Cd-recensie: Leine - Truth Be Told

Divers en onderscheidend debuut

Rens van den Boogaard ,

Een jaar na het winnen van de Grote Prijs verschijnt het debuutalbum van singer-songwriter Leine. Ze nam de tijd en zocht de juiste personen uit om de plaat mee te maken. Truth Be Told laat een veelzijdige artieste in bloedvorm horen.

Divers en onderscheidend debuut

Laatbloeier Leine durfde pas een paar jaar geleden voor het eerst solo het podium op. Gretig haalt ze de verloren tijd nu in. In mum van tijd waren daar een prachtige e.p. (Songs at the Dinner Table), winst bij de Grote Prijs en optredens op onder andere Lowlands en North Sea Jazz. Een logisch vervolg zou een prachtige debuutplaat zijn, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Gelukkig is Leine niet over een nacht ijs gegaan bij het maken van Truth Be Told. Moss-drummer Finn Kruining produceerde het geheel en bij het mixen werd de hulp van Frans Hagenaars (Excelsior) ingeroepen. Gerenommeerde muzikanten als Anton Goudsmit (New Cool Collective) kleuren de nummers van Leine in. Het resulteert in verrassend gearrangeerde spannende liedjes, zoals single The Vow.

Leine's stem en gitaarspel zijn zoals altijd subtiel en overtuigend. Live was haar diversiteit al een sterk punt en dat komt ook op haar debuut goed uit de verf. Ergens tussen klassieke singer-songwriterliedjes, jazz en chansons heeft Leine haar eigen geluid gecreeerd. Knap is ook dat de plaat prachtig past bij het huidige winterse weer maar ook een geschikte soundtrack voor de lente zou kunnen zijn.

Ook tekstueel toont Leine zich een divers liedjesschrijver. Ze kan het persoonlijk en intiem houden (I Bend en When I Rise) maar ook grappig en luguber uit de hoek komen zoals in The Dreadful End of Taxman Brown, dat ze schreef toen ze een - naar eigen zeggen - onredelijk hoge belastingaanslag kreeg. De voordracht versterkt bovendien de teksten. Als Leine het Muppets-liedje Bein' Green (de enige cover op de plaat) zingt ga je bijna geloven dat ze groen is.

Truth Be Told is de logische volgende stap in de niet te stoppen opmars van Leine. Een plaat die hoorbaar met liefde is gemaakt. Een uniek geluid bovendien waar Leine zich mee onderscheidt in het singer-songwriterlandschap. Er staat eigenlijk geen slecht liedje op het album en dat toont misschien wel aan dat Leine er goed aan heeft gedaan te wachten tot haar liedjesmateriaal precies rijp was. En daar plukt de luisteraar nu de vruchten van.

Cd: Leine - Truth Be Told (Singing Saw Records / PIAS)