Cd-recensie: Lily Kiara – On This Ground

Balanceren op de dunne lijn tussen muziek en poëzie

Brechtje Keulen, ,

Het op het label Sibyl Sings uitgegeven On This Ground is het tweede solo-album van Lily Kiara. Een plaat met kleine liedjes, heldere zang en poëtische teksten.

On This Ground van Lily Kiara is het eerste album dat uitgebracht is op het label Sibyl Sings, een nieuw label voor muziek en poëzie. Dat is geen toeval. Het album is een aantrekkelijke mix van poëzie en muziek. Nu eens neigend naar spoken word met heel spaarzame muzikale begeleiding, dan weer tweestemmige zang met het accent op de muziek: On This Ground is een afwisselend album. Hoewel de muziek keurig op de poëtische singer-songwriterweg blijft lopen is het album gevarieerd genoeg om bij iedere luisterbeurt te blijven boeien. Opvallend is dat Lily Kiara op dit album vrijwel alles zelf doet. Niet alleen zijn alle nummers zelf geschreven en gezongen en speelt ze zelf gitaar, ook het opnemen en mixen is door Kiara zelf gedaan. Slechts in drie nummers wordt de muziek ondersteund door een elektrische gitaar of kornet. De zang is helder en lieflijk, met een aantal ongepolijste uithalen waar dat nodig is. Qua klank komt Kiara, zeker in de nummers waarin haar stem in verschillende lagen te horen is, dicht in de buurt van Tristan Prettyman en Ani DiFranco. De poëtische intermezzo’s geven het album een extra spanning mee die het net een stapje boven de standaard singer-songwritermuziek doet uitstijgen. Opener Clue duurt slechts veertig seconden, maar weet in dat korte tijdsbestek direct de sfeer voor de rest van het album neer te zetten. In de veertien nummers die volgen zijn nauwelijks inzakmomenten te vinden. Het is een reeks prachtige kleine liedjes, muzikaal soms zo ver uitgekleed dat het bijna de grens van het liedje passeert, zo steeds balancerend op de dunne lijn die poëzie van muziek scheidt. Halverwege het album komt alles samen in het nummer Smile. De gesproken tekst, met een ernstige ondertoon maar ook hier en daar een vrolijke noot, gaat halverwege het liedje over in gekwelde tweestemmige zang. Ook afsluiter en titelsong On This Ground, het enige nummer waarin een elektrische gitaar te horen is, maakt duidelijk dat Kiara de rauwere zang niet schuwt. Met On This Ground levert ze een sterk album af waar aandachtig naar geluisterd mag worden maar dat ook prima op de achtergrond gedraaid kan worden. Lily Kiara – On This Ground Recensie: Brechtje Keulen