Cd-recensie: MeloManics – Remixed

Dansbaarheid geperfectioneerd, liedjes naar de achtergrond

Jochem Boom, ,

Veel bands brengen na het reguliere album tegenwoordig ook een geremixte versie van hun plaat uit. Ook MeloManics hanteren deze formule. Zij lieten hun debuut album The Grey Light remixen door een keur aan nationale en internationale dj’s.

De MeloManics zijn al jaren een fenomeen in en rond Amsterdam. Na slechts een paar EP’s uitgebracht te hebben wisten de mannen al zalen plat te spelen in hun karakteristieke rode maatpakken. Na de release van goed ontvangen debuutalbum The Grey Light werd het succes alleen nog maar groter en ging menig zaal plat voor de nu in het grijs gestoken driemans formatie. Een klein jaar later verschijnt Remixed. Dit album kwam tot stand nadat een aantal bekende en minder bekende producers aangaven de nummers van The Grey Light te willen remixen. De nummers worden onder handen genomen door onder andere Kid Goesting en Junk Solo. Waar remixalbums vaak nogal herkauwd overkomen is dit bij Remixed totaal niet het geval. Dit komt doordat het merendeel van de nummers bijna onherkenbaar veranderd is. Het is goed zoeken, maar uiteindelijk hoor je toch hier en daar een bekend zanglijntje of gitaarriffje. Doordat de structuur van de nummers hardhandig om zeep wordt geholpen in de remixes wordt het dansbare in de muziek extra benadrukt. De beats worden flink naar de voorgrond verplaatst, de gitaarlicks worden vervangen door scheurende synths. Deze bewerking blijkt erg goed te werken en onderscheidt deze cd van het orgineel. Voor de herkenbaarheid zijn niet alle nummers zo extreem onder handen genomen. De maar liefst drie remixen van het nummer WYSIWYL kennen stuk voor stuk een andere sfeer, maar behouden de orginele songstructuur. Deze sferen worden door subtiele verschillen neergezet, zo ligt over de ene remix een constante galm en is bij de ander het tempo flink naar beneden geschroefd. Al met al is dit remixalbum een volwaardig album dat niet onderdoet voor het orgineel. Waar remixalbums vaak stranden in nauwelijks onderscheidende bewerkingen, staat dit album vol orginele interpretaties van The Grey Light. De invalshoek van de remixen zorgt ervoor dat de dansbaarheid van de nummers sterk wordt vergroot. Remixed van MeloManics ligt vanaf 24 april in de winkel. Tekst: Jochem Boom