Fantasie en creativiteit komen tot uiting tijdens jubilerend Robodock

Tekst: Freyja van den Boom Foto's: Maarten Mac Gillavry, ,

Van 19 tot en met 22 september vindt in Amsterdam de tiende editie van het Robodock festival plaats met toonaangevende projecten op het gebied van kunst en technologie.

Woensdag 19 september is de eerste dag van het jubilerende Robodock festival. De komende vier dagen wordt de NSDM-Werf in Amsterdam-Noord voor de tiende keer bevolkt door vreemde mechanische Robotica-installaties, creaties en performances. De eerste dag van het Robodock festival wordt buiten geopend met het ontsteken van de Serpent Mother. Met veel lawaai en vuur kronkelt dit vijftig meter lange skelet al vuurspuwend rond haar ei. Ondanks de regen staan bezoekers gefascineerd te kijken naar het indrukwekkende ijzeren gevaarte. Vervolgens lokken The Flaming Lotus Girls de bezoekers naar de grote hal waar ondertussen grote hagedissen langs de muur omhoog geklauterd zijn. Met grote trommels begeleiden deze mannen de performance van Antagon. De in witte gewaden geklede steltenlopers compleet met gasmaskers leiden de bezoekers verder de hal binnen. Het Robodock festival, dat zich richt op de combinatie kunst en technologie, heeft als thema dit jaar Ritme en Tijd / Tien jaar Transformatie. Een maquette in de hal laat de ambitieuze plannen van Robodock zien. Zo wil men zich in de toekomst definitief vestigen om een blijvende broedplaats te creëren voor nieuwe uitingsvormen van kunst, technologie en muziek. De bezoekers staan nog een beetje overdonderd om zich heen te kijken naar alle verschillende installaties als opeens een drumstelrad de hal door komt rollen. In het rad zitten twee dames vastgesnoerd die zelfs ondersteboven nog een indrukwekkende drumpartij kunnen spelen.. Met de combinatie van experimentele muziek en vioolspel en de zwaartekracht tartende dans van de steltenlopers weet EXOS een mysterieuze Tim Burton achtige sfeer te creëren. Helaas moet de voorstelling bij gebrek aan licht vroegtijdig worden afgebroken. Hoogtepunt van deze eerste avond is toch wel La Symphony Mecanique van het Franse kunstenaarscollectief Machine. Een heuse opera uitgevoerd met een orkest en muzikanten met de meest vreemde muziekmachines. In dit geluidslaboratorium, zoals ze het zelf omschrijven, wordt onder meer gebruik gemaakt van flessen gevuld met water, een uit verschillende trommels opgebouwd drumtoestel en een soort van fanfare blaasmachine. Ook staat er een meters hoog vuurspuwend orgel. In samenwerking met componist Dominique Malan worden machines en musici tot een waar muzikaal hoogtepunt geleid met als explosief einde het overstromende watervat. Deze indrukwekkende finale kon rekenen op een staande ovatie van het publiek. Net als voorgaande edities zijn er binnen en buiten doorlopend voorstellingen met dames en heren in SM-achtige kostuums die lijken op figuren uit een Giger-schilderij. Er zijn installaties met kermis- en freakshowelementen en zelfs schoonzwemmende ledematen die het festival een fantasietartende, bevreemdende en spannende sfeer geven. eRRorKREW en Headroom staan op de bumperstage garant voor afwisselende muziek met onder andere Hakki Takki en Legowelt. Het is misschien te wijten aan het vieze weer of het nog vroege tijdstip maar laatstgenoemde draait buiten voor een vrijwel lege dansvloer. Het handjevol aanwezigen gaat wel volledig uit hun dak. Naast muziek en theater heeft ook humor een plek op het festival. De band van Rozzo Bianca bestaat uit een tot leven gekomen harmonica, een zombiedrummer en een wormhoofdige bassist. Vooral de toonladders oefenende vodafoon is erg grappig, helemaal als hij vervolgens spontaan uitbarst in een metal grunt begeleid door de rest van zijn monsterbandleden. Zorg dat je het speciale optreden van het skelet en de charmante en ietwat vreemde poppendame niet mist. Met deze tiende editie laat Robodock zien dat ze op het gebied van nieuwe technologie en kunst van een underground festival uitgegroeid is tot een belangrijk cross-over festival voor een breed publiek.