Eigenlijk zou Gem een publiek verdienen zoals Kane. Met bijbehorende grote zalen, maar met veel betere muziek dan de opgeblazen stadionrock van Kane. Maurits Westerik durft tijdens een optreden ook pontificaal “let’s rock” te roepen..Westerik speelt in een “rock ’n roll band”, zoals hij het zelf noemt. Hij zou, wanneer hij meer gedraaid werd op de radio, met gemak een Top 40 publiek kunnen bespelen en in zijn element zijn.
3VOOR12 bekent kleur door bands als Voicst, Arctic Monkeys en Gem te steunen. Voor Arctic Monkeys is dat al lang niet meer nodig, maar voor het redden van de nationale trots is één reddingsboei niet genoeg. Waar bij Voicst de energie er toch wel van af spat, lijkt Gem toe aan een breder publiek. Niet omdat Gem nu werkelijk de nieuwe Strokes zou zijn, of doorgaat waar Arctic Monkeys is afgezwaaid naar Justin Timberlake cs. Het geheim van Gem is dat de band perfect de heersende mode volgt, maar niet voorspelbaar wordt.
Ook live blijft Westerik aanstekelijk enthousiast, zoals zondag op de vroege avond bleek in Paradiso. Gem was om half acht weggestopt in een kort optreden in de kleine zaal in een verder vol avondprogramma. De zaal was niet vol, maar wel gevuld, ongeveer zoals veel mensen Gem wel kennen, maar niet kopen. “Where are the Germans?” vroeg Westerik, refererend aan het gedeeltelijk mislukte avontuur in Duitsland. “Sie haben es nicht gewußt” was het antwoord uit de zaal. Het grote publiek laat het vooralsnog afweten, al zijn er sinds de band-zoekt–vrouw-stunt wel de meisjes van de mascottewedstrijd die een groupie act doen voor het podium.
De band ging snel, zonder uitgebreide pauzes de speellijst door, zoals, inderdaad, Arctic Monkeys snel hun nummers inzetten. Toch is het wat flauw dat het publiek daar op reageert door teksten van andere bands in te zetten, want het hoort bij het genre dat trends worden opgepikt en doorgegeven of gewoon gejat. Gem doet niet onder voor bands die het internationaal veel verder schoppen, ook als ze niet direct Arctic Monkeys zijn.
De band schaamt zich ook niet voor het Randstad-schandaal. Daarbij werd verzwegen dat het reclamenummer voor Randstad niet zelf geschreven werd. Gem zet So Good To Know You gewoon in als de grootste hit tot nu toe en is daar trots op. De nieuwe single Look bouwt voort op het geluid van So Good To Know You. De band zou het nummer ook makkelijk zelf geschreven kunnen hebben. Dat de stijl van Gem zo moeiteloos door een reclamebureau kon worden ingevuld, laat zien hoezeer Westerik zijn teksten opbouwt rond soundbytes. Live betekent dat wel dat er niet veel achter de teksten zit, behalve het enthousiasme om live te spelen.
Misschien dat deelname aan het In A Cabin With project van producer Maarten Besseling meer internationale aansluiting gaat brengen. In A Cabin With nummers zijn gratis te downloaden. Wie nu naar Gem zoekt op het web vindt niet heel veel. Arctic Monkeys liet hun eerste nummers gratis downloaden via Myspace en werden zo eerst bekend voordat ze commercieel doorbraken. Misschien wil Gem te snel, want op hun Myspace staan maar drie nummers. Alsof twee weken Luisterpaal genoeg is om door te breken. Niet dus. Het publiek waarop Gem mikt kent de Luisterpaal niet eens.
Gezien: Gem, Paradiso, 18 mei 2008
Tekst: Wieke Bonnier
Fotografie: Vanessa Scheer
New van Gem? Niets nieuws, toch goed
Gem wil groter dan de kleine zaal van Paradiso
Eigenlijk zou Gem een publiek verdienen zoals Kane. Met bijbehorende grote zalen, maar met veel betere muziek dan de opgeblazen stadionrock van Kane. Maurits Westerik durft tijdens een optreden ook pontificaal “let’s rock” te roepen..Westerik speelt in een “rock ’n roll band”, zoals hij het zelf noemt. Hij zou, wanneer hij meer gedraaid werd op de radio, met gemak een Top 40 publiek kunnen bespelen en in zijn element zijn.