totdat na luttele seconden de beat zijn introductie maakt. “Ik heet jullie welkom, welkom in mijn hoofd. Als je niet komt is het cool, als je wel komt is het dope.” De opening van het nieuwe album Mayonaise Voor De Ziel van de Amsterdamse rapper Diggy Dex laat in de eerste dertig seconden al de vooruitgang ten opzichte van zijn eerdere Verhalen Vanuit De Sofa horen. Een breed scala aan instrumenten wordt ingezet om de hiphopbeats op Mayonaise Voor De Ziel meer kleur te geven. Van elektrische piano en synthesizer Vette Klodders, via blaasinstrumenten op Onderweg en de titeltrack Mayonaise Voor De Ziel tot een groovy basgitaar op 1,2,3,4. Het geeft het album een toegankelijker geluid dan het vorige album, en versterkt de sfeer van de nummers. Zo ook bij het nummer Gescheiden Wegen, waarin de rapper openhartig rapt over het scheidingsproces van zijn ouders, hoe zijn ouders daar ten opzichte van hem heel goed mee zijn omgegaan en zijn rust bij die gang van zaken. “Ik had het nooit willen missen, weet dat de pijn, verbleekt bij alle liefde die ik kreeg van jullie beiden.” Het nummer wordt begeleid door piano en een beat, terwijl ritmisch geklap op de achtergrond de spanning in het nummer opvoert. Daarmee geeft de rapper een deel van zijn ziel bloot. Een doel dat hij zelf nastreeft, zo vertelde hij in een interview dat 3VOOR12/Amsterdam eerder deze maand met de rapper hield. Maar naast serieuze nummers zijn ook lekkere feestnummers te vinden op het album. De Meest Exclusieve Jansen, tevens de eerste single van het album, is een lekker dansbaar uptemponummer alias brag track. In datzelfde genre 1,2,3,4 waarop producer en rapper Skiggy Raps een vers voor zijn rekening neemt, en Proces, waarin de rapper het proces van een nummer maken beschrijft. Daarmee laat het album zich prima hard door de speakers luisteren, terwijl de muziek ook gebalanceerd genoeg is om op de achtergrond te spelen. Mayonaise Voor De Ziel is een gevarieerd album, waarop duidelijk is te horen dat de artiest Diggy Dex is gegroeid. Met muzikale uitstapjes, zoals de sample van Édith Piaff in het nummer Dezelfde Spijt en de jarenzestigpiano in Sjoebidiwap, heeft het album een verassend verloop. Door deze eigenwijze accenten versterkt Diggy Dex zijn eigen geluid als rapper. Tekstueel gezien is de rapper onverminderd sterk in het vertalen van zijn ervaringen in de muziek, en vindt hij in dat proces inventieve woordfoefjes: “Één van mijn voorvaderen die heette Jan. En daar de zoon van de zoon van de zoon van”, aldus Koen Janssen, geestelijk vader van het nieuwe vette nederhopalbum Mayonaise Voor De Ziel. Op 25 september 2008 presenteert Diggy Dex zijn nieuwe album Mayonaise Voor De Ziel in de Akhnaton te Amsterdam. Recensie: Erwin Bromlewe