Mooie Noten wordt door organisator Grap iets breder opgevat dan een competitie voor singer-songwriters. Het is een talentenjacht waarin de popsong centraal staat. Dat betekent dat ook in de halve finale tussen acht acts de eenzame singer-songwriters met gitaar op twee vingers te tellen zijn. Het publiek krijgt in De Smet een uiterst gevarieerde avond voorgeschoteld, met liedjes in drie talen die gespeeld worden op de meest uiteenlopende instrumenten. Technisch valt op bijna geen enkele act iets aan te merken, maar vooral voor de pauze is het wel allemaal vrij braaf en weinig origineel.
De vier acts die na de pauze komen zoeken meer de grenzen op van de popsong en hebben een duidelijker eigen geluid. De jury kent hen dan ook alle vier, samen met KC van voor de pauze, een finaleplaats toe. Helaas is afsluiter Merlijn Nash niet beschikbaar voor die finale. De overige finalisten ontlopen elkaar kwalitatief niet veel, dus wordt het voor de jury van de finale in het Vondelparktheater op 29 juni vooral de vraag of ze voor durf en eigenzinnigheid gaan of voor de potentie voor een breder publiek.
Gezien: Halve finale Mooie Noten 2008, De Smet, 19 mei 2008, met: Apes In The Orange Grove, KC, STEFKA, MENGER, VoiceOverCello, Merel Hutten, Joost Dobbe, Merlijn Nash
Fotografie: Brechtje Keulen
Recensie: Rens van den Boogaard
Grote diversiteit tijdens halve finale Mooie Noten
Spannende acts pas na de pauze
Het zal geen gemakkelijke klus zijn geweest voor de jury van de halve finale van Mooie Noten, afgelopen maandag in De Smet. Spaanse zang, kleinkunstliedjes, experimentele cellopartijen, Nederpop en breekbaar pianospel vormden de spreekwoordelijke appels en peren. Het viertal acts dat uiteindelijk door mag naar de finale kwam vrijwel geheel uit de helft na de pauze.