Def P maakt reclame voor coffeeshop

Amsterdams Picasso laat 900 singles maken van 'Pablo Def Picasso'

Niet veel coffeeshops kunnen zeggen dat er een liedje voor ze is geschreven. Pablo Picasso in Amsterdam wel. Op Def P's nieuwe album Pascal-Rascal staat het nummer Pablo Def Picasso, dat speciaal voor de shop is geschreven. Bedrijfsleider Bjorn de Mare heeft 900 singles laten maken om aan zijn vaste klanten te kunnen geven.

Amsterdams Picasso laat 900 singles maken van 'Pablo Def Picasso'

Het liedje Pablo Def Picasso van Def P’s nieuwe album Pascal-Rascal wordt door coffeeshop Pablo Picasso gebruikt als promotiesingle. In het nummer rapt Def P over de Spaanse schilder op verzoek van bedrijfsleider Bjorn de Mare. Hij geeft de singles aan vaste klanten van zijn shop in Amsterdam.

Het idee ontstond al een tijdje terug, legt De Mare uit: “Ik heb Pascal een keertje gevraagd of hij een liedje over mijn zaak wilde schrijven. Hij vond het wel een goed plan, maar vervolgens verdween het even naar de achtergrond.” Tijdens het schrijven voor zijn nieuwe plaat, besloot Def P dat nu het juiste moment was gekomen. Pablo Picasso’s bedrijfsleider vertelt verder: “Hij belde op en vertelde al een nummer over Escher te hebben. Het leek hem leuk nu ook Picasso een nummer te gunnen. Dus heb ik hem een boek over de schilder gegeven. Dat heeft hij gelezen en gebruikt voor de tekst.”

Pablo Def Picasso komt op Pascal-Rascal nét voor MC Escher; het is het vijfde liedje op de tracklist. Een mooie plek, maar De Mare had nog meer plannen. Daarom bestelde hij bij het label van Def P 900 exemplaren van het lied als single. “Het idee is werkelijkheid geworden en sinds maandag staat het eerste doosje met honderd exemplaren in de zaak. Daarvan is nu ongeveer de helft weg. Ik geef ze aan Nederlandse klanten. Aan toeristen geven heeft natuurlijk weinig zin, aangezien het nummer Nederlandstalig is.”

Def P rapt eigenlijk alleen maar over de schilder Picasso, niet over de coffeeshop. Dat doet er voor De Mare niet toe. “Eens in de zoveel tijd verzin ik iets leuks of geks voor mijn klanten. Ik ben heel blij dat dit gelukt is.” Wordt de Amsterdamse Picasso dan helemaal niet genoemd door Def P? Jawel: ‘Hij is zo beroemd dat er in Amsterdam een coffeeshop naar hem is vernoemd’.