Superkwartet Lean Left speelt Bimhuis plat

Meeslepend optreden showt immens talent van avant-garde grootheden

Tekst: Ester Meerman Foto's: Martijn Eerens, ,

Het is een wonder dat het podium van het Bimhuis niet bezwijkt onder de enorme massa talent die er staat wanneer het gelegenheidskwartet Lean Left op de planken verschijnt. Met 2/4 van The Ex, superdrummer Paal Nilssen-Love en rietspeler Ken Vandermark in de gelederen kan er eigenlijk nog voor er een noot gespeeld is al niks meer mis gaan.

Meeslepend optreden showt immens talent van avant-garde grootheden

The Ex is een van de meest originele bands die Nederland ooit heeft voorgebracht en dat ligt niet in de laatste plaats aan de inventiviteit van de beide gitaristen, Terrie en Andy Ex. Zet dit duo op een podium met een meesterlijke drummer en een virtuoze rietspeler en een mooi avant-garde/jazz/noise experiment is zo'n beetje gegarandeerd. Dat is dan ook precies wat er gebeurde, ongeveer een jaar geleden in OT301. Rietspeler Vandermark en superdrummer Paal Nilssen-Love traden op als duo, met Terrie en Andy in het voorprogramma. Als toegift deden de vier muzikanten samen een nummer en dat bleek zo’n overweldigend succes dat een bandnaam verzonnen werd, Lean Left, en besloten werd tot een korte Europese tour. Het optreden begint met de twee Ex-gitaristen en na een minuut of tien komen Nilssen-Love en Vandermark het podium op. Paal Nilssen-Love drumt zoals een ander mens praat. Drummen is zijn tweede natuur. De Noor gebruikt zijn kit als verlengstuk van zichzelf. Hij bespeelt zijn drumstel niet, hij ís zijn drumstel. Over ieder geluid is nagedacht. Zelfs als hij uit ruimtegebrek een bekken of ketting van zijn snare schijnbaar achteloos op de grond gooit gaat dat geluid naadloos op in zijn ritme. De Ex-gitaristen kleuren Nilssen-Love’s ritmes op onconventionele wijze in. Terrie schuurt, tikt en krast, terwijl Andy veegt, plukt en tokkelt. Lean Left creëert een inventief, avontuurlijk en schijnbaar onnavolgbaar muzikaal landschap, waarin tegelijkertijd de vier instrumenten elkaar op een organische manier aanvullen. Vandermark’s klarinet is hierin op de achtergrond hypnotiserend aanwezig, terwijl hij zijn saxofoon juist gebruikt om scherpe accenten aan te brengen. Enige minpunt aan de hele avond is de groep verveelde en balorige scholieren die in het kader van de CKV-regeling de hele avond giechelend en kletsend aan de zijkant van het podium in de stoelen hangt. Vandermark raakt hier op een gegeven moment zo van afgeleid dat hij uit zijn slof schiet en met een aantal handgebaren de tieners tot stilte probeert te manen, wat helaas maar heel even effect heeft. Wat doen een stel ongeïnteresseerde kids bij dit optreden? Blijf volgende keer alsjeblieft lekker thuis op je kamer naar Panic! At The Disco of Britney luisteren en val anderen niet lastig met je irritante gedrag. Na de pauze wordt de opzet omgedraaid en beginnen Vandermark en Nilssen-Love de tweede helft van de set. De mannen van The Ex vallen tien minuten later in en opnieuw volgt een sterke set. Na dik vijftig minuten verlaat het viertal onder luid gejuich van de zaal nogmaals het podium, om dit keer helaas niet meer terug te keren. Het is te hopen dat ze snel weer ergens te horen zijn. Gezien: Lean Left Bimhuis 19 maart 2008 Tekst: Ester Meerman Foto’s: Martijn Eerens