Cd-recensie: Scram C Baby – Eau de Vie

Live-cd weet podiumgevoel niet over te brengen

Tekst: Ester Meerman, ,

Afgelopen oktober stond Scram C Baby op verzoek van platenmaatschappij Excelsior in de bovenzaal van Paradiso om een live-cd op te nemen. Het resultaat van deze avond, getiteld Eau de Vie, ligt nu in de winkel.

De opnamen voor Eau de Vie vonden plaats in de bovenzaal van Paradiso op 11 oktober 2007. De avond was op zichzelf al een succes. De zaal stond vol met enthousiaste familie, vrienden en fans voor wie de show bij voorbaat al niet meer stuk kon en de band was goed in vorm. In de setlist kwam het beste uit 15 jaar Scram C Baby voorbij. Het ideale recept voor een knallende live cd. De titel van de cd wekt echter niet bepaald hoge verwachtingen. Eau de Vie is Frans voor levenswater en is een term die vooral gebruikt wordt als eufemisme voor sterke drank. Dit geeft mooi de rock ‘n’ roll roots van de band weer, maar roept Shane MacGowan-achtige visioenen op en doet vrezen voor abominabele opnamen. Niets is gelukkig minder waar. De band klinkt als een klok en profiteert optimaal van de recente toevoeging van podiumbeest Leon Caren op gitaar. Eau de Vie is een gedurfde poging om het live gevoel van Scram C Baby over te brengen. Waar sommige artiesten achteraf in de studio nog flink wat bijsleutelen aan hun liveplaten is in dit geval geprobeerd om de opname zelf zo intact mogelijk te laten. Zo zijn bijvoorbeeld de instrumenten die feedback geven op de verkeerde momenten niet in de mix weggepoetst maar onaangeroerd gelaten. Weinig artiesten zullen het aandurven zichzelf dusdanig bloot te geven aan hun publiek. Iedere verkeerde aanslag wordt immers voor de rest van je carrière vastgelegd. Scram C Baby verdient dus eigenlijk alleen al voor het initiatief respect. Maar toch wringt er iets aan Eau de Vie. Om een of andere reden geeft de plaat niet goed weer waar Scram C Baby op het podium toe in staat is. Sommige liveplaten kunnen je het gevoel geven dat de band in kwestie daadwerkelijk voor je staat. Dat je, als je je ogen dicht doet en de stereo hard genoeg zet, jezelf voor het podium waant. Eau de Vie heeft dit jammer genoeg niet. Op een of andere mysterieuze manier ontbreekt de energie, opbouw en dynamiek die wel duidelijk voelbaar is als de band voor je op het podium staat. Scram C Baby is live een uitstekende band en wie de kans heeft ze op het podium in actie te zien moet deze zeker met beide handen grijpen, maar Eau de Vie doet deze goede reputatie geen eer aan. Cd: Scram C Baby – Eau de Vie (releasedatum 18-02-2008) Recensie: Ester Meerman