Brian Chinetti, oftewel Orgue Electronique is geen onbekende in de nationale en internationale electrohouse scène. Hij is echter altijd vrij underground gebleven. Op het commerciële ADE speelt hij met zijn sparring maatje Legowelt op de Boemtsjak avond in Pakhuis Wilhelmina. Is hij net zo negatief als Legowelt over ADE?
Hoe belangrijk is ADE voor de Amsterdamse/Nederlandse (dance)scene?
"Eén goed radiostation of podium met een gedegen en gevarieerd aanbod wat betreft electronische muziek zou meer invloed hebben dan 10 van dit soort jaarlijkse festivals. "
Wat mis je op of wat kan verbeterd worden aan ADE?
"Ik zou het niet weten, ik hecht niet zoveel belang aan het ADE dat ik daarover een mening heb. Ik kan het mis hebben, maar het ADE wekt bij mij de indruk dat ze er met name is voor de bobo’s van het uitgaansleven en de ‘dance industry players’, zoals de organisator ze noemt in de folder van dit jaar. Volgens mij is het voor hen veel meer een vakantie dan dat er echt iets gebeurt, die lui kennen elkaar allemaal al en maken al genoeg geld, het enige waar die zich druk over maken is ‘hoe kan ik een zo groot mogelijk publiek bereiken en hoe stel ik mijn toekomst veilig in deze onzekere tijden’. De muziek zelf komt op het tweede plan, dat is alleen een middel, een product. Dus daar kunnen we sowieso niet veel goeds van verwachten, die houden van een stabiele markt en nemen geen risico’s, die zoeken hoogstens naar een nieuwe trend.
Het zou echter wel een beetje flauw zijn te zeggen dat ‘underground’ artiesten en independent labels tekort wordt gedaan tijdens het ADE, uiteindelijk zouden die zelf ook wat initiatief kunnen tonen. Ik denk alleen dat er voor het ADE bij deze mensen geen interesse bestaat. Die hebben nog steeds de houding van ‘we doen het zelf wel’, die hebben nu hun eigen middelen en zitten niet te wachten op praatjes van en met PR mannetjes.
Qua festival… tja… Ik vind het een beetje overbodig. Het is leuk hoor, dat er zoveel te doen is in die paar dagen, maar echt opzienbarende dingen gebeuren er niet. Gedeeltelijk is dat ook te danken aan de bloedarmoede binnen de dansmuziek zelf, hoor. Een beetje aandacht voor een paar trends zo tussen de gevestigde commerciële meuk, dat is alles wat het ADE ’s avonds te bieden heeft. Ik denk dat het gemiddelde kraakpand op een vrijdag avond muzikaal net zoveel interessants te bieden heeft. "
Is er genoeg, te weinig of juist teveel aandacht voor lokale acts en dj's?
"Ik geloof dat het doel van het ADE kan worden omschreven als ‘het ondersteunen en promoten van Nederlandse electronische dans muziek’. Als je de Nederlandse electronische muziek wil representeren, boek dan in ieder geval artiesten die ìets met Nederland van doen hebben, als is het maar omdat ze op een Nederlands label uitbrengen, en toon ook àlle facetten van die muziek. Dat ontbreekt nu wel. Het lijkt nu een beetje de omgekeerde wereld: veel gerenommeerde buitenlandse acts, labels en boekingsagenten moeten ervoor zorgen dat een festival ter bevordering van de Nederlandse electronische dansmuziek haar bestaansrecht behoud. Als je het zo bekijkt, toont het ADE weinig vertrouwen in datgene wat ze zo graag onder de aandacht wil brengen. "
Hoe vind je het om hier zelf aan mee te doen?
"Ik verheug me er wel een beetje op. Het is altijd leuk om samen met andere artiesten te spelen die muzikaal op één of andere manier aan elkaar verbonden zijn, en het is nu helemaal leuk dat die artiesten allemaal een Nederlands label vertegenwoordigen. En natuurlijk is het aardig dat dat tijdens het ADE gebeurt, nu kan ik in ieder geval niet zeggen dat er helemaal niets gebeurd waar ik persoonlijk wat mee heb. "
Welk optreden tijdens ADE mag men niet missen?
"De Boem Tsjak avonden lijken me dus wel leuk, los van het feit dat wij daar zelf staan. Verder is misschien de Micromusic avond wel leuk, en het optreden van Solvent bij de jongens van Electronation."
Orgue Electronique speelt zaterdag 29 oktober samen met Legowelt in Pakhuis Wilhelmina
Orgue Electronique over het Amsterdam Dance Event
"Ik denk dat het gemiddelde kraakpand op een vrijdag avond muzikaal net zoveel interessants te bieden heeft"
Brian Chinetti, oftewel Orgue Electronique is geen onbekende in de nationale en internationale electrohouse scène. Hij is echter altijd vrij underground gebleven. Op het commerciële ADE speelt hij met zijn sparring maatje Legowelt op de Boemtsjak avond in Pakhuis Wilhelmina. Is hij net zo negatief als Legowelt over ADE? Lees zijn uitgebreide mening…