Parts & Labor mooie aanvulling Subbacultcha! cv

Tekst: Ester Meerman Foto's: Martijn Eerens, ,

Subbacultcha! staat vooral bekend om haar goede programmering van Amsterdamse bands, maar de laatste tijd speelt de organisatie zich ook in de kijker met een aantal zeer goede buitenlandse acts. Dit keer staan Parts & Labor, Die Chord und Discord Orchestra en Anni Rossi op het menu.

Subbacultcha! staat vooral bekend om haar goede programmering van Amsterdamse bands, maar de laatste tijd speelt de organisatie zich ook in de kijker met een aantal zeer goede buitenlandse acts. Op een dag na een jaar geleden vierde Subbacultcha! haar tweejarig bestaan uitbundig in Paradiso, vanavond wordt een eventueel jubileum genegeerd en hangt er in de zaal een heel andere sfeer. Het publiek is muisstil als Anni Rossi aan haar eerste liedje begint. Een zeldzaam moment, aangezien Amsterdammers er om bekend staan doorgaans zo hard mogelijk door dit soort intieme optredens heen te lullen. Rossi weet de aandacht van haar publiek goed vast te houden en dat is knap voor iemand die alleen met een viool op het podium staat. De stem van deze kleine Amerikaanse hangt ergens tussen Joni Mitchell en Joanna Newsom in, wat in combinatie met haar viool een mooie variatie op de standaard 'singer-songwiter met gitaar'-setting oplevert. Rossi heeft haar voeten amper gelicht of er komt een waar leger van mensen het podium op om de boel klaar te zetten voor Die Chord Und Dischord Orchestra. Volgens de site van Subbacultcha! bestaat de band uit vijftien personen, maar daarvan zijn er vanavond dan toch echt een paar thuis gebleven, want we tellen er ´slechts´ negen. Overigens nog steeds een hele prestatie om die allemaal inclusief instrumenten op het minuscule podium van Paradiso´s bovenzaal te krijgen, maar dat terzijde. Met een cello, twee violen, een keyboard, drums en vooral veel gitaren komt er in ieder geval aardig wat geluid van het podium. Die Chord Und Dischord Orchestra heeft in muzikaal opzicht veel weg van A Silver Mt. Zion en Godspeed You! Black Emperor en is voor fans van deze bands dan ook een absolute aanrader. De band blijkt al sinds 2005 te bestaan, maar is helaas maar weinig live te zien. Parts & Labor speelt vanavond de laatste show van de Europese tour. Zanger/gitarist/keyboardspeler Dan Friel grapt dat hij het gevoel heeft dat hij vanavond voor de zesde keer in drie maanden in Paradiso staat, maar dat is niet helemaal waar. Parts & Labor stond afgelopen oktober in de Melkweg in het voorprogramma van Battles en in diezelfde maand één keer in Paradiso. Evengoed niet slecht voor een relatief onbekende band uit New York. Het is duidelijk te merken dat de Amerikanen al een paar maanden touren op zak hebben zitten. De concentratie op het podium is niet optimaal, en er gaat dan ook hier en daar wat mis, maar dat maakt in het genre waarin Parts & Labor opereert eigenlijk niet zo veel uit. De band maakt rockgeoriënteerde noise á la Liars en Sonic Youth, met een voorkeur voor onorthodoxe keyboard geluiden en energieke, stuwende drums. Eventueel verkeerd gespeelde akkoorden en gemiste aanslagen verdrinken in de overstuurde massa bas en gitaar, of worden platgeslagen door een gierend keyboard. De bak herrie die het drietal over het publiek uitstort wordt met open armen ontvangen. De bandleden gooien zichtbaar hun laatste restjes energie eruit, wat tijdens het laatste nummer resulteert in een ware explosie van feedbackende gitaren en keyboards. Absoluut een mooie aanvulling op het toch al indrukwekkende cv van Subbacultcha!, graag meer van zulks. Gezien: Parts & Labor, Anni Rossi, Die Chord Und Dischord Orchestra 18 december 2007, Melkweg Tekst: Ester Meerman Foto's: Martijn Eerens