Cd-recensie: 'Bastian - IV'

Dansbare funk met rockinvloeden

Tekst: Erwin Bromlewe, ,

Na vier jaar stilte is er een nieuw album in de serie Ready en It’s All Downhill From Here. IV, het nieuwe album van de Amsterdamse producer Bastian, is funky, muzikaal en het rockt. Maar bovenal is het een goede plaat die het livegeluid van Bastian meer dan ooit benadert.

Dansbare funk met rockinvloeden

De Nederlandse zichzelf respecterende funkliefhebber móet gehoord hebben van Bastian. De Amsterdamse producer bracht eerder Ready en It's All Downhill From Here uit waarmee hij een vaste plek in de Nederlandse scene heeft veroverd. Nummers als Paper Love en You've Got My Love hebben zelfs hitlijstnoteringen gehad. Maar ook buiten de funkscene is Bastian bekend. Zo is hij onder andere producer van de Jeugd Van Tegenwoordig. Na vier jaren releasestilte rond zijn project Bastian komt hij nu met het derde album getiteld IV, gepresenteerd tijdens het Amsterdam Dance Event in de Paradiso. Op het nieuwe album hebben alle muzikanten meegewerkt aan het inspelen van de nummers. Dit in tegenstelling tot vorige albums, waar Bastian zelf de muziek voor zijn rekening nam. Deze innovatie ten opzichte van vorige albums geeft IV een veel betere reflectie van de livesound van Bastian. In ieder nummer is er veel ruimte voor de muzikanten om een eigen bijdrage in de vorm van een solo te brengen. Bijvoorbeeld aan het einde van I Think The World Of You en Pigtails, waarin de gitarist laat horen dat een solo ook vet kan zijn als niet zoveel mogelijk snaren in één seconde worden geraakt. In de beperking toont zich de meester. Maar Bastian laat ook van zichzelf horen. Met zijn synthesizer is hij op elk nummer nadrukkelijk aanwezig, en Bastian verzorgt ook alle vocalen op de cd. IV is een zeer gevarieerd album. Het gaat van vrolijke nummers als Love Sickness en het aardse Groceries, tevens eerste single, naar extreem funky en steviger tracks als So Appealing. Saillant detail is dat van het album IV ieder nummer vier minuten duurt. Het album heeft elf nummers, waardoor de totale speeltijd 44 minuten is. Het hele album lijkt ingespeeld te zijn als één track. De nummers lopen vlekkeloos in elkaar over, zonder dat de schijf saai of eentonig in de oren klinkt. Hierdoor is het samenhang tussen de nummers op IV erg duidelijk, en is het echt een album geworden dat een geheel is in plaats van een verzameling losse liedjes. Recensie: Erwin Bromlewe