Cd-recensie: Voicst – A Tale Of Two Devils

Geen stap maar een sprong voorwaarts

Tekst: Rens van den Boogaard, ,

Na de release van 11-11 reisde de Amsterdamse band Voicst de hele wereld over om op te treden. Drie jaar later is er dan de langverwachte opvolger A Tale Of Two Devils. Met samples, blazers en een hele lading briljante pakkende liedjes.

Geen stap maar een sprong voorwaarts

Na de release van 11-11 reisde de Amsterdamse band Voicst de hele wereld over om op te treden. Er werd gebouwd aan een stevige live-reputatie en in Nederland waren de muzikanten even niet meer te zien. Als ze dan na drie jaar terugkeren op het eigen nest en de langverwachte opvolger A Tale Of Two Devils het licht ziet is de vraag wat die drie jaar live spelen in muzikaal opzicht heeft opgeleverd. Vanaf opener High As An Amsterdam Tourist wordt duidelijk dat het hier een volwassen band betreft die in werkelijk alle opzichten is gegroeid. Zanger en gitarist Tjeerd Bomhof is veel beter gaan zingen en durft de hogere regionen van zijn stem krachtig in te zetten. Ook tekstueel klinkt de plaat rijp en worden doeltreffende spitsvondige oneliners afgewisseld met meer symbolische verhaaltjes. Producer Peter Katis (o.a. Interpol) is een grote naam en levert dan ook groots werk af, maar minstens zo belangrijk is de co-productie van Rutger Hoedemaekers. De Amsterdammer, bekend van eenmansproject About, is verantwoordelijk voor een paar goede samples en arrangeerde ook de partijen voor de blazers. De gebruikte trompet, sax en baritonsax zijn zeer bepalend voor het geluid van de plaat en nestelen zich net zo makkelijk in het hoofd van de luisteraar als de pakkende zanglijnen van Tjeerd. Het zwaartepunt van de cd ligt op de eerste zes nummers, die allen voor single zouden kunnen doorgaan. De diverse zang, ingenieuze blazersarrangementen, melancholische teksten en het scratchwerk van Kypski komen op het eerste gedeelte van het album allemaal voorbij, verpakt in pakkende popliedjes. Het tweede gedeelte van de plaat blijft evenwel boeiend genoeg met als hoogtepunt de uitgeklede titelsong Two Devils. Als 11-11 al veel losmaakte, moet dit album deze band wel heel groot gaan maken. Aan de hardwerkende podiumbeesten van Voicst zal het niet liggen. Cd: Voicst – A Tale Of Two Devils (PIAS / GoodBusy Records) Recensie: Rens van den Boogaard